carbon minder veilig?
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23
Bedankt jongens (dames?)
hier heb ik iets aan, denk dat ik me geen zorgen hoef te maken over veiligheid met een full carbon frame dat bij een gerenommeerde fabrikant wordt gebouwd.
hier heb ik iets aan, denk dat ik me geen zorgen hoef te maken over veiligheid met een full carbon frame dat bij een gerenommeerde fabrikant wordt gebouwd.
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...
Stelling: Om carbon goed "tot zijn recht" te doen komen moeten er meer euri aan te pas komen?
Zo wat ik gezien heb valt het me op dat betaalbare carbon frames helemaal niet lichter zijn dan de alu exemplaren en het dus meer carbon om het carbon is (?)
Zo wat ik gezien heb valt het me op dat betaalbare carbon frames helemaal niet lichter zijn dan de alu exemplaren en het dus meer carbon om het carbon is (?)
Ik heb iemand in de familie, die gepromoveerd is op carbon (toepassingen in de luchtvaart). Zij heeft mij uitgelegd, dat het onmogelijk is na een valpartij visueel na te gaan of carbon beschadigd is. Dit kan alleen met geavanceerde apparatuur, die geen enkele fietsenmaker (en waarschijnlijk ook importeur) heeft. Dan moet je denken aan ultrasoon testen e.d.
Het grote probleem is dus, dat je nooit 100 zekerheid hebt of jouw carbon frame na een valpartij nog betrouwbaar is. Ik heb ook een carbon frame, maar ik vind carbon zelf eigenlijk niet het ideale materiaal om frames van te bouwen vanwege de bovengenoemde onzekerheid. De rijeigenschappen van carbon frames zijn wel erg goed, trouwens.
Diogenes
Het grote probleem is dus, dat je nooit 100 zekerheid hebt of jouw carbon frame na een valpartij nog betrouwbaar is. Ik heb ook een carbon frame, maar ik vind carbon zelf eigenlijk niet het ideale materiaal om frames van te bouwen vanwege de bovengenoemde onzekerheid. De rijeigenschappen van carbon frames zijn wel erg goed, trouwens.
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 23 November 2006
Ik heb iemand in de familie, die gepromoveerd is op carbon (toepassingen in de luchtvaart). Zij heeft mij uitgelegd, dat het onmogelijk is na een valpartij visueel na te gaan of carbon beschadigd is. Dit kan alleen met geavanceerde apparatuur, die geen enkele fietsenmaker (en waarschijnlijk ook importeur) heeft. Dan moet je denken aan ultrasoon testen e.d.Het grote probleem is dus, dat je nooit 100 zekerheid hebt of jouw carbon frame na een valpartij nog betrouwbaar is. Ik heb ook een carbon frame, maar ik vind carbon zelf eigenlijk niet het ideale materiaal om frames van te bouwen vanwege de bovengenoemde onzekerheid. De rijeigenschappen van carbon frames zijn wel erg goed, trouwens.Diogenes
Hoi,
Da's dus een van de redenen waarom je zelden of nooit vol carbon sturen e.d. op pro fietsen zal zien. Te duur om na elke valpartij te gaan vervangen.
Verder moet je eigenlijk met roentgenstralen het carbon gaan doorlichten om enige zekerheid te hebben over het al of niet intact zijn van de structuur. Ultrasoon is misschien ook een mogelijkheid maar dan zal je wellicht wel over een geluidspatroon dienen te beschikken van een perfect onderdeel als referentie vermoed ik zo.
