Parijs Brest Parijs
Lukt zeker maar een mooi uitgepijlde tocht is nog mooier. Probleem is altijd een beetje de dorpen/steden. Als je eenmaal op 'n goede weg zit ok.. maar in steden kun je het snel kwijtraken. Op de 600km heb ik me toch een sight-seeing gedaan ivm foutrijden... màààr 'n geweldige ervaring was het!
Heb je ook inmiddels je inschrijving ivo? En heb je een planning of ga je voor uitrijden of verbetering van jouw vorige keer? Geen planning zou wel beter zijn want het blijkt dat de meeste uitvallers bij de planners zitten want op het moment dat de planning niet gehaald wordt schijnt er iets stuk te gaan tussen de oren....
Op de franse fora lees ik ook dat er lui zijn die zichzelf motiveren door een zogenaamde 3*400km.... Tja, dan ga ik liever 600 * 2 km. Lang blijft het.
Heb je ook inmiddels je inschrijving ivo? En heb je een planning of ga je voor uitrijden of verbetering van jouw vorige keer? Geen planning zou wel beter zijn want het blijkt dat de meeste uitvallers bij de planners zitten want op het moment dat de planning niet gehaald wordt schijnt er iets stuk te gaan tussen de oren....
Op de franse fora lees ik ook dat er lui zijn die zichzelf motiveren door een zogenaamde 3*400km.... Tja, dan ga ik liever 600 * 2 km. Lang blijft het.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Recht op het centrum (hoogste kerktoren) afrijden. Dan vanaf het marktplein op kompaskoers in de goede richting de stad verlaten. Dat is (op GPS na) de beste oplossing om steden snel en effectief te doorkruisen op de fiets.HenkV schreef:Lukt zeker maar een mooi uitgepijlde tocht is nog mooier. Probleem is altijd een beetje de dorpen/steden. Als je eenmaal op 'n goede weg zit ok.. maar in steden kun je het snel kwijtraken. Op de 600km heb ik me toch een sight-seeing gedaan ivm foutrijden... màààr 'n geweldige ervaring was het!
Mijn planning voor PBP is uitrijden in tussen de 89 en 90 uur en veel genieten. Als je voor een tijd gaat moet je altijd een plan B hebben voor als je je schema niet haalt. Plan B dan in de zin van ff goed slapen en dan als toerist binnen de maximale tijd uitrijden.Heb je ook inmiddels je inschrijving ivo? En heb je een planning of ga je voor uitrijden of verbetering van jouw vorige keer? Geen planning zou wel beter zijn want het blijkt dat de meeste uitvallers bij de planners zitten want op het moment dat de planning niet gehaald wordt schijnt er iets stuk te gaan tussen de oren....
Op de franse fora lees ik ook dat er lui zijn die zichzelf motiveren door een zogenaamde 3*400km.... Tja, dan ga ik liever 600 * 2 km. Lang blijft het.
Mijn motivatie is het publiek en de andere deelnemers.
Ivo, jij als parijs-brest ervarene. Hoe moet ik me die 10.000 hm voorstellen? Zitten daar Keutenbergjes tussen of veelal van die Berg en Terblijt stijgingen? Ik ben op zoek naar welk pionnetje ik ga monteren. Rijd hier normaal met een 12-27 in de Alpen maar voor veel vlak zitten daar wat veel "gaten" in het verzet. Heb hier ook een 12-21 liggen en dat lijkt me vrij ideaal mits ik niet na 973 km nog 5 keer Cauberg opmoet haha.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
[quote="HenkV"]Ivo, jij als parijs-brest ervarene. Hoe moet ik me die 10.000 hm voorstellen? Zitten daar Keutenbergjes tussen of veelal van die Berg en Terblijt stijgingen? Ik ben op zoek naar welk pionnetje ik ga monteren. Rijd hier normaal met een 12-27 in de Alpen maar voor veel vlak zitten daar wat veel "gaten" in het verzet. Heb hier ook een 12-21 liggen en dat lijkt me vrij ideaal mits ik niet na 973 km nog 5 keer Cauberg opmoet haha.[/quote]
Die 10.000 hoogtemeters zijn redelijk verdeld over het hele parcours. Maar zeker niet altijd onder de 5%. Een procent of 10 komt regelmatig voor. En dat voelt na 1100km toch aan als een Keutenberg. Vooral de Perche hakt erin. Heen is dat de eerste muur die je tegenkomt in Longwy-au-Perche. Dorpsplein over, links dan scherp rechts en wie niet geschakeld heeft staat geparkeerd. Op de terugweg kom je door de Perche (bij een schema van vlak voor de 90 uur) als je in de 4e nacht zit. je zit dan zowieso al slecht en de heuvels bijten dan extra sterk. Vlak voor de finish zit noch de Côte de Gambais, die is nog redelijk te doen als je niet volledig stuk zit. In contrast hiermee is de Roc Trévezel een fantastisch lopende klim.
