Ik sluit me bij Timo aan! Waarom bieden mensen hun (afgetrapte) racefiets aan op marktplaats denk je? vast omdat alles nog prima werkt en die mensen er niet op gefietst hebben.
Als ik binnenkort een andere fiets koop gaat mijn oude (heus nog wel goede) fiets op marktplaats.. die werkt dan inderdaad nog prima, er is alleen op gefietst en heeft dus wat oude onderdelen. Ik zou er dan best nog wel een paar jaar op kunnen fietsen ,maar ja ik wil ook wel eens wat anders (en scheiden is duurder..). Als een beginnend fietser dan mijn fiets koopt voor weinig heeft die een goede betrouwbare (stalen) fiets met goede spullen. Het is mogelijk dat een nieuwe fiets met beduidend mindere spullen ook voor hem voldoet , maar dat soort afwegingen moet ieder voor zich maken. Kies je voor een tweedehands Porsche of een nieuwe Skoda?Voor alleen woonwerk verkeer zal de Skoda voldoen, maar wil je meer dan moet je de Porsche pakken. Zo is het met fietsen ook.
Racefiets Kopen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waar slaat die opmerking van een Ferrari op Timo? Feit is gewoon dat ze dat knopje zo gepositioneerd hebben dat je er niet bij kan. Ik kan echt wel een derailleur afstellen, maak je maar geen zorgen. Ik heb er al genoeg afgesteld bij mezelf en voor vrienden. (Trainingskampen bijv met een nieuwe fiets en dan moeten de busjes op de kabels zich nog zetten). Die Sora derailleur van m'n broertje is niet zo af te stellen dat de boel enigzins geruisloos loop op alle 8 de kransjes, de kabels zijn zo goed als nieuw.
Je doet alsof er nauwlijks verschil zit tussen het goedkope spul en het high end spul. Daar ben ik het echt niet mee eens, een Sram X.0 derailleur afstellen gaat toch heel veel sneller en makkelijker dan een Alivio. Mag natuurlijk ook wel want hij kost ongeveer 10 keer zoveel..
Je doet alsof er nauwlijks verschil zit tussen het goedkope spul en het high end spul. Daar ben ik het echt niet mee eens, een Sram X.0 derailleur afstellen gaat toch heel veel sneller en makkelijker dan een Alivio. Mag natuurlijk ook wel want hij kost ongeveer 10 keer zoveel..
Had ook een Opel mogen zijn, denk alleen niet dat ze daar tip tronic hebben. Maar als jij iets niet fijn vind is per definitie niet direct de hele groep slecht!
Ik heb wel honderden Sora derailleurs afgesteld en nog nooit problemen mee gehad. Dat het iets meer geluid maakt, enfin. Daar is het ook niet de groep voor, dat moet je wel even in je achterhoofd houden. Maar het is wel zo af te stellen dat het goed werkt, het komt trouwens ook nog eens een stuk minder nauwkeurig dan bij een 10 speed groep.
Tuurlijk zit er wel kwaliteits verschil in goedkopere en duurdere groepen. Maar jij zegt op een gegeven moment dat de ketting en tandwielen van Sora stukken harder slijten dan van Ultegra / Centaur. Dat is gewoon niet zo, de levensduur van dit materiaal is nagenoeg gelijk. De lagers in de naven en trapas zullen wel van wat minder kwaliteit zijn omdat de afdichting hiervan wel wat minder is dan bij duurdere groepen.Ook ben ik het met je eens dat de remmen niet geweldig zijn, maar ze remmen wel goed en ze zijn ook gewoon veilig. Maar wanneer je geen Ultegra remmen of dergelijke kent weet je ook niet wat je mist. Het verschil moet hem wel ergens wegkomen.
Wat ik ook probeer duidelijk te maken is dat je vooral naar de prijs kwaliteit verhouding moet kijken. Shimano heeft de Sora groep ook niet gemaakt voor prestatie, zo is de Dura-Ace groep niet gemaakt voor duurzaamheid. De Sora groep schakelt niet zo soepel en schakelen terwijl je kracht op de trappers zet (onderin de beugel zit) zal ook niet gaan. Maar het is wel duurzaam in verhouding met de prijs en duurdere groepen.Dura Ace zal perfect schakelen, ook bij het staan in de trappers terwijl je klimt. Maar de extreme meerprijs geeft weinig meer (geen) duurzaamheid.