Ciao,
Ik heb iemand in de familie, die gepromoveerd is op carbon (toepassingen in de luchtvaart). Zij heeft mij uitgelegd, dat het onmogelijk is na een valpartij visueel na te gaan of carbon beschadigd is. Dit kan alleen met geavanceerde apparatuur, die geen enkele fietsenmaker (en waarschijnlijk ook importeur) heeft. Dan moet je denken aan ultrasoon testen e.d.Het grote probleem is dus, dat je nooit 100 zekerheid hebt of jouw carbon frame na een valpartij nog betrouwbaar is. Ik heb ook een carbon frame, maar ik vind carbon zelf eigenlijk niet het ideale materiaal om frames van te bouwen vanwege de bovengenoemde onzekerheid. De rijeigenschappen van carbon frames zijn wel erg goed, trouwens.Diogenes
Hoi,
Da's dus een van de redenen waarom je zelden of nooit vol carbon sturen e.d. op pro fietsen zal zien. Te duur om na elke valpartij te gaan vervangen.
Verder moet je eigenlijk met roentgenstralen het carbon gaan doorlichten om enige zekerheid te hebben over het al of niet intact zijn van de structuur. Ultrasoon is misschien ook een mogelijkheid maar dan zal je wellicht wel over een geluidspatroon dienen te beschikken van een perfect onderdeel als referentie vermoed ik zo.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Rabobank gaat toch met het Pro Stealth stuur rijden. Dat is toch echt een carbon stuur plus pen.
maar om bij het onderwerp te blijven, ik denk dat geen enkel frame bestendig is tegen een flinke valpartij. Het ene is wat goedkoper te vervangen dan het andere.
maar om bij het onderwerp te blijven, ik denk dat geen enkel frame bestendig is tegen een flinke valpartij. Het ene is wat goedkoper te vervangen dan het andere.
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master
KTM Scarp Master
Quote: Stel de goede zorg wel op prijs, maar het lijkt me dat ik me niet door anderen hoef laten vertellen wat voor fiets ik mag aanschaffen. Als je het er niet mee eens bent hoef je ook niet te reageren toch?
Ik zeg toch niet dat je het niet mag aanschaffen? Wat heeft iedereen toch korte teentjes op dit forum.
Als je daarnaast alleen positive reacties wilt moet je niet op een openbaar forum posten, je vroeg om meningen en ervaringen nou dan krijg je die.
Ik bedoelde te zeggen dat je wellicht even moet nadenken voordat je een state of the art fiets koopt als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten van zadelpennen stuurpennen etc. Ik heb zelf nu zo'n 20 jaar gebruikerservaring met allerlei materialen van staal tot carbon en alles wat daar in de tussenliggende periode in de mode is geweest.
Er is een simpele stelregel: hoe lichter hoe kwetsbaarder en je dus in de gaten moet houden wat je ermee doet.
Ik zeg toch niet dat je het niet mag aanschaffen? Wat heeft iedereen toch korte teentjes op dit forum.
Als je daarnaast alleen positive reacties wilt moet je niet op een openbaar forum posten, je vroeg om meningen en ervaringen nou dan krijg je die.
Ik bedoelde te zeggen dat je wellicht even moet nadenken voordat je een state of the art fiets koopt als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten van zadelpennen stuurpennen etc. Ik heb zelf nu zo'n 20 jaar gebruikerservaring met allerlei materialen van staal tot carbon en alles wat daar in de tussenliggende periode in de mode is geweest.
Er is een simpele stelregel: hoe lichter hoe kwetsbaarder en je dus in de gaten moet houden wat je ermee doet.
Niet zeuren maar rijden
Beste,
die vraag of carbon nu al dan niet veilig (en duurzaam) is, zal altijd wel verschillende reacties uitlokken.
In jouw geval, blijkbaar wil je een prachtige fiets, en heb je er ook budget voor.... Daar droom ik ook dikwijls van. En in die droom zie ik me uiteindelijk steeds weer een titanium frame aanschaffen. Omdat die ook superlicht zijn, zeer stijf, en naar het schijnt veel duurzamer dan carbon en aluminium.
Het is misschien een mogelijk waar je nog niet aan gedacht had. Maar als je niet om de zoveel jaar een nieuwe fiets wilt kopen, en toch op steengoed materiaal wilt rijden, denk ik dat titanium je ding is...
die vraag of carbon nu al dan niet veilig (en duurzaam) is, zal altijd wel verschillende reacties uitlokken.