Ik start zoals gebruikelijk met een triple en een 13-25 casette. Dat ben ik gewend. Met 13-23 heb ik het ook al gered maar ik heb liever iets op reserve.
Die 10.000 hoogtemeters zijn redelijk verdeld over het hele parcours. Maar zeker niet altijd onder de 5%. Een procent of 10 komt regelmatig voor. En dat voelt na 1100km toch aan als een Keutenberg. Vooral de Perche hakt erin. Heen is dat de eerste muur die je tegenkomt in Longwy-au-Perche. Dorpsplein over, links dan scherp rechts en wie niet geschakeld heeft staat geparkeerd. Op de terugweg kom je door de Perche (bij een schema van vlak voor de 90 uur) als je in de 4e nacht zit. je zit dan zowieso al slecht en de heuvels bijten dan extra sterk. Vlak voor de finish zit noch de Côte de Gambais, die is nog redelijk te doen als je niet volledig stuk zit. In contrast hiermee is de Roc Trévezel een fantastisch lopende klim.
Ik start zoals gebruikelijk met een triple en een 13-25 casette. Dat ben ik gewend. Met 13-23 heb ik het ook al gered maar ik heb liever iets op reserve.
En mannen / dames, allemaal klaar ervoor? Als ze het mij vragen zeg ik altijd "kun je er dan klaar voor zijn?". Het wordt zo'n enorm eind volgende week... Ik heb er zin in. Of ik genoeg kms heb? Mwoa, geen idee, 8500. Met minder wil ik het niet doen en met meer weet ik niet of ik gemotiveerd blijf dus ik ben vooralsnog content! Dit zijn overigens wel allemaal alpenkilometers, ruim 100.000 hoogtemeters volgens m'n ciclocontrol. Ik start in de groep van 20:00 uur en hoop binnen de 60 uur weer terug te zijn voor de 1220 km. Als het langer wordt, ok, geen probleem. Als de finisch niet gehaald wordt, ook geen probleem, ik wil sportieveling blijven en geen gehandicapte worden... als je soms de verhalen hoort van opgezwollen prostaten en vingers die 3 maanden dood blijven... mwoa, dat hoeft niet! In elk geval: afzien wordt het en ik heb er zin in!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
3 dagen voor de start zijn de 1é statistieken binnen:
5279 participanten
84 Nederlanders
80 uur: 1354
84 uur: 779
90 uur: 3164
Het weer lijkt aan de start regen te geven maar in de loop van dinsdag ochtend wordt het droog. Als je frans kunt lezen dan is http://perso.orange.fr/meteolyonnaise/meteoPBP.htm een link naar een fietsende weeramateur die dagelijks z'n praatje geeft.
Je kunt ook per plaats kijken bv http://www.lachainemeteo.com/index_deta ... _ville=764 of http://www.lachainemeteo.com/index_deta ... n-Yvelines
Heb je zin om fietsers te volgen dan kan dit via http://www.paris-brest-paris.org/FR/ind ... howpage=64 Mijn "plaque" = 551.
5279 participanten
84 Nederlanders
80 uur: 1354
84 uur: 779
90 uur: 3164
Het weer lijkt aan de start regen te geven maar in de loop van dinsdag ochtend wordt het droog. Als je frans kunt lezen dan is http://perso.orange.fr/meteolyonnaise/meteoPBP.htm een link naar een fietsende weeramateur die dagelijks z'n praatje geeft.
Je kunt ook per plaats kijken bv http://www.lachainemeteo.com/index_deta ... _ville=764 of http://www.lachainemeteo.com/index_deta ... n-Yvelines
Heb je zin om fietsers te volgen dan kan dit via http://www.paris-brest-paris.org/FR/ind ... howpage=64 Mijn "plaque" = 551.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Heel veel succes gewenst!!
http://www.bikeplanner.com/djdakkie" onclick="window.open(this.href);return false;
In een regenachtig Parijs zit ik te wachten op de start vanavond. Daarom maar een kleine update... Het worden waarschijnlijk zeer natte 1230 kms. Maar goed, geen last van warmte stuwing op die manier
. Dit weekend hebben ze de hoogtemeters geupdate en ipv 8100 hebben we er nu opeens 11500 voor de boeg :-/.
