Niet over fietsen - Linux
-
- Forum-lid
Hoe moeilijk of makkelijk iets is, is ook een kwestie van gewenning. KDE kun je ook zo aanpassen dat het een xp of mac uiterlijk heeft, incl de toeters (met behulp van Beryl). Het grote voordeel vind ik dat je niet hoeft te rommelen met allerlei licentie sleutels, software die al geactiveerd is. Gewoon downloaden, installeren en draaien. De enige pc die in huis alleen maar xp heeft is m'n htpc (met mediaportal). MythTV wel geprobeerd, draait redelijk stabiel maar de ontwikkelingen hiervan gaan veel te langzaam, dus maar overgestapt op mediaportal (ook gratis
)

Ik vraag me af wat moeilijker is: het invoeren van een licentiesleutel die achterop een CD hoesje staat of het handmatig modificeren van een config .txt file dan wel het handmatig installeren van een een file of het mounten van een C-drive...Het grote voordeel vind ik dat je niet hoeft te rommelen met allerlei licentie sleutels, software die al geactiveerd is.
Qua stabiliteit, prijs en veiligheid is Linux ongetwijfeld in het voordeel, maar qua gebruikersgemak zijn Windows en Mac gewoon onverslaanbaar.
-
- Forum-lid HC
In mijn ogen is het nog altijd:
wil je geen problemen koop een mac
wil je kompatibiliteit neem windows
wil je perse iets anders en heb je er verstand van kun je linux kiezen
wil je geen problemen koop een mac
wil je kompatibiliteit neem windows
wil je perse iets anders en heb je er verstand van kun je linux kiezen
- spinningfreak
- Forum-lid
Je bent trouwens niet gebonden aan Open Office als je met Linux werkt. IBM Lotus Symphony is ook een leuk en gratis alternatief.
Linux is vooral interessant als (Home) server, omdat je met een oude bak nog een heel eind kan komen. Voor een workstation heb je meer aan een Windows of Mac machine. Overigens draait een Mac tegenwoordig ook gewoon op Unix/Linux met een Mac grafische schil
.
Leuk alternatief voor mensen die wel eens Linux willen proberen zonder daar een computer voor op te offeren. Installeer Microsoft Virtual PC 2007 (ook gratis) en installeer binnen een virtuele PC een willekeurige Linux variant. Je PC moet wel voldoende processing en memory power hebben.
Linux is vooral interessant als (Home) server, omdat je met een oude bak nog een heel eind kan komen. Voor een workstation heb je meer aan een Windows of Mac machine. Overigens draait een Mac tegenwoordig ook gewoon op Unix/Linux met een Mac grafische schil

Leuk alternatief voor mensen die wel eens Linux willen proberen zonder daar een computer voor op te offeren. Installeer Microsoft Virtual PC 2007 (ook gratis) en installeer binnen een virtuele PC een willekeurige Linux variant. Je PC moet wel voldoende processing en memory power hebben.
-
- Forum-lid HC
[quote="Spinningfreak"]
Leuk alternatief voor mensen die wel eens Linux willen proberen zonder daar een computer voor op te offeren. Installeer Microsoft Virtual PC 2007 (ook gratis) en installeer binnen een virtuele PC een willekeurige Linux variant. Je PC moet wel voldoende processing en memory power hebben.[/quote]
Of gewoon op je hard disk een aparte drive aanmaken en hierop Linux/Ubuntu installeren. Binnen een uurtje alles erop. Handleiding zie: http://www.ubuntu-nl.org/
Leuk alternatief voor mensen die wel eens Linux willen proberen zonder daar een computer voor op te offeren. Installeer Microsoft Virtual PC 2007 (ook gratis) en installeer binnen een virtuele PC een willekeurige Linux variant. Je PC moet wel voldoende processing en memory power hebben.[/quote]
Of gewoon op je hard disk een aparte drive aanmaken en hierop Linux/Ubuntu installeren. Binnen een uurtje alles erop. Handleiding zie: http://www.ubuntu-nl.org/
What makes the boat go faster?
Of nog makkelijker: bijvoorbeeld Kubuntu of Puppy Linux vanaf een DVD of memory stick booten.
Als het je bevalt kun je kiezen om het op je harddrive te installeren, als je het niks vindt gooi je het zo weer weg.
Als het je bevalt kun je kiezen om het op je harddrive te installeren, als je het niks vindt gooi je het zo weer weg.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid HC
Vandaag overgestapt naar Ubuntu 11.04 Natty Narwhal. Nog nooit zo eenvoudig geweest om Linux/Ubuntu te installeren. Programma op USB stick zetten en installeren. Rest gaat vanzelf.
Ik gebruik zelf al jaren (vanaf 1992) Linux en sinds een jaar of twee ook Ubuntu. Alles draait supersnel, stabiel en geen last van virussen.
Er is in de loop van de tijd inderdaad een flinke stap voorwaarts gezet m.b.t. de installatieprocedure. Als je echter nieuwe hardware hebt, dan duurt het toch wel weer een tijdje voordat er drivers beschikbaar zijn.