In jouw geval, blijkbaar wil je een prachtige fiets, en heb je er ook budget voor.... Daar droom ik ook dikwijls van. En in die droom zie ik me uiteindelijk steeds weer een titanium frame aanschaffen. Omdat die ook superlicht zijn, zeer stijf, en naar het schijnt veel duurzamer dan carbon en aluminium.
Het is misschien een mogelijk waar je nog niet aan gedacht had. Maar als je niet om de zoveel jaar een nieuwe fiets wilt kopen, en toch op steengoed materiaal wilt rijden, denk ik dat titanium je ding is...
Quoten: Origineel geplaatst door MikesBike op 24 November 2006
Quote:
Stel de goede zorg wel op prijs, maar het lijkt me dat ik me niet door anderen hoef laten vertellen wat voor fiets ik mag aanschaffen. Als je het er niet mee eens bent hoef je ook niet te reageren toch?
Ik zeg toch niet dat je het niet mag aanschaffen? Wat heeft iedereen toch korte teentjes op dit forum.Als je daarnaast alleen positive reacties wilt moet je niet op een openbaar forum posten, je vroeg om meningen en ervaringen nou dan krijg je die. Ik bedoelde te zeggen dat je wellicht even moet nadenken voordat je een state of the art fiets koopt als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten van zadelpennen stuurpennen etc. Ik heb zelf nu zo'n 20 jaar gebruikerservaring met allerlei materialen van staal tot carbon en alles wat daar in de tussenliggende periode in de mode is geweest.Er is een simpele stelregel: hoe lichter hoe kwetsbaarder en je dus in de gaten moet houden wat je ermee doet.
Inderdaad, als je geen of weinig verstand hoe zo'n materiaal werkt is het misschien handig om te kiezen voor de metalen. Composieten hoeven niet kwetsbaarder te zijn dan metalen afhankelijk van hoe de layup is, maar het is zeker aan te raden dat je enig verstand hebt van aanhaalmomenten en hoe een composiet materiaal kan bezwijken en waarop. Je zult niet de eerste zijn die zijn frame op die manier kapot maakt. Maar als je alle instructies goed opvolgt mag er in "principe" niks verkeerd gaan. Elk materiaal heeft zo voordelen en z'n nadelen. Alu is licht maar corredeert ook snel, zeker in combinatie met carbon en is minder stijf. Staal is behoorlijk stijf, corodeert minder snel, maar is redelijk zwaar. Titanium is moelijk te verwerken, redelijk licht en behoorlijk stijf en corredeert bijna niet. Carbon corrodeert niet, goed geconstrueert kan het stijver en lichter zijn dan de metalen. Alleen carbon heeft geen elastisch gebied zoals metalen. Dat betekent dat een zware impact vaak leidt tot breuk of inwenindige schade waardoor het materiaal aanzienklijk verliest in sterkte.Metalen hebben nog een plastisch gebied, waarna pas breuk plaats vind. In het plastisch gebied kunnen metalen nog behoorlijk wat kracht dragen. Daarnaast is carbon niet onderhevig aan vermoeing. Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen. Als je echt safe wil spelen neem dan titanium. Carbon is niet minder veilig, maar vereist iets meer kennis.
Quote:
Stel de goede zorg wel op prijs, maar het lijkt me dat ik me niet door anderen hoef laten vertellen wat voor fiets ik mag aanschaffen. Als je het er niet mee eens bent hoef je ook niet te reageren toch?