Gisteren zijn een aantal Nederlandse deelnemers op de foto geslingerd:
[img=http://www.logalpes.com/LinkOut/PBPNLSTART.JPG]
Ik sta in het gele truitje maar Ivo staat er helaas niet op.

Gisteren zijn een aantal Nederlandse deelnemers op de foto geslingerd:
[img=http://www.logalpes.com/LinkOut/PBPNLSTART.JPG]
Ik sta in het gele truitje maar Ivo staat er helaas niet op.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Veel succes!!
What makes the boat go faster?
heb vandaag de "aller" fietsers gezien.
We verwachten de eersten hier morgenavond al terug...
Is de eerste keer sedert ik in Gorron woon dat ik de PBP zie passeren... Wat een massa volk. en vooral, wat een tijdsverschillen.
De eersten waren hier al voorbij om 4 uur deze ochtend en toen we rond 20 uur terug naar huis reden van Fougère (tegen de stroom in), kwamen we nog ganse pakken tegen.
t kriebelt toch om te gaan trainen voor de komende editie.
t heeft toch ook een nadeel die fietsers... probeer als veearts maar eens naar een urgentie te rijden met al die fietsers op de baan...
PSje voor HenkV. je hebt nu doorheen de Gorronese regio gereden (tussen controleposten Villain la juhel en Fougères).
Is dit een lastige regio om te fietsen of niet?
Ik vind het vaak vervelend omdat de klimmen net te kort en de afdalingen ook te kort zijn om een ritme te vinden of om uit te puffen voor de volgende bult begint.
We verwachten de eersten hier morgenavond al terug...
Is de eerste keer sedert ik in Gorron woon dat ik de PBP zie passeren... Wat een massa volk. en vooral, wat een tijdsverschillen.
De eersten waren hier al voorbij om 4 uur deze ochtend en toen we rond 20 uur terug naar huis reden van Fougère (tegen de stroom in), kwamen we nog ganse pakken tegen.
t kriebelt toch om te gaan trainen voor de komende editie.
t heeft toch ook een nadeel die fietsers... probeer als veearts maar eens naar een urgentie te rijden met al die fietsers op de baan...
PSje voor HenkV. je hebt nu doorheen de Gorronese regio gereden (tussen controleposten Villain la juhel en Fougères).
Is dit een lastige regio om te fietsen of niet?
Ik vind het vaak vervelend omdat de klimmen net te kort en de afdalingen ook te kort zijn om een ritme te vinden of om uit te puffen voor de volgende bult begint.
Het duurt altijd lang voordat er iets gebeurt waar je naar uitziet en plots is het zover. Doel: Parijs Brest Parijs 1230 km in max 80 uur. 5300 deelnemers dit jaar. Leuk hotel in de Chevreuse met een klein keukentje zodat ik niet afhankelijk ben van de restaurant friet maar lekker Karins spagetti kan eten.
Rond een uur of 4 s middags naar de start waar het al een drukte van jewelste was. Omkleden en op naar de check. Inmiddels was de drukte al dusdanig dat ik in de 2é van 3 groepen zou starten. Fiets bij de controle in orde en om 20:15 uur werden we afgeschoten
[img=http://www.logalpes.com/LinkOut/startPBP.JPG]
Omdat ik ook in de 2é groep ver achteraan was gestart, moest er direct hard gewerkt worden om naar de kop te komen. Snelheden van 45 kmh die in een normaal criterium niet zouden misstaan. In elk geval was het voorin de groep beter leven want met 500 man door straatjes knallen met drempels, versmallingen etc is achterin niet leuk. Metaalgeknars, piepende remmen, gevloek, valpartijen wie zij dat het voor fietstoeristen was? Maar het was leuk. Mensen langs de straat, klappen, muziek, aanmoedigen etc. Langzaam werd het donker. Een geweldig uitzicht. Rode lampjes en oplichtende vestjes voor je en als je je omdraaide felle witte lampjes op de helm en op het stuur. Het parkoer was glooiend en afwisselend. Na een km of 50 was de weg drijfnat van de regen die even daarvoor gevallen was maar het regende niet. Er werd daardoor wel voorzichtig in de afdalingen en bochten gereden. Toch ging er af en toe iemand de struiken in met onbekend gevolg.