Het mooie van Linux is dat vrijwel alle software gratis is en vergelijkbare functionaliteit biedt als de vaak duurbetaalde Windows software. Alle "shopjes" die ik in het PHOTOSHOP heb geplaatst zijn gemaakt met Gimp (ook gratis beschikbaar voor Windoos).
@Livio Livius: maak jij al gebuik van Unity en bevalt dat of heb je toch gekozen voor Gnome 2.x? Ik overweeg binnenkort over te stappen naar Fedora en dan Gnome 3 te gaan gebruiken.
Er is in de loop van de tijd inderdaad een flinke stap voorwaarts gezet m.b.t. de installatieprocedure. Als je echter nieuwe hardware hebt, dan duurt het toch wel weer een tijdje voordat er drivers beschikbaar zijn.
Het mooie van Linux is dat vrijwel alle software gratis is en vergelijkbare functionaliteit biedt als de vaak duurbetaalde Windows software. Alle "shopjes" die ik in het PHOTOSHOP heb geplaatst zijn gemaakt met Gimp (ook gratis beschikbaar voor Windoos).
@Livio Livius: maak jij al gebuik van Unity en bevalt dat of heb je toch gekozen voor Gnome 2.x? Ik overweeg binnenkort over te stappen naar Fedora en dan Gnome 3 te gaan gebruiken.
-
- Forum-lid HC
Voorlopig ingesteld op Unity, eens kijken hoe dat bevalt.
Op mijn werk hebben we ook enkele PC's met Ubuntu erop; mooi systeem. Grootste gemis is toch het ontbreken van Office. OpenOffice werkt weliswaar aardig, maar kan gewoon bij lange na niet tippen aan MS Office.
Ik ben overigens een tijdje geleden naar MacOSX overgestapt thuis (heb een Macbook gekocht) en dat is me tot nu toe prima bevallen. De nieuwe Office4Mac is ook een verademing.
Ik ben overigens een tijdje geleden naar MacOSX overgestapt thuis (heb een Macbook gekocht) en dat is me tot nu toe prima bevallen. De nieuwe Office4Mac is ook een verademing.
-
- Forum-lid HC
[quote="havana"]Op mijn werk hebben we ook enkele PC's met Ubuntu erop; mooi systeem. Grootste gemis is toch het ontbreken van Office. OpenOffice werkt weliswaar aardig, maar kan gewoon bij lange na niet tippen aan MS Office.
Ik ben overigens een tijdje geleden naar MacOSX overgestapt thuis (heb een Macbook gekocht) en dat is me tot nu toe prima bevallen. De nieuwe Office4Mac is ook een verademing.[/quote]
Qua functionaliteiten zit er niet zoveel verschil tussen OpenOffice en MS Office. Het is meer gewenning qua menu structuur en daarmee het gebruik. Gebruik thuis OpenOffice (en nu dus LibreOffice) en op mijn werk MS Office 2010. Enige wat beter is aan MS Office is Outlook. Dat ziet er veel beter uit dan Thunderbird. Ook hier`gebruik ik thuis Thunderbird en voor mijn werk Outlook/Blackberry.
Ik ben overigens een tijdje geleden naar MacOSX overgestapt thuis (heb een Macbook gekocht) en dat is me tot nu toe prima bevallen. De nieuwe Office4Mac is ook een verademing.[/quote]
Qua functionaliteiten zit er niet zoveel verschil tussen OpenOffice en MS Office. Het is meer gewenning qua menu structuur en daarmee het gebruik. Gebruik thuis OpenOffice (en nu dus LibreOffice) en op mijn werk MS Office 2010. Enige wat beter is aan MS Office is Outlook. Dat ziet er veel beter uit dan Thunderbird. Ook hier`gebruik ik thuis Thunderbird en voor mijn werk Outlook/Blackberry.
In de jaren heb ik zowel SUSE, Red Hat als Ubuntu geprobeerd. Prima OS'sen, maar uiteindelijk ben ik toch weer teruggekomen naar Windows. Waarom? Omdat het me feitelijk niet interesseert welke systeem er draait, zolang de computer maar doet en kan wat ik wil.
De Microsoft producten (vooral Office) zijn nog steeds de standaard. Compatibiliteit en keuze is ongeëvenaard. Zelfs de Mac kan daar nog steeds niet tegenop. Je merkt de verschillen vooral als je uit gaat wisselen met anderen. In PDF gaan sturen omdat de layout totaal verminkt wordt is ook niet alles.
Voor de tablets ligt het weer heel anders trouwens. Daar zou ik er niet aan moeten denken om Windows te draaien.
De Microsoft producten (vooral Office) zijn nog steeds de standaard. Compatibiliteit en keuze is ongeëvenaard. Zelfs de Mac kan daar nog steeds niet tegenop. Je merkt de verschillen vooral als je uit gaat wisselen met anderen. In PDF gaan sturen omdat de layout totaal verminkt wordt is ook niet alles.
Voor de tablets ligt het weer heel anders trouwens. Daar zou ik er niet aan moeten denken om Windows te draaien.