Ik zeg toch niet dat je het niet mag aanschaffen? Wat heeft iedereen toch korte teentjes op dit forum.Als je daarnaast alleen positive reacties wilt moet je niet op een openbaar forum posten, je vroeg om meningen en ervaringen nou dan krijg je die. Ik bedoelde te zeggen dat je wellicht even moet nadenken voordat je een state of the art fiets koopt als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten van zadelpennen stuurpennen etc. Ik heb zelf nu zo'n 20 jaar gebruikerservaring met allerlei materialen van staal tot carbon en alles wat daar in de tussenliggende periode in de mode is geweest.Er is een simpele stelregel: hoe lichter hoe kwetsbaarder en je dus in de gaten moet houden wat je ermee doet.
Inderdaad, als je geen of weinig verstand hoe zo'n materiaal werkt is het misschien handig om te kiezen voor de metalen. Composieten hoeven niet kwetsbaarder te zijn dan metalen afhankelijk van hoe de layup is, maar het is zeker aan te raden dat je enig verstand hebt van aanhaalmomenten en hoe een composiet materiaal kan bezwijken en waarop. Je zult niet de eerste zijn die zijn frame op die manier kapot maakt. Maar als je alle instructies goed opvolgt mag er in "principe" niks verkeerd gaan. Elk materiaal heeft zo voordelen en z'n nadelen. Alu is licht maar corredeert ook snel, zeker in combinatie met carbon en is minder stijf. Staal is behoorlijk stijf, corodeert minder snel, maar is redelijk zwaar. Titanium is moelijk te verwerken, redelijk licht en behoorlijk stijf en corredeert bijna niet. Carbon corrodeert niet, goed geconstrueert kan het stijver en lichter zijn dan de metalen. Alleen carbon heeft geen elastisch gebied zoals metalen. Dat betekent dat een zware impact vaak leidt tot breuk of inwenindige schade waardoor het materiaal aanzienklijk verliest in sterkte.Metalen hebben nog een plastisch gebied, waarna pas breuk plaats vind. In het plastisch gebied kunnen metalen nog behoorlijk wat kracht dragen. Daarnaast is carbon niet onderhevig aan vermoeing. Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen. Als je echt safe wil spelen neem dan titanium. Carbon is niet minder veilig, maar vereist iets meer kennis.
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23
Quoten: Origineel geplaatst door MikesBike op 24 November 2006
Quote:
Stel de goede zorg wel op prijs, maar het lijkt me dat ik me niet door anderen hoef laten vertellen wat voor fiets ik mag aanschaffen. Als je het er niet mee eens bent hoef je ook niet te reageren toch?
Ik zeg toch niet dat je het niet mag aanschaffen? Wat heeft iedereen toch korte teentjes op dit forum.Als je daarnaast alleen positive reacties wilt moet je niet op een openbaar forum posten, je vroeg om meningen en ervaringen nou dan krijg je die. Ik bedoelde te zeggen dat je wellicht even moet nadenken voordat je een state of the art fiets koopt als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten van zadelpennen stuurpennen etc. Ik heb zelf nu zo'n 20 jaar gebruikerservaring met allerlei materialen van staal tot carbon en alles wat daar in de tussenliggende periode in de mode is geweest.Er is een simpele stelregel: hoe lichter hoe kwetsbaarder en je dus in de gaten moet houden wat je ermee doet.
Hoi Mikesbike,
sorry dan voor mijn reactie. Ben nieuw op dit forum en mij valt ook op dat er veel discussies uit de hand lopen. Mensen geven vaak mening ook als die niet relevant is voor het topic. Dacht dat jou reactie er ook zo een was en wilde daar wat van zeggen. Als je het goed bedoelt, dan excuses, en bedankt.
En inderdaad, natuurlijk denk ik er ook over na of het niet een beetje veel geld is voor een beginneling, maar aan de andere kant, het is echt prachtig spul, en om het nou te laten liggen omdat ik er (nog) geen verstand van heb is ook zonde. En je moet ergens beginnen (qua kennis en ervaring dan).
Over het algemeen levert deze discussie me overigens veel waardevolle informatie op. Dus in ieder geval bedankt aan iedereen die reageert.
Quote:
Stel de goede zorg wel op prijs, maar het lijkt me dat ik me niet door anderen hoef laten vertellen wat voor fiets ik mag aanschaffen. Als je het er niet mee eens bent hoef je ook niet te reageren toch?
Ik zeg toch niet dat je het niet mag aanschaffen? Wat heeft iedereen toch korte teentjes op dit forum.Als je daarnaast alleen positive reacties wilt moet je niet op een openbaar forum posten, je vroeg om meningen en ervaringen nou dan krijg je die. Ik bedoelde te zeggen dat je wellicht even moet nadenken voordat je een state of the art fiets koopt als je geen ervaring hebt met aanhaalmomenten van zadelpennen stuurpennen etc. Ik heb zelf nu zo'n 20 jaar gebruikerservaring met allerlei materialen van staal tot carbon en alles wat daar in de tussenliggende periode in de mode is geweest.Er is een simpele stelregel: hoe lichter hoe kwetsbaarder en je dus in de gaten moet houden wat je ermee doet.
Hoi Mikesbike,
sorry dan voor mijn reactie. Ben nieuw op dit forum en mij valt ook op dat er veel discussies uit de hand lopen. Mensen geven vaak mening ook als die niet relevant is voor het topic. Dacht dat jou reactie er ook zo een was en wilde daar wat van zeggen. Als je het goed bedoelt, dan excuses, en bedankt.
En inderdaad, natuurlijk denk ik er ook over na of het niet een beetje veel geld is voor een beginneling, maar aan de andere kant, het is echt prachtig spul, en om het nou te laten liggen omdat ik er (nog) geen verstand van heb is ook zonde. En je moet ergens beginnen (qua kennis en ervaring dan).
Over het algemeen levert deze discussie me overigens veel waardevolle informatie op. Dus in ieder geval bedankt aan iedereen die reageert.
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23
Quoten: Origineel geplaatst door IBAN op 24 November 2006
Vergeet je niet een fotootje te posten als je eenmaal een fiets hebt. Ben wel benieuwd wat het gaat worden.
Is goed zal ik doen
Vergeet je niet een fotootje te posten als je eenmaal een fiets hebt. Ben wel benieuwd wat het gaat worden.
Is goed zal ik doen
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...
Hoi allemaal!!
Ik heb jullie advies nodig!!
Gisteren ben ik met mijn carbon racefiets aangereden door een auto .. Helaas, kan gebeuren, heb op een paar hechtingen in mn hand er niks aan over gehouden maar nu de fiets.. (ook niet geheel onbelangrijk--> lees zeker zo belangrijk!!)
De voorvork is scheef, daar is duidelijk een barst in te zien.. dat wordt hem dus niet meer.. na het lezen van dit topic denk ik dus dat mijn frame ook niet meer veilig is, vrijdag ga ik naar de fietsenmaker om er naar te laten kijken want ik heb een gespecificeerde schadeanalyse nodig voor de verzekering (het was gelukkig niet mijn fout)
Wat is jullie advies? Total loss laten verklaren en voor een nieuwe fiets gaan?
Alvast bedankt voor de reacties!!
Gr. Willem
Ik heb jullie advies nodig!!
Gisteren ben ik met mijn carbon racefiets aangereden door een auto .. Helaas, kan gebeuren, heb op een paar hechtingen in mn hand er niks aan over gehouden maar nu de fiets.. (ook niet geheel onbelangrijk--> lees zeker zo belangrijk!!)
De voorvork is scheef, daar is duidelijk een barst in te zien.. dat wordt hem dus niet meer.. na het lezen van dit topic denk ik dus dat mijn frame ook niet meer veilig is, vrijdag ga ik naar de fietsenmaker om er naar te laten kijken want ik heb een gespecificeerde schadeanalyse nodig voor de verzekering (het was gelukkig niet mijn fout)
Wat is jullie advies? Total loss laten verklaren en voor een nieuwe fiets gaan?
Alvast bedankt voor de reacties!!
Gr. Willem