scheur carbon cr1 limited
Merkdealer is niet nodig. Merkdealer geeft 2 jaar fabrieksgarantie, deze kun je zelf ook claimen bij de importeur of direct bij de fabriek. Al twijfel ik of ze in dit geval garantie gaan geven aangezien de kans bestaat dat het boutje te strak is aangedraaid.
Dus kopen bij een webwinkel of niet dealer kan zeker net zo goed zijn (en goedkoper).
Dus kopen bij een webwinkel of niet dealer kan zeker net zo goed zijn (en goedkoper).
Ivm die grotere flessen. Dit is werkelijk de eerste keer dat ik dit hoor/lees. Ik heb nog nooit een waarschuwing hieromtrent van een fabrikant gelezen.
Nu heb ik ook een Pina Paris FP carbon met Elite Patao carbon drinkbushouders. De houder aan de staande buis trilt constant wanneer er een volle halfliter (Elite) bidon in zit (weet trouwens niet hoe je dit kunt vermijden, suggesties?). Tot zover wel nog geen breuken gehad.
Het zou alleszins niet mogen zijn.
Nu heb ik ook een Pina Paris FP carbon met Elite Patao carbon drinkbushouders. De houder aan de staande buis trilt constant wanneer er een volle halfliter (Elite) bidon in zit (weet trouwens niet hoe je dit kunt vermijden, suggesties?). Tot zover wel nog geen breuken gehad.
Het zou alleszins niet mogen zijn.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Kreeg het niet zolang geleden van meerdere (Duitse) dealers te horen naar aanleiding van claims over loslatende bidonnokken.
Het heeft te maken met de onderbuis waar steeds meer fabrikanten menen gewicht te moeten besparen. Deze buis is relatief weinig belast en wordt door fabrikanten steeds dikker en dunwandiger gemaakt. Door deze dunwandigheid en materiaalgebonden wordt er steeds minder gepopnageld maar verlijmd.
Aan alles is een grens en de combinatie niet goed ondersteunende bidonhouder, lijmverbinding, dunne buis en een extra zware fles kan zeer eenvoudig over deze grens heengaan.
Persoonlijk durf ik deze combinatie zo te maken (alhoewel ik gewoon 0.5 liter flessen neem). Maar de krachten die op de bussen komt te staan bij gebruik op kasseien, bij hoge snelheid en met een instabiele en zware fles zijn gewoon enorm...
wat ik persoonlijk storender vindt is dat gelakte frames bij het ouder worden een wat hardere/kwetsbaarder lak krijgen en door het bovenstaande wat haarscheurtjes in de lak onwikkelen. Heb laatste een witte fiets geserviced waar door deze scheurtjes oranje energie drank onder de lak was gekomen, zag er echt niet meer uit (ok, extreem voorbeeld maar wel een teken dat deze plek echt heel behoorlijk wordt belast).
Zitbuis wordt overingens anders belast, is dikker en kent deze problemen zover ik weet niet.
Het heeft te maken met de onderbuis waar steeds meer fabrikanten menen gewicht te moeten besparen. Deze buis is relatief weinig belast en wordt door fabrikanten steeds dikker en dunwandiger gemaakt. Door deze dunwandigheid en materiaalgebonden wordt er steeds minder gepopnageld maar verlijmd.
Aan alles is een grens en de combinatie niet goed ondersteunende bidonhouder, lijmverbinding, dunne buis en een extra zware fles kan zeer eenvoudig over deze grens heengaan.
Persoonlijk durf ik deze combinatie zo te maken (alhoewel ik gewoon 0.5 liter flessen neem). Maar de krachten die op de bussen komt te staan bij gebruik op kasseien, bij hoge snelheid en met een instabiele en zware fles zijn gewoon enorm...
wat ik persoonlijk storender vindt is dat gelakte frames bij het ouder worden een wat hardere/kwetsbaarder lak krijgen en door het bovenstaande wat haarscheurtjes in de lak onwikkelen. Heb laatste een witte fiets geserviced waar door deze scheurtjes oranje energie drank onder de lak was gekomen, zag er echt niet meer uit (ok, extreem voorbeeld maar wel een teken dat deze plek echt heel behoorlijk wordt belast).
