paulusR3 schreef:Als je een compact rijdt heb je met die 13-26 cassette niet de meest optimale cassette voor heuvelland of ardennen. Op het vlakke kun je je binnenblad(34t) dan nagenoeg niet fatsoenlijk gebruiken, is mijn mening. Ik rijd in de ardennen met een 11-25t cassette. Dan mis je inderdaad de 18 wel eens, maar ja.
Aan ieder systeem zitten voor en nadelen. Of 11-speed dit oplost?? Het moet ook niet ten koste gaan van de duurzaamheid! Kransjes en kettigen worden almaar smaller.....
Natuurlijk lost 11-speed niet alle problemen op, daar komt de 12-speed en 13-speed nog wel voor om de hoek. En zoals IJzeren Briek al zegt, dat lost niet onze problemen op, maar die van de fabrikant. Of je al dan niet wel eens met 11 wiel rijden is in de toekomst gewoon geen vraag meer. Wil je 105 of hoger op je fiets (idem Campa) dan heb je gewoon 11-speed te kopen, en neemt de extra slijtage op de koop toe. Want welke serieuze liefhebber wil met Sora of Tiagra op zijn fiets gezein worden. Al afgezien van het enorme extra gewicht dat je dan mee moet zeulen.
Ach, ik heb in ieder geval nog wel wat 8-speed MTB werk liggen, en voor de compatibliteit; buisshifters pakken alles, van 6-10 en waarschijnlijk ook wel 11-speed.
Latente behoeftes...............is het sleutelwoord waar de producenten op speculeren.
Dit jaar weer meer fietsen verkocht, en bovenal weer meer onderdelen. We 'sponseren' niet voor niets weightweenies............
Oh, ja. Ergens zal het wel ophouden, maar voorlopig nog niet denk ik.