Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

11 speed FSA

sting
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 nov 2007 17:32

sting 05 jan 2008 11:50

Linder is hier al een tijdje mee bezig. Stond al eens in de Duitse vakliteratuur. Linder verbouwt dan een shimano DA tot 11 speed, het ziet er niet uit, maar schijnt te werken.

Ach en of ze ermee moeten stoppen? Er is bij de meeste wielrenners altijd wel "een latente behoefte" die "manifest te maken is" ;-).

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 05 jan 2008 11:57

dr staat op het bikeforum een redelijke lange sicussie .. http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=156406

Ik kan me voorstellen dat je in plat kikkerland nl er eigenlijk geen behoefte aan hebt, maar bij lange dalers en stijgers kan ik me voorstellen dat je meer opties will... Van heel laag tot heel hoog.. en dan is een 11,12 of misschien zelfs 15 wel helemaal te gek :)
:winkthumb:

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 05 jan 2008 12:00

9 Was inderdaad genoeg. Kettingen en kroontjes gingen iets langer meer en je had ook
alle combinatie's die nodig waren aan boord.
Maak je echter geen illusie: de fabrikanten ontwerpen producten die ze kunnen verkopen en winst mee maken. Ze zijn niet op zoek naar DE beste oplossing. Als er een markt bestaat voor carbon achterkroontjes die maar 1000km meegaan en 50€/stuk kosten dan gaan ze ze maken, zonder twijfel. Ze gaan niet redeneren dat staal maar de helft kost en 4 maal zo lang mee gaat.
De lijn van beste oplossing en winst maken lopen soms naast elkaar maar zeker niet altijd.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2928
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 05 jan 2008 12:19

Ik rij dus met een Ultegra 9speed (recreant). Voor Nederland wil ik aansluitende kransjes hebben, voor de bergen hele lichte en hele zware versnellingen. Nu heb ik 13 - 23. Idealiter doe ik daar een 12 en een 26 bij. Broerlief rijdt 34 - 50 met een 10sp 13 - 26 cassette. Hij mist eigenlijk twee kransjes: De 12 en een 28 voor de lange muurtjes. Zeker met de compacttrend waarbij de triple terrein verliest, zie ik wel wat in de 11 speed. Echter, voor Nederland hoeft het natuurlijk niet. Wedstrijdrijders en polderstoempers hebben het niet zo hard nodig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2008 12:29

Een 12-25 cassette met een 18 zou ik super vinden. Of 12-27, maar dan dus zonder de 18 voor de echte steile lange klimmen als de Mortirolo. Voor Nederland voldoet een 10 speed 12-23 cassette gewoon, ik zit echt niet te wachten om er een 20 oid bij te krijgen door 11 speed.
10 speed vind ik wel weer een stuk fijner dan 9 speed, op m'n CX rij ik met Shimano 9 en dan mis je ook nog de 16 met een 12-25 cassette.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41890
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jan 2008 12:40

Mark, de 13-26 heeft gewoon een 18....
13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 26. Voor de bergen en Ardennen een heerlijke cassette. Ik heb liever een 18 ertussen zitten dan de 18 opofferen voor een 12.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 jan 2008 12:47

Ja maar om te koersen wil je toch wel een 12....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 05 jan 2008 12:51

Als je een compact rijdt heb je met die 13-26 cassette niet de meest optimale cassette voor heuvelland of ardennen. Op het vlakke kun je je binnenblad(34t) dan nagenoeg niet fatsoenlijk gebruiken, is mijn mening. Ik rijd in de ardennen met een 11-25t cassette. Dan mis je inderdaad de 18 wel eens, maar ja.

Aan ieder systeem zitten voor en nadelen. Of 11-speed dit oplost?? Het moet ook niet ten koste gaan van de duurzaamheid! Kransjes en kettigen worden almaar smaller.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 05 jan 2008 12:51

Ik denk dat de meeste mensen af en toe hun bereik willen verschuiven, veel eerder dan willen vergroten. Ik heb geen zin om gans het jaar met 11 kroontjes rond te rijden voor die paar keer dat ik de Ardennen, Vogezen of Alpen aandoe.
Volgens mij is de beste oplossing daarvoor een standaard cassette genre 12-25, 13-26 en dat combineren met een compact. Je koopt een 34, 36 en 39 binnenblad en al je problemen zijn opgelost. Je vershuift gewoon je bereik dmv je voorblad. Ook geen problemen met je ketting die net halfweg zijn levensduur is en moeilijk doet op die nieuwe kroontjes. Een voorblad is daar véééééél minder gevoelig voor. Is ook op een wip vervangen.
Ik rijd hier in Vlaanderen met mijn 39, Ardennen/Vogezen 36 en Alpen/Pyreneeën met 34.
De campa 2008 voorderaileur is compact/klassiek compatibel en werkt schitterend, met mijn vorige ook nooit problemen gehad trouwens.
BBB, TA hebben een 39 voor compact.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2008 13:11

Daniel1975 schreef:Mark, de 13-26 heeft gewoon een 18....
13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 26. Voor de bergen en Ardennen een heerlijke cassette. Ik heb liever een 18 ertussen zitten dan de 18 opofferen voor een 12.


Om te sprinten gebruik ik de 12 nooit, maar in afdalingen (vooral als ze niet zo steil zijn) is het wel fijn dat je langer bij kunt trappen. Een ander probleem van de 13-26 cassette vind ik de stap van 23 naar 26. Als de klim iets vlakker wordt en je wilt een tandje bij schakelen dan voelt het daarna aan of je zit te stoempen omdat het verschil te groot is.

Hoe groter het bereik met een vlakke cassette is des te beter wat mij betreft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 05 jan 2008 15:47

paulusR3 schreef:Als je een compact rijdt heb je met die 13-26 cassette niet de meest optimale cassette voor heuvelland of ardennen. Op het vlakke kun je je binnenblad(34t) dan nagenoeg niet fatsoenlijk gebruiken, is mijn mening. Ik rijd in de ardennen met een 11-25t cassette. Dan mis je inderdaad de 18 wel eens, maar ja.

Aan ieder systeem zitten voor en nadelen. Of 11-speed dit oplost?? Het moet ook niet ten koste gaan van de duurzaamheid! Kransjes en kettigen worden almaar smaller.....


Wat voor trapfrequentie heb jij dan dat je op het vlakke de 34 wil draaien? Moet je wel heel erg hard wind in hebben lijkt me zo :).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie