Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

wat is verschil?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 25 dec 2006 20:01

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 25 December 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 December 2006

Carbon is geen carbon dat weet ik ook wel, maar waar het mij om gaat is dat je je als consument niet moet laten leiden door die namen die ze ervoor verzinnen. Al die namen en verschillende carbon soorten kan je als consument zijnde net zo goed meteen weer vergeten.

Ben ik het niet helemaal mee eens. carbon is zeker geen carbon. benamingen zeggen vaak wat over de produktie methode (of het in losse buizen is vervaardigd en daarna met lugs in elkaar is gezet, of als monokock (staat fout ik weet het) dus 2 helften apart vervaardigen en daarna het geheel in het midden verlijmen.) en uiteraard zegt het ook wel wat over de samenstelling van de vezels (grote of kleine blokken in de mat, hoeveelheid koolstof bv.). Maar de vraag is wel of het je als consument wat zou moeten uitmaken. ik bedoel ik kijk ook niet bij alu frames wat de samenstelling van het alu is. Als het frame maar licht en stijf is is het goed.

Hoi,
Een monocoque constructie wordt als je het op de letter neemt al niet gemaakt zoals je beschrijft maar dat heeft dan ook niks met de samenstelling van je carbon van doen.
In wezen kan je dus net zo goed slappe monocoque frames bouwen als je stijve geluggede frames kan maken, 't is maar hoe je het aanpakken wil.
Ook de weving die je aan de buitenzijde ziet is in de meeste gevallen maar een kwestie van aankleding.
M.a.w. het is zoals Cees zegt, je hebt er niks aan tenzij je weet en begrijpt wat en hoe de constructeur werkt en waarom.
Voor de doorsnee consument is het gewoon de marketingafdeling die je om de oren slaat met termen waar ze zelf de ballen van verstaan en die ze te pas en te onpas gebruiken om je te laten aannemen dat de meerprijs voor een bepaald product grechtvaardigd is.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 26 dec 2006 14:03

De meest gebruikte carbonsoorten voor fietsonderdelen worden aangeduid met 3K en 12K. 3K Staat bijvoorbeeld voor 3000 carbonvezelstrengen per "lint". Deze "linten" worden weer in elkaar gewoven op verschillende manieren. Dit geeft dus het uiteindelijke carbonpatroon. Veel voorkomend zijn "Plain weave, 2-2 Twill en Twill.
Veel fabrikanten geven een mooi naampje aan hun eigen carbon zoals OCLV bij Trek. De gebruikte carbonsoorten zijn zoals hierboven beschreven maar de fabrikant gebruikt zo'n naam om hun eigen specifieke ontwikkeling en design aan te duiden.
OCLV staat bv voor "Optimum Compaction Low Void ". Heeft dus niks met de carbonsoort te maken maar met de manier waarop het toegepast wordt.

cees1910
Forum-lid

cees1910 26 dec 2006 15:34

Quoten: Origineel geplaatst door Carbonfreaks op 26 December 2006

OCLV staat bv voor "Optimum Compaction Low Void ". Heeft dus niks met de carbonsoort te maken maar met de manier waarop het toegepast wordt.

dit is in wezen ook niet goed oclv  is een productie methode
eigenlijk hoe zuigen we de lucht weg zonder daar sporen daar van achter te laten  de zgn (voids)
(je zuigt lucht in het hars mengsel weg daar haast geen kracht kan opnemen en samen drukbaar is en dat wil je juist niet hebben en om een gelijkmatige druk op weefsel zelf wil aan brengen als er lucht zit kan je wel op de lucht drukken maar die druk je fijn
je wilt juist dat de vezels de goed samen geperst worden en een matrix vormt met de hars (dus een goede verbinding) zodat de kracht goed van vezel tot vezel overgebracht wordt

en 24 k    12     6k   3k    1k     zijn de hoeveelheid kleine vezels
1k  = 1000 vezels               en deze hoeven zeker  NIET geweven te woden
zo kan je 24 K hebben ongeweven     UNF
en kan je 24 k (UD)   undirectioneel  hebben met en   vezels dit de andere bij elkaar houden en toch geen wefsel is bijv 10     45 graden

en je kan vele soorten weefsel hebben      
kortom een vele mogelijk heden

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 26 dec 2006 16:25

Wat zijn we toch kritisch....pffft
Carbonsoorten:Ik geef alleen 3k en 12k aan omdat dat de meest gebruikte soorten zijn voor fietsonderdelen.Weave:Het kan op allerlei manieren gewoven worden of zelfs niet. Nogmaals in de fietsindustrie..etc.OCLV:Leuk om te weten maar ik beschreef zelf niet het productieproces maar slechts dat het een productieproces (of manier van toepassen) is.

Plaats reactie