Voor 500 euro is een nieuwe fiets met een Sora groep gewoon een goede keus. Wil je een beetje recente 2e handse fiets kopen voor dat geld dan wordt het waarschijnlijk een met Tiagra en met een beetje geluk kun je nog een 105 op de kop tikken. Als zo'n fiets 2 a 3 jaar oud is en 5000km voor z'n kiezen heeft gehad dan kom je wel op kort termijn te zitten met tandwielen / ketting / remmen. Als je daar geen verstand van hebt dan koop je snel een fiets waar de onderdelen van versleten zijn. Daarom is het misschien verstandiger om te gaan voor een fiets met een mindere groep maar waarvan je wel weet dat je de eerste 5000km zonder problemen vooruit kunt.
Ik heb wel honderden Sora derailleurs afgesteld en nog nooit problemen mee gehad. Dat het iets meer geluid maakt, enfin. Daar is het ook niet de groep voor, dat moet je wel even in je achterhoofd houden. Maar het is wel zo af te stellen dat het goed werkt, het komt trouwens ook nog eens een stuk minder nauwkeurig dan bij een 10 speed groep.
Tuurlijk zit er wel kwaliteits verschil in goedkopere en duurdere groepen. Maar jij zegt op een gegeven moment dat de ketting en tandwielen van Sora stukken harder slijten dan van Ultegra / Centaur. Dat is gewoon niet zo, de levensduur van dit materiaal is nagenoeg gelijk. De lagers in de naven en trapas zullen wel van wat minder kwaliteit zijn omdat de afdichting hiervan wel wat minder is dan bij duurdere groepen.Ook ben ik het met je eens dat de remmen niet geweldig zijn, maar ze remmen wel goed en ze zijn ook gewoon veilig. Maar wanneer je geen Ultegra remmen of dergelijke kent weet je ook niet wat je mist. Het verschil moet hem wel ergens wegkomen.
Wat ik ook probeer duidelijk te maken is dat je vooral naar de prijs kwaliteit verhouding moet kijken. Shimano heeft de Sora groep ook niet gemaakt voor prestatie, zo is de Dura-Ace groep niet gemaakt voor duurzaamheid. De Sora groep schakelt niet zo soepel en schakelen terwijl je kracht op de trappers zet (onderin de beugel zit) zal ook niet gaan. Maar het is wel duurzaam in verhouding met de prijs en duurdere groepen.Dura Ace zal perfect schakelen, ook bij het staan in de trappers terwijl je klimt. Maar de extreme meerprijs geeft weinig meer (geen) duurzaamheid.
Voor 500 euro is een nieuwe fiets met een Sora groep gewoon een goede keus. Wil je een beetje recente 2e handse fiets kopen voor dat geld dan wordt het waarschijnlijk een met Tiagra en met een beetje geluk kun je nog een 105 op de kop tikken. Als zo'n fiets 2 a 3 jaar oud is en 5000km voor z'n kiezen heeft gehad dan kom je wel op kort termijn te zitten met tandwielen / ketting / remmen. Als je daar geen verstand van hebt dan koop je snel een fiets waar de onderdelen van versleten zijn. Daarom is het misschien verstandiger om te gaan voor een fiets met een mindere groep maar waarvan je wel weet dat je de eerste 5000km zonder problemen vooruit kunt.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
even een beetje offtopic: ik rijd met campagnolo veloce, maar kan in de beugel ook niet zwaarder schakelen (of is mijn duim dan te kort?)
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
Quoten: Origineel geplaatst door maarten munneke op 19 Juli 2006
even een beetje offtopic: ik rijd met campagnolo veloce, maar kan in de beugel ook niet zwaarder schakelen (of is mijn duim dan te kort?)