Aan de kop van het 2é peleton dat wellicht zon 50 man telde werd lekker doorgereden. Zelf reed ik ook af en toe op de kop omdat iedereen in de spaarmodus zat. Al snel had ik wel in de gaten dat je dat niet teveel moet doen met nog 1200 km voor de boeg dus hartslag moest verplicht onder de 75% blijven. Dat lukte ook. Bij de 1é post na 122 km was het gem 32.7 kmh. Onmiddellijk was ik daar ook de kopgroep kwijt want ik wilde wel even met Karin babbelen maar die andere gasten plukten alleen even zon tasje uit de handen van hun begeleiders en waren weer weg. Tja, dan maar alleen verder en het ging me eigenlijk toch te hard met het oog op de totaalafstand
Inmiddels was het 00:15 en het begon te druppen Karin was onderweg naar de volgende post in de auto. Zelf was ik me aardig aan het opwinden mbt de bewegwijzering want dat was ultra slecht. Bij daglicht bleek dat later een groot bordje te zijn met een goede pijl maar bij nacht was uitsluitend het driehoekje van het pijltje zichtbaar ongeveer 5 bij 5 cm. Maar op de weg reed je natuurlijk niet alleen en moest je het spoor van achterlichtjes volgen aldus geschiedde de lampjes gingen de berg af, gingen de berg op, héé daar komt een lampje van de andere kant, héé nog een héé achter me zijn nog maar een paar lampjes ja hoor, 14 km voor de kat zn gereden. Maar ja met zon 30 kmh toch weer 30 minuten aan de broek dus weer aansluiten bij de achterblijvers.
Het druppen was inmiddels overgegaan in gestaag regenen. Na 221 km was er weer een controlepost en t gemiddelde lag op 30,4 kmh. Vele kms volgden, praatjes links praatjes rechts en warempel tegen n uur of 6:00 werd het weer even wat droger.
[img=http://www.logalpes.com/LinkOut/regenPBP.JPG]
Maar om een lang verhaal kort te maken controlepost en het ging weer gieten. De route was saai. Er zijn daar geen alpenuitzichten. Aan de overkant van de straat stonden steeds de bordjes voor de terugweg. Geen mensen langs de straat ivm het hondenweer . Drijfnat. Door de kou en doorweektheid een beetje last van een kniepees. Wetenschap dat het voorlopig zou blijven regenen. Moraal op nul en de vraag waarom doe je het? Nou, ik deed het voor mezelf, hoef niets te bewijzen maar vond het niet leuk, door de regen geen entourage niets alleen maar trappen, geen zonnestraal niets. Kortom voor mij persoonlijk geen enkele reden om op de fiets te blijven. De wetenschap dat het weekend beter zou zijn, zon en vrienden deed mij besluiten om na 455 km af te stappen in Loudeac. Hoewel slechts 15 minuutjes achter op mn schema van 56 uur. Niet echt last van de benen, lichamelijk nog niet zo moe maar buiten moraal Die 455 kms waren met n gem van 29 afgewerkt dus er zou voldoende tijd zijn voor wat herstel en de max tijdslimiet van 80 uur maar het uitzicht op nog meer regen, voor deze geboren mooi weer fietser gaven niet de minste inspiratie. Dit vond ik gewoon niet leuk. Karin was ook niet tegen want ze was doodmoe van het rijden naar de controleposten. Ze had ook geen oog dicht gedaan. Tip: zorg voor de volgwagen voor 2 personen die elkaar kunnen afwisselen!
Heel erg veel mensen zijn wel blijven fietsen en daar neem ik een grote pet voor af en ik hoop dat ze snel weer hersteld zijn om nog heel veel leuke kms te maken. Ik ben zeer benieuwd hun relaas te lezen.
Een volgende keer voor mij? Ik weet het niet! Schoenmaker blijf bij je lees....
Rond een uur of 4 s middags naar de start waar het al een drukte van jewelste was. Omkleden en op naar de check. Inmiddels was de drukte al dusdanig dat ik in de 2é van 3 groepen zou starten. Fiets bij de controle in orde en om 20:15 uur werden we afgeschoten
[img=http://www.logalpes.com/LinkOut/startPBP.JPG]
Omdat ik ook in de 2é groep ver achteraan was gestart, moest er direct hard gewerkt worden om naar de kop te komen. Snelheden van 45 kmh die in een normaal criterium niet zouden misstaan. In elk geval was het voorin de groep beter leven want met 500 man door straatjes knallen met drempels, versmallingen etc is achterin niet leuk. Metaalgeknars, piepende remmen, gevloek, valpartijen wie zij dat het voor fietstoeristen was? Maar het was leuk. Mensen langs de straat, klappen, muziek, aanmoedigen etc. Langzaam werd het donker. Een geweldig uitzicht. Rode lampjes en oplichtende vestjes voor je en als je je omdraaide felle witte lampjes op de helm en op het stuur. Het parkoer was glooiend en afwisselend. Na een km of 50 was de weg drijfnat van de regen die even daarvoor gevallen was maar het regende niet. Er werd daardoor wel voorzichtig in de afdalingen en bochten gereden. Toch ging er af en toe iemand de struiken in met onbekend gevolg.
Aan de kop van het 2é peleton dat wellicht zon 50 man telde werd lekker doorgereden. Zelf reed ik ook af en toe op de kop omdat iedereen in de spaarmodus zat. Al snel had ik wel in de gaten dat je dat niet teveel moet doen met nog 1200 km voor de boeg dus hartslag moest verplicht onder de 75% blijven. Dat lukte ook. Bij de 1é post na 122 km was het gem 32.7 kmh. Onmiddellijk was ik daar ook de kopgroep kwijt want ik wilde wel even met Karin babbelen maar die andere gasten plukten alleen even zon tasje uit de handen van hun begeleiders en waren weer weg. Tja, dan maar alleen verder en het ging me eigenlijk toch te hard met het oog op de totaalafstand
Inmiddels was het 00:15 en het begon te druppen Karin was onderweg naar de volgende post in de auto. Zelf was ik me aardig aan het opwinden mbt de bewegwijzering want dat was ultra slecht. Bij daglicht bleek dat later een groot bordje te zijn met een goede pijl maar bij nacht was uitsluitend het driehoekje van het pijltje zichtbaar ongeveer 5 bij 5 cm. Maar op de weg reed je natuurlijk niet alleen en moest je het spoor van achterlichtjes volgen aldus geschiedde de lampjes gingen de berg af, gingen de berg op, héé daar komt een lampje van de andere kant, héé nog een héé achter me zijn nog maar een paar lampjes ja hoor, 14 km voor de kat zn gereden. Maar ja met zon 30 kmh toch weer 30 minuten aan de broek dus weer aansluiten bij de achterblijvers.
Het druppen was inmiddels overgegaan in gestaag regenen. Na 221 km was er weer een controlepost en t gemiddelde lag op 30,4 kmh. Vele kms volgden, praatjes links praatjes rechts en warempel tegen n uur of 6:00 werd het weer even wat droger.
[img=http://www.logalpes.com/LinkOut/regenPBP.JPG]
Maar om een lang verhaal kort te maken controlepost en het ging weer gieten. De route was saai. Er zijn daar geen alpenuitzichten. Aan de overkant van de straat stonden steeds de bordjes voor de terugweg. Geen mensen langs de straat ivm het hondenweer . Drijfnat. Door de kou en doorweektheid een beetje last van een kniepees. Wetenschap dat het voorlopig zou blijven regenen. Moraal op nul en de vraag waarom doe je het? Nou, ik deed het voor mezelf, hoef niets te bewijzen maar vond het niet leuk, door de regen geen entourage niets alleen maar trappen, geen zonnestraal niets. Kortom voor mij persoonlijk geen enkele reden om op de fiets te blijven. De wetenschap dat het weekend beter zou zijn, zon en vrienden deed mij besluiten om na 455 km af te stappen in Loudeac. Hoewel slechts 15 minuutjes achter op mn schema van 56 uur. Niet echt last van de benen, lichamelijk nog niet zo moe maar buiten moraal Die 455 kms waren met n gem van 29 afgewerkt dus er zou voldoende tijd zijn voor wat herstel en de max tijdslimiet van 80 uur maar het uitzicht op nog meer regen, voor deze geboren mooi weer fietser gaven niet de minste inspiratie. Dit vond ik gewoon niet leuk. Karin was ook niet tegen want ze was doodmoe van het rijden naar de controleposten. Ze had ook geen oog dicht gedaan. Tip: zorg voor de volgwagen voor 2 personen die elkaar kunnen afwisselen!
Heel erg veel mensen zijn wel blijven fietsen en daar neem ik een grote pet voor af en ik hoop dat ze snel weer hersteld zijn om nog heel veel leuke kms te maken. Ik ben zeer benieuwd hun relaas te lezen.
Een volgende keer voor mij? Ik weet het niet! Schoenmaker blijf bij je lees....
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Mooi verslag en petje af om te besluiten om te stoppen. Dit is vaak moeilijker dan ondanks alles doorrijden en volhouden.
What makes the boat go faster?