Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

irritatie bultjes

paashaas
Forum-lid

paashaas 26 apr 2007 19:30

Quoten: Origineel geplaatst door campaioen op 26 April 2007

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 26 April 2007

sommigen trekken ook nog weleens hun broek twee keer aan, als je last hebt van irritatie zou ik dat zeker wten achterwege laten. Noodgedwongen heb ik dat ook weleens geddaan maar dat irriteert toch behoorlijk hoor!

ligt het nu aan mij of is dat heel vreemd?? Hoe kan je je broek nu 2x aantrekken??!!

Ik veronderstel 2 dagen achter elkaar dezelfde broek aantrekken (ongewassen dus).

timper
Forum-lid

timper 26 apr 2007 23:55

Quoten: Origineel geplaatst door soloist op 26 April 2007

Quote: Origineel geplaatst door timper op 21 April 2007

Zou kunnen zijn dat haarworteltjes ontstoken zijn.   Begint met rood puntje en kan door wrijving of druk verergeren en verzweren.   Zeker bij veel fietsen en zweten kan dit problemen geven.   Renners die zich scheren wordt afgeraden de schaamstreek ook mee te scheren om dit te vermijden !
Dit is ook een van de redenen waarom renners zich scheren (benen) : door massage kun je het zelfde probleem hebben (wrijving).
Gebruik zeker anti-bacteriële broekzalf , zeer nuttig!!

Begrijp dit niet helemaal: renners scheren hun benen om problemen veroorzaakt door wrijving (massage) te voorkomen. Maar je schrijft ook dat je je schaamstreek beter niet kunt scheren omdat een kale naad irriteren gaat .Dit lijkt me tegenstrijdig. Kun je nu beter wel of niet je schaamstreek scheren om irritatie te voorkomen???

Euh toch niet.   De beenspieren worden intensief gemasseerd en de schaamstreek (meestal) veel minder.   De kleine wondjes die ontstaan door t scheren kunnen ontsteken door het zweet en de druk van het lichaam op het zadel.    Een "naadmassage" is minder nuttig he.
Dus benen wel maar erboven niet (als je er gevoelig voor bent).
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

timper
Forum-lid

timper 26 apr 2007 23:58

En ja, tweemaal de zelfde broek dragen (?) is om problemen vragen en zeker niet aangenaam voor wieltjeszuigers.
edit : ja sorry, uiteraard als hij niet gewassen is tussendoor
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 apr 2007 00:10

ja bedoel idd ongewassen!

roeieber
Forum-lid

roeieber 27 apr 2007 00:40

Ik herken het probleem goed.
Ik smeer nu voor het fietsen een beetje anti-biotica creme op de betreffende plek. Na het fietsen douchen waarbij de lies wat extra aandacht krijgt. Zelden meer problemen.
I Am SpeCiAliZed

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 mei 2007 22:47

Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 21 April 2007

ik heb last van terugkerende irritatie bultjes / puistjes rondom de schaamstreek. wanneer ik er 'geen' aandacht aanbesteed worden dit (steen)puistjes. op het moment dat ze 'opgetreden' zijn kan ik het 'verminderen' door trekzalf of iets dergelijks. maar ik kan het niet voorkomen. de irritatie komt steeds terug in periodes dat ik 'veel' fiets. in periode dat ik niet of weinig fiets heb ik hier geen enkele last van (nooit). wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en minstens zo belangrijk, wat kan ik er aan doen.
alvast bedankt

Wat voor zadel heb je Lance ?? Ik heb er n.l. ook veel last van , echter alleen icm de RPM lessen op de sportschool. Door een 3 tal weken amper te kunnen RPM-en ivm tijdgebrek verdwenen ze als sneeuw voor de zon ,ondanks dat ik wel op de racefiets had gefietst. De vorm van het RPM zadel is veel anders ( ronder ) en zachter dan mijn vlakke en harde Selle Italia SLR.
Nu ben ik sinds een 2 tal weken weer aan de RPM en komen ze weer terug helaas.
Ik wijt het dus aan het zadel , en binnenkort kan ik waarschijnlijk op de RPM fiets van de SLR genieten. Dit is de enigste manier om erachter te komen of het daadwerkelijk helpt.
Affin het weerhoud me niet van fietsen en RPM-en , maar leuk is anders.
Grtz en sterkte....
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 01 mei 2007 22:53

Quoten: Origineel geplaatst door Rene op 01 Mei 2007

Wat voor zadel heb je Lance ??