Ik heb nog nooit met campa gereden, maar Campa heeft dat hendeltje idd op de zelfde plek zitten als bij de Sora groep. Lijkt mij ook erg onpraktisch. Het is maar net wat je gewend bent denk ik.
even een beetje offtopic: ik rijd met campagnolo veloce, maar kan in de beugel ook niet zwaarder schakelen (of is mijn duim dan te kort?)
Ik heb nog nooit met campa gereden, maar Campa heeft dat hendeltje idd op de zelfde plek zitten als bij de Sora groep. Lijkt mij ook erg onpraktisch. Het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Campa heeft het hendeltje niet op dezelfde plek zitten als Sora, het hendeltje zit veel lager. Waarschijnlijk heb je je shifters er hoog op het stuur staan of erg kleine handen. Je hoort er in principe gewoon bij te kunnen komen, want zou niet te best zijn als je in de volle finale je stuur boven op moet beet pakken omdat je van de 13 naar de 12 wilt schakelen.
Quoten: Origineel geplaatst door Dual op 19 Juli 2006
Ik sluit me bij Timo aan! Waarom bieden mensen hun (afgetrapte) racefiets aan op marktplaats denk je? vast omdat alles nog prima werkt en die mensen er niet op gefietst hebben.
Als ik binnenkort een andere fiets koop gaat mijn oude (heus nog wel goede) fiets op marktplaats.. die werkt dan inderdaad nog prima, er is alleen op gefietst en heeft dus wat oude onderdelen. Ik zou er dan best nog wel een paar jaar op kunnen fietsen ,maar ja ik wil ook wel eens wat anders (en scheiden is duurder..). Als een beginnend fietser dan mijn fiets koopt voor weinig heeft die een goede betrouwbare (stalen) fiets met goede spullen. Het is mogelijk dat een nieuwe fiets met beduidend mindere spullen ook voor hem voldoet , maar dat soort afwegingen moet ieder voor zich maken. Kies je voor een tweedehands Porsche of een nieuwe Skoda?Voor alleen woonwerk verkeer zal de Skoda voldoen, maar wil je meer dan moet je de Porsche pakken. Zo is het met fietsen ook.
Als die stalen gebruikte van jou 500 euro moet kosten of ik koop een nieuwe alu met volledig sora voor 500 kies ik voor de nieuwe. Je weet zeker dat alles nieuw is, bij een gebruikte weet je nooit zeker wat je koopt. Dat het staal is zegt toch eigenlijk al wel veel... Mja, meningen verschillen, gelukkig maar...
Ik sluit me bij Timo aan! Waarom bieden mensen hun (afgetrapte) racefiets aan op marktplaats denk je? vast omdat alles nog prima werkt en die mensen er niet op gefietst hebben.
Als ik binnenkort een andere fiets koop gaat mijn oude (heus nog wel goede) fiets op marktplaats.. die werkt dan inderdaad nog prima, er is alleen op gefietst en heeft dus wat oude onderdelen. Ik zou er dan best nog wel een paar jaar op kunnen fietsen ,maar ja ik wil ook wel eens wat anders (en scheiden is duurder..). Als een beginnend fietser dan mijn fiets koopt voor weinig heeft die een goede betrouwbare (stalen) fiets met goede spullen. Het is mogelijk dat een nieuwe fiets met beduidend mindere spullen ook voor hem voldoet , maar dat soort afwegingen moet ieder voor zich maken. Kies je voor een tweedehands Porsche of een nieuwe Skoda?Voor alleen woonwerk verkeer zal de Skoda voldoen, maar wil je meer dan moet je de Porsche pakken. Zo is het met fietsen ook.
Als die stalen gebruikte van jou 500 euro moet kosten of ik koop een nieuwe alu met volledig sora voor 500 kies ik voor de nieuwe. Je weet zeker dat alles nieuw is, bij een gebruikte weet je nooit zeker wat je koopt. Dat het staal is zegt toch eigenlijk al wel veel... Mja, meningen verschillen, gelukkig maar...
@ Glen
Ik zie dat jou fietsenmaker in de buurt ook Target's aanbied wellicht kan hij jou die zwarte leveren
Ik zie dat jou fietsenmaker in de buurt ook Target's aanbied wellicht kan hij jou die zwarte leveren
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)