Zitbuis wordt overingens anders belast, is dikker en kent deze problemen zover ik weet niet.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Kortom, voor de zekerheid alleen de staande buis gebruiken? Dat kan dus wel...
Dat deed ik toch al omdat die grote bus dan wat lekkerder vast zit.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Nou Sharkman, het wordt tijd dat je eens langs komt bij me, want ik heb bijv een SLC-SL in stukken gezaagd liggen voor demo. De diktes die variëren liggen iets anders.
En de zitbuis wordt helemaal niet zo belast. Dat is 1 vd buizen die misschien nog het minst belast wordt. Hooguit rond de bracket, maar verder...
Nu weet ik niet hoe het bij Scott precies zit met de bidonhouderpunten, maar bij Cervélo hebben ze dit zo opgelost dat het eigenlijk niet eens aan het frame zit.
Zal wel eens een foto posten..
Zelf rijd ik ok met 0.5 l en dat meestal wel genoeg om een lekker stukje te rijden, heb ik meer nodig, dan vul ik even bij.. Vind het ook niet zo mooi die 0.75 of 1 liter flessen.
Maar das smaak.
En de zitbuis wordt helemaal niet zo belast. Dat is 1 vd buizen die misschien nog het minst belast wordt. Hooguit rond de bracket, maar verder...
Nu weet ik niet hoe het bij Scott precies zit met de bidonhouderpunten, maar bij Cervélo hebben ze dit zo opgelost dat het eigenlijk niet eens aan het frame zit.
Zal wel eens een foto posten..
Zelf rijd ik ok met 0.5 l en dat meestal wel genoeg om een lekker stukje te rijden, heb ik meer nodig, dan vul ik even bij.. Vind het ook niet zo mooi die 0.75 of 1 liter flessen.
Maar das smaak.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Slc heb ik inderdaad nog nooit open gezien. bij scott en de meeste lichtgewicht frames zijn de bussen met twee delen en epoxy in elkaar gelijmd. Klacht die ik top op heden heb gezien is dat de bus door overmatige belasting uit elkaar wordt getrokken (druk je zijdelings tegen de houder dan zie je dat het oppervlak van de buis iets beweegt).
Onderbuis wordt inderdaad amper belast vandaar ook het colablikjes effect.
Maar: optisch ziet een 0.5 er beter uit en je hebt altijd de staande buishouder nog.
Onderbuis wordt inderdaad amper belast vandaar ook het colablikjes effect.
Maar: optisch ziet een 0.5 er beter uit en je hebt altijd de staande buishouder nog.
@ sharkman: you,ve got mail
En ik heb straks mssn 2 Limited frames in de aanbieding om door te zagen en te bekijken. Alhoewel ik dat eigenlijk nog steeds zonde vind. Mijn eerste frame hangt sinds er barsten in zitten, in mijn slaapkamer....
En ik heb straks mssn 2 Limited frames in de aanbieding om door te zagen en te bekijken. Alhoewel ik dat eigenlijk nog steeds zonde vind. Mijn eerste frame hangt sinds er barsten in zitten, in mijn slaapkamer....
-
bike_add1ct
- Forum-lid
Daniel1975 schreef:Kortom, voor de zekerheid alleen de staande buis gebruiken? Dat kan dus wel...
Maar op de staande buis heb je juist vaak minder ruimte om een 750ml bidon te pakken en weg te doen. Helemaal bij sloping frames. Hoeveel het frame c.q. de busjes worden belast heeft ook te maken met hoe goed de bidonhouder de bidon vast klemt lijkt me, hoe minder beweging erin zit, hoe minder de belasting op het frame.
Ik vraag me sowieso al een tijd af wat een amateur wielrenner met zo'n superlichte fiets moet. Je gaat er echt niet harder of zachter van als dat ding nou 6,7 kg of 8 kg weegt, en een keer met je ogen knipperen en er zit een scheur in...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Zo zou je het kunnen bekijken, maar een ferrari scheurt niet als je er naar kijkt. Wat ik bedoel te zeggen is, dat als die dingen zo kwetsbaar zijn, dan is het voor een amateur niet te betalen. een prof hoeft zich daar allemaal geen zorgen om te maken want hij krijgt zo weer een nieuwe als er iets aan mankeert. En daarnaast, op een 8 kg zware fiets die iets steviger is, kan je net zo hard fietsen.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...