ik heb het bontrager x lite pro zadel, en volgens mijn ogen en gedachten heeft deze dezelfde vorm als een slr zadel (heb ze langs elkaar gehouden) ik rijd al 3 jaar op dat zadel. nu heb ik al wel af en toe eens last van dergelijke irritatie dus enig verband zou er kunnen zijn, maar de laatste tijd is het significant meer. op m'n andere fiets ga ik een SLR monteren om deze te testen het bontrager zadel is immers al 3 jaar oud en heeft enkele stiksels op het zadel, een slr heeft deze niet.
overigens gaat het de laatste tijd wel wat beter. van de doktor 'n zalf gekregen die ook bij exceem gebruikt wordt. deze moet ik alleen gebruiken als er irritatie is, dus preventief is het niet, maar het gaat nu wat beter.
ik houd jullie op de hoogte

galibier
Forum-lid

galibier 01 mei 2007 23:54

Al eens een Assos broek gebruikt? Scheelt toch ook qua wrijving en irritatie. Uierzalf, voor de rit ruim in de liesstreek aanbrengen, helpt bij mij ook als vervelende bultjes de kop op steken. Niet teveel aan frutselen of krabben. Goed wassen. Misschien moet je een breder zadel gebruiken, omdat de druk niet op je zitbeentjes komt, maar meer vooraan, waar je die irritatie hebt.
Een slr zadel is dacht ik 130mm, is dus een smal zadel. Ik zou eerst eens mn zitbeetjes opmeten op een stuk golfkarton. Als de afstand groter is dan 10cm, zeker niet voor de slr gaan. Had hetzelfde probleem met het Arione zadel, wat algemeen als een comfortabel zadel wordt beschouwd. Voor mij echter te smal. Sla aub geen acht op de paar tientallen grammen meer dat een breder zadel weegt.

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 02 mei 2007 00:17

ik heb twee assosbroeken, maar de irritatie is er toch, al zijn de broeken on omstotelijk van top kwaliteit en vind ze super.
 hoe meet je de breedte tussen de zitbotjes?

galibier
Forum-lid

galibier 02 mei 2007 02:23

Je neemt een stuk geribbeld karton, dat je op sommige verpakkingsdozen aantreft. Dus karton met ribbels in. Beter kan ik het niet omschrijven. Soms vind je ze in de supermarkt als verpakking van wijnflessen. Daar ga je opzitten en zorgt ervoor dat je een afdruk van je zitbotjes bekomt. Je moet goed doorzitten en een beetje meedrukken. Dan zal je twee grote ronde plekken aantreffen in de ribbels. Daarvan bepaal je het centrum. Van die 2 centra meet je de afstand. Het geeft een goede benadering. Ik ben er bijna zeker van dat je zitbotjes een breder zadel vereisen.  Kijk vervolgens hier eens
color=#c80303http://www.bikerstreff.de/Parts/Saettel/SpecBGDet.htm
en hier:
color=#c80303http://www.bikerstreff.de/Parts/Saettel/SpecDet.htm

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 02 mei 2007 08:36

IK heb juist geen last op de SLR , echter alleen met het RPM zadel problemen. Waarschijnlijk omdat dit zo zacht is en erg rond. Ook heeft dit zadel een " zitkuil " en niet zoals de SLR vrij vlak vn voor naar achter gezien.
Assos broeken heb ik ook , echter nog maar iets meer dan 1 week...geweldig spul....

Grtz
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 10 mei 2007 15:19

Quote: Origineel geplaatst door Lance v7 op 01 Mei 2007
overigens gaat het de laatste tijd wel wat beter. van de doktor 'n zalf gekregen die ook bij exceem gebruikt wordt. deze moet ik alleen gebruiken als er irritatie is, dus preventief is het niet, maar het gaat nu wat beter.ik houd jullie op de hoogte

Aha. En welke zalf is dat? Kun je de naam geven?

Interessante discussie hier, want ik heb er ook regelmatig last van. Ik heb een Arione zadel, maar de breedte is goed. Een Rolls zadel dat ik eerst had is veel breder en zit, voor mij, ongemakkelijk omdat ik er te weinig ruimte op heb voor mijn bovenbenen.

Na het fietsen douche ik me altijd en mijn broek gaat direct de wasmachine in. Toch vaak last van puistjes. Ik heb het idee dat het vooral komt doordat er af en toe een haartje wordt uitgetrokken. Dat gaat dan ontsteken, denk ik.

Overigens had ik er vroeger echt nooit last van (tot mijn dertigste). Nu wel. Vervelend!

Ik zou zeggen dat scheren juist wel zou helpen, omdat je dan de haartjes weghaalt en ze er niet meer uit kunnen worden getrokken. Dat zou toch helpen. Het scheren zelf kan wel irriteren, maar dat is na twee dagen denk ik wel over. Na het scheren kun je dus preventief een bacteriedodende zalf gebruiken. Of aftershave met voldoende alcohol...

Geeft die betadine trouwens geen rode verkleuring op je zeem? Als man wil ik niet dat men het idee heeft dat ik ongesteld ben ...

ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Plaats reactie