alpe du huez
-
- Forum-lid
Hoe voor te bereiden?
- je er goed op instellen dat het een afschuwelijk lelijke Cote is (dus geen Col!)!
1 keer fietsen en er dan nooit meer terug komen. Er is genoeg moois te beklimmen, zwaar en minder zwaar, waar je echt kunt genieten.
- je er goed op instellen dat het een afschuwelijk lelijke Cote is (dus geen Col!)!
1 keer fietsen en er dan nooit meer terug komen. Er is genoeg moois te beklimmen, zwaar en minder zwaar, waar je echt kunt genieten.
Wel mooi lijkt het me de Alp te fietsen net voor de TOUR er langs komt. Fietsen met aanmoedigingen, dat ken ik helemaal niet. Ik ben altijd helemaal alleen op die cols (hoogstens mijn broer als klein stipje drie bochten verder). En ach, ik heb al veel vergelijkbare cols gefietst, die qua natuurschoon hoger staan aangeschreven... Maar ja, met de Sarenne, Joux Plane of Signal de Bisanne is het moeilijk tijdvergelijken...
ponsteen schreef:Wel mooi lijkt het me de Alp te fietsen net voor de TOUR er langs komt. Fietsen met aanmoedigingen, dat ken ik helemaal niet.
Had ik vorig jaar bij de Col D'Aubisque, een dag van te voren.
Hoeveel Spanjaarden daar wel niet met de camper zaten, en allemaal lekker bbq'n in de middag, dan ga je wel iets sneller fietsen

-
- Forum-lid
Is hij lelijk: yep.
Kun je er nog iets alpijns van maken? Toch wel!
Rij door naar de Sarenne.
Of dichterbij: rijd door via de col du poutran naar het meer (lac besson denk ik). Aan de parking van het lac ga je links eventjes de alpenweides in (je kunt je fiets rustig dragen.) Ga zitten. Geniet van het fenomenale uitzicht op de Belledonne voor je, de taillifer links van je, les grandes rousses achter je. En bedenk wat alleman daar in godsnaam in dat foeilelijke, op hollandse wielertoeristen na verlaten skidorp, waar een cola een fortuin kost, zit te doen. daarna kun je rustig dalen en alsnog op een terras gaan zitten
Je komt aan het lac door helemaal bovenin, in het verlengde van de aankomstzone van de tour, een klein asfalt weggetje te nemen. Het is en paar kms, echt niet zwaar en echt de moeite waard.
Kun je er nog iets alpijns van maken? Toch wel!
Rij door naar de Sarenne.
Of dichterbij: rijd door via de col du poutran naar het meer (lac besson denk ik). Aan de parking van het lac ga je links eventjes de alpenweides in (je kunt je fiets rustig dragen.) Ga zitten. Geniet van het fenomenale uitzicht op de Belledonne voor je, de taillifer links van je, les grandes rousses achter je. En bedenk wat alleman daar in godsnaam in dat foeilelijke, op hollandse wielertoeristen na verlaten skidorp, waar een cola een fortuin kost, zit te doen. daarna kun je rustig dalen en alsnog op een terras gaan zitten
Je komt aan het lac door helemaal bovenin, in het verlengde van de aankomstzone van de tour, een klein asfalt weggetje te nemen. Het is en paar kms, echt niet zwaar en echt de moeite waard.
ga hem ook dit jaar voor het eerst beklimmen en wat ik om mij heen hoor : '1e stuk is het zwaarst, daarna goed te doen'.
is een berg van: 'je moet hem eens gereden hebben!'
voor de rest maak ik me niet zoveel zorgen, gooi er een compact op en dan vreet ik hem op...
veel plezier in ieder geval!
is een berg van: 'je moet hem eens gereden hebben!'
voor de rest maak ik me niet zoveel zorgen, gooi er een compact op en dan vreet ik hem op...
veel plezier in ieder geval!
fietsen een verslaving? laat mij dan maar een verslaafde zijn!
Het is inderdaad niet de allermooiste beklimming, maar wel een beklimming met (Nederlandse) wielerhistorie. Bovendien hebben al zoveel mensen de Alp opgefietst, zodat je goed tijden kan vergelijken.
Wat de tips betreft: blaas jezelf de eerste 3 km niet op, dit stuk is het steilst. De buitenbochten lopen allemaal vrij vlak, daar kun je wat rust pakken (pas wel op voor het verkeer als je aan de verkeerde kant van de weg gaat fietsen.
Als je in het dorp aankomt is de de TdF finish nog even doortrappen. Dan moet je de tunnel door, nog een stukkie naar boven, bocht naar rechts, in de volgende bocht rechts afslaan (hier gaat het naar beneden) rechtdoor over de rotonde en bij de tweede rotonde moet je naar links. Hier ging Joop Zoetemelk in de Tour op z'n plaat. Daar kom je op dat brede stuk asfalt waar normaal gesproken de TdF finsh is. Afgelopen zomer leek het daar meer op een bouwput overigens. Menig fietser verdwaalt hier een beetje en loopt dan te zoeken naar de finish, vandaar even deze uitleg.
Wat de tips betreft: blaas jezelf de eerste 3 km niet op, dit stuk is het steilst. De buitenbochten lopen allemaal vrij vlak, daar kun je wat rust pakken (pas wel op voor het verkeer als je aan de verkeerde kant van de weg gaat fietsen.
Als je in het dorp aankomt is de de TdF finish nog even doortrappen. Dan moet je de tunnel door, nog een stukkie naar boven, bocht naar rechts, in de volgende bocht rechts afslaan (hier gaat het naar beneden) rechtdoor over de rotonde en bij de tweede rotonde moet je naar links. Hier ging Joop Zoetemelk in de Tour op z'n plaat. Daar kom je op dat brede stuk asfalt waar normaal gesproken de TdF finsh is. Afgelopen zomer leek het daar meer op een bouwput overigens. Menig fietser verdwaalt hier een beetje en loopt dan te zoeken naar de finish, vandaar even deze uitleg.
-
- Forum-lid
om maar even snel iets over mezelf te vertellen;
ben 18 jaar en weeg 66 kilo ben 1.80 lang,
ben vorige zomer begonnen met moutainbiken in de winter wel veel getrained(100 per week)
en vanaf begin maart op de race fiets begonnen (100-150km per week) vandaar dat ik graag wil weten wat me over een paar maanden te wachten staat en hoeveel ik ervoor moet trainen wat als ik nu naar de reacties kijk denk ik dat ik ervoor niet hoef te trainen maar ik ben bang dat ik het dan niet ga halen
ben 18 jaar en weeg 66 kilo ben 1.80 lang,
ben vorige zomer begonnen met moutainbiken in de winter wel veel getrained(100 per week)
en vanaf begin maart op de race fiets begonnen (100-150km per week) vandaar dat ik graag wil weten wat me over een paar maanden te wachten staat en hoeveel ik ervoor moet trainen wat als ik nu naar de reacties kijk denk ik dat ik ervoor niet hoef te trainen maar ik ben bang dat ik het dan niet ga halen
CYCLOTEAM.NL
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)
Als je ongetraind heen gaat is het inderdaad de vraag of je het gaat halen. Heb er zelf ongetraind met een MTB 2 uur over gedaan. Met 3000 km in de benen heb ik de Alp d'Huez in 1:05 gedaan, dus dat geeft wel ongeveer aan wat er mogelijk is. Het beklimmen van de Alp is dus gewoon een uur tegen omslagpunt rijden. Hartslagmeter is wel aan te bevelen om jezelf niet al in het begin op te blazen.
-
- Forum-lid
als je 150 km per week traint, dat met een beetje overleg en kennis doet (schema's vind je bv op wielervrienden.be of zitvlees.nl), en niet te gek van start gaat, moet je daar goed boven komen. Laat je niet ontmoedigen door de smak die je krijgt bij de eerste bocht, steiler dan dat wordt het niet meer. De alegmene regel: 'haal je La garde, dan haal je de top' klopt als een bus. Het is geen heuvel, maar ook geen monster. Weet dat het er snikheet kan zijn, met zo goed als geen schaduw.
Als je toch in de buurt bent: val dan eens de croix de fer of zo aan. je zult het verschil merken!
Als je toch in de buurt bent: val dan eens de croix de fer of zo aan. je zult het verschil merken!