Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

CAMPA NEUTRON ULTRA OF DURA ACE WH 7850

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 28 dec 2007 19:40

Vanzelfsprekend zijn stijfheidswaarden objectief meetbaar en interessant, maar een lichte rijder vraagt minder van zijn materiaal dan een polderboenker (like me). Hoeveel minder durf ik niet te zeggen ,maar gevoelsmatig iig minder. Kortom voor iedereen interessant, maar niet voor iedereen relevant en wel onderhevig aan gebruikersgewicht lijkt me.
Alstublaft.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 28 dec 2007 19:56

@blaffy: Daar ben ik het dus niet mee eens. Stijfheid is voor iedereen juist interessant.

Aan jouw woorden "...vraagt minder van zijn materiaal..." denk ik af te leiden dat jij stijfheid en sterkte door elkaar haalt. De sterkte van een frame, wielset, etc. is voor een lichtere rijder uiteraard over het algemeen minder interessant, doordat hij/zij het materiaal minder belast. De stijfheid is voor zowel een lichte als een zware rijder juist wel interessant, zodat hij/zij die fiets/frame/wielset kan kiezen waarmee hij het beoogde doel (snelheid, comfort, etc) kan behalen.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 28 dec 2007 20:21

Hetgeen die mecanicien vertelde is misschien niet helemaal juist verwoord maar wat litespeed zegt komt toch in de buurt.
Ik denk dat het wel correct is te stellen dat een lichte rijder overal mee wegkomt, dus inclusief een slap frame en wielen en een polderstoemper niet.
Of niet?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 28 dec 2007 20:23

Verschil tussen een lichte rijder van 65 kg die eigenlijk alles kan rijden zonder ook maar enigszins (qua stijfheid dan) in de problemen te komen en een zware rijder van 95 kg waarvoor een wiel niet stijf genoeg kan zijn is enorm groot.

Vraag zou niet moeten zijn Campa of Shimano maar Campa, minimaal 20 andere goede opties en dan ergens het Shimano wiel dat ik persoonlijk enkel gesponsord zou willen rijden.
Shimano maakt betere wielen dan voorheen maar om ze op dit moment serieus als alternatief voor echt goede wielen te zien (en er ook nog voor te betalen) lijkt mij wat overbodig.

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 28 dec 2007 21:34

litespeed schreef:@blaffy: Daar ben ik het dus niet mee eens. Stijfheid is voor iedereen juist interessant.

Aan jouw woorden "...vraagt minder van zijn materiaal..." denk ik af te leiden dat jij stijfheid en sterkte door elkaar haalt. De sterkte van een frame, wielset, etc. is voor een lichtere rijder uiteraard over het algemeen minder interessant, doordat hij/zij het materiaal minder belast. De stijfheid is voor zowel een lichte als een zware rijder juist wel interessant, zodat hij/zij die fiets/frame/wielset kan kiezen waarmee hij het beoogde doel (snelheid, comfort, etc) kan behalen.

Ik zeg ook dat stijfheid voor iedereen interessant is, maar dat een lichte rijder er minder van zal merken. Dat is iig wat ik ermee probeerde te zeggen.
Alstublaft.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 29 dec 2007 00:39

b l a f f y schreef:
litespeed schreef:@blaffy: Daar ben ik het dus niet mee eens. Stijfheid is voor iedereen juist interessant.

Ik zeg ook dat stijfheid voor iedereen interessant is, maar dat een lichte rijder er minder van zal merken. Dat is iig wat ik ermee probeerde te zeggen.

Overigens reageerde ik primair op 'Ijzeren Briek' die het stijfheidsgebeuren veralgemeniseerde van wielen naar frames.

Maar ik ben het niet eens met het gestelde "dat een lichtere rijder minder van stijfheid zal merken". Een frame heeft een bepaalde stijfheid van ('slap als een vaatdoek' tot en met 'knalstijf' en een hele range daartussen. Of je nou licht of zwaar bent, het zal van je voelsprieten afhangen of je de stijfheid merkt. Iedereen kan het dus merken bedoel ik maar. Ook een lichte rijder zal bij het kiezen van een frame (en de verdere opbouw van de fiets) na moeten denken over het feit of de uiteindelijke stijfheid van het geheel aansluit bij het gebruik dat hij voor ogen heeft en het bijbehorende comfort dat hij wenst.

De keuzemogelijkheden zullen voor een lichtere rijder wel groter zijn dan voor een zwaardere rijder. Dit omdat bijvoorbeeld bij een stijf frame de nadelen voor een lichtere rijder eenvoudiger zijn te verkleinen dan in het geval van een zwaardere rijder bij een slap frame.

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 29 dec 2007 10:45

Puur theoretisch heb je gelijk, maar ik betwijfel of alle lichte rijders zulke fijne voelsprieten hebben en daarnaast genoeg kr8 kunnen ontwikkelen om alle verschillen te voelen. Voorts ben ik benieuwd hoeveel renners hun fiets hierop samen stellen, vrees dat ze eerder gevoelig zijn voor looks en image dan wel op gesponsord materiaal rijden dan dat ze de spullen kiezen (afgezien van frame) die aan hun eisen voldoet.
Alstublaft.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 29 dec 2007 12:45

Ik probeer het nog 1 keer (het zal ongetwijfeld ook met mijn beperkte communicatievaardigheden te maken hebben...):

Het heeft niets met "kracht kunnen ontwikkelen" of "lichte rijders met fijne voelsprieten" te maken om de stijfheid van een fiets te kunnen voelen! Of je nou weinig kracht of veel kracht kan ontwikkelen, stijfheid ervaren is daar niet van afhankelijk. De mate van vervorming van het materiaal is bij beide rijders uiteraard verschillend, maar de verhouding tussen kracht en vervorming (= de stijfheid van het materiaal!) is hetzelfde! (mits het 1 en ander lineair elastisch verloopt en dat is wel te hopen bij het fietsen...)

Wellicht kan iemand anders zijn licht even laten schijnen over dit onderwerp?

campasuper
Forum-lid

campasuper 29 dec 2007 15:04

Zie je nou wel, Campa wielen zijn per definitie stijver dan Shimano wielen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

kikkie
Forum-lid

kikkie 29 dec 2007 15:46

campa=super schreef:Zie je nou wel, Campa wielen zijn per definitie stijver dan Shimano wielen.

jij kunt je bij deze persoonlijk verantwoordelijk voelen voor het feit dat ik NOoOit meer met campa zal rijden!!!
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 29 dec 2007 20:46

@campa=super, superopmerking, gewoon uit het niets concluderen dat campawielen stijver zijn. Schitterend!! Aan de rest, waar is jullie gevoel voor humor? Ik lag alvast plat.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

campasuper
Forum-lid

campasuper 30 dec 2007 11:42

Wat doen jullie toch moeilijk. Vervelende Kerst achter de rug ofzo?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie