Afstelling voorderr. bij compact binneblad wissel
12 en 13 vind ik persoonlijk toch wel handig hoor. Tijdens een klein rondje IJsselmeer met een groepje en windje mee haal je nog al eens snelheden van tegen de 45. Dan komt dat verzet wel van pas. Voor eenzame duurtrainingen heb je er inderdaad niks aan.
Ga ik naar de Alpen combineer ik twee cassettes omdat ik per se een 11 wil (bijtrappen is leuk). Ik rijd dan met 11-27.
Maar ieder z'n ding, ik vind dat cassette verwisselen echt geen moeite. Ook meteen een goede gelegenheid om de boel eens mooi schoon te maken.
Ga ik naar de Alpen combineer ik twee cassettes omdat ik per se een 11 wil (bijtrappen is leuk). Ik rijd dan met 11-27.
Maar ieder z'n ding, ik vind dat cassette verwisselen echt geen moeite. Ook meteen een goede gelegenheid om de boel eens mooi schoon te maken.
Waarschijnlijk ziet je berg-cassette er dan zo uit, Havana: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27. Gezien het onderstaande plaatje oogt dat toch niet ideaal, lijkt me. Oké, bijtrappen op de 11 is leuk. Maar met name op de vlakkere stroken bij snelheden tussen de 30 en 38km/u zijn de stappen nogal groot, even aannemende dat je geen 34x12 en 34x11 steekt...

Ja klopt maar hoe vaak haal je die snelheden in de bergen? Meestal is het gewoon berg op, berg af. Bij vals plat omhoog heb je dan wat minder keus in de verzetten, so be it.
In Nederland rij ik zogezegd met 50/40 en 12-23.
In Nederland rij ik zogezegd met 50/40 en 12-23.
Toch is het frappant dat het mallotig gevonden wordt, wanneer renners in de polder met een gatenkaas-cassette rijden, terwijl je zelf zo'n cassette samenstelt voor in het laag- en hooggebergte. Doorgaans de omgeving waar je top wilt zijn en presteren, lijkt me.
Naar mijn idee is 'n compact dan ook meer bestemd voor een top-amateur die met een 11-21 of 12-23 reeks ‘probleemloos’ omhoog kan rijden.
Naar mijn idee is 'n compact dan ook meer bestemd voor een top-amateur die met een 11-21 of 12-23 reeks ‘probleemloos’ omhoog kan rijden.
Niet mee eens. Het bereik van snelheden (tussen de laagste snelheid en de hoogste snelheid) is in 'de polder' veel kleiner dan in de bergen. Dit kun je spiegelen aan het schakelbereik tussen grote bladxkleinste krans en kleinste bladxgrootste krans.
Als je al ergens een cassette met grotere sprongen toepast, dan is dat in de bergen logischer. Bovendien kun je met grotere sprongen makkelijker veranderingen van snelheid (bv. van vlak naar klimmen) opvangen en die heb je in heuvel-/bergachtig terrein veel vaker dan in de polder.
Als je al ergens een cassette met grotere sprongen toepast, dan is dat in de bergen logischer. Bovendien kun je met grotere sprongen makkelijker veranderingen van snelheid (bv. van vlak naar klimmen) opvangen en die heb je in heuvel-/bergachtig terrein veel vaker dan in de polder.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Buzz schreef: Naar mijn idee is 'n compact dan ook meer bestemd voor een top-amateur die met een 11-21 of 12-23 reeks probleemloos omhoog kan rijden.
Maar wat is het voordeel ten op zichte van 39-25 of 39-26 (dus 12-25 of 13-26 cassete)? 1 tandje missen tussen de verschillende grote tandjes vind ik niet vervelend, het moet alleen niet meer worden. Met 53-13 kan ik tot 65-70 km/h bijtrappen.
Met een 39-53 crankstel is die 13-26 cassette uiteraard ook prima (zie plaatje hieronder). Sprongetjes bij de grootste tandjes is niet erg, nee. Wat ik bedoel te zeggen is dat het extra energie kost wanneer bepaalde verzetten ontbreken, ongeacht welk crankstel er gemonteerd is. En dat juist in een bergachtige omgeving, waar het op zich al lastig genoeg is. Niet handig, lijkt me.

-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Van welke site komt de tabel en grafiek vandaan?
What makes the boat go faster?
Livio Livius schreef:Van welke site komt de tabel en grafiek vandaan?
De pagina is afkomstig van Jürgen Berkemeier. Het betreft een van z'n
Javascriptspielereien
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Buzz schreef:Livio Livius schreef:Van welke site komt de tabel en grafiek vandaan?
De pagina is afkomstig van Jürgen Berkemeier. Het betreft een van z'n
Javascriptspielereien
Inderdaad, al een keer eerder gezien, wist alleen niet meer waar. Vraag: als je naar de grafiek kijkt wat is dan de ideale procentuele stijging over ge gekozen verzetten?
What makes the boat go faster?
Tja, ideaal is als de procentuele stijging/daling zo klein mogelijk is, Livio. Telkens 4% zwaarder/lichter gaan duwen, voelt prettiger aan dan 8%. Maar als je een cassette monteert waarmee je telkens één tandje kan op-/afschakelen, valt daar weinig meer aan te verkleinen.
Ik hoorde op de bikemotion overigens van een Campagnolo professor dat het met de nieuwste crankstellen niet meer mogelijk is een 39 blad te monteren omdat ze de afstand tussen gaatjes hebben veranderd. Ik heb er niet op doorgevraagd maar daar heb ik achteraf wel spijt van.
Als het waar is dan hebben we nog minder standaardisatie dan er al was.
Als het waar is dan hebben we nog minder standaardisatie dan er al was.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"