Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

verbogen achterderailleur/achterpat

lior63
Forum-lid

lior63 05 aug 2008 10:38

Diogenes schreef:>De regel is: als hij bij het buigen niet breekt, blijft hij verder ook heel.
Bron: Park tool's big blue book of bicycle repair.

Diogenes

Als kwaliteitsmanager bij een bedrijf in de metaal dat veel werkt met aluminium en titanium zou ik diegene die dit heeft opgeschreven nooit in mijn bedrijf willen hebben c.q. ter plekke op staande voet ontslaan.

Het vervormen van een stuk metaal verzwakt het metaal. Het hardnekkige fabeltje dat dit een metalen object zou versterken gaat alleen op bij metaallegering boven een bepaalde elasticiteit. Aluminium heeft dat absoluut niet.

Er wordt wel degelijk zijwaartse druk uitgeoefend op de achterpad. Namelijk als je opschakelt. Ook een tak(je) tegen je deraileur veroorzaakt meer druk op de pad dan je zou verwachten.
Als je ziet hoe dun en iel dat materiaal eigenlijk is, weet je dat je daar geen risico mee moet nemen. De schade van een deraileur in je wielen is de 15 euro voor een vervangende pad niet waard.

Als de pad niet meer leverbaar is, kan elke fatsoenlijke metaalbewerker zo'n ding zo namaken. Kost wel iets meer dan 15 euro maar dan nog....beter om er meteen 2 of 3 te laten maken.

diogenes
Forum-lid

diogenes 05 aug 2008 10:54

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=39

Het is in ieder geval een goede noodoplossing. Met een takje krijg jij die pat niet verbogen. Je moet er met een hefboom flinke kracht op uitoefenen. Ik heb dat vorig weekend moeten doen om een pat t erichten, zodat een vriend van mij er 120 km terug naar huis kon fietsen en ik heb HEEL veel kracht moeten uitoefenen om dat ding te verbuigen. Dat gebeurt niet zo maar.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2008 11:54

Een tak in je derailleur is genoeg om hem af te laten breken. Dat gebeurt zeer regelmatig bij mtb'ers, op de weg vliegt er gelukkig niet zo snel een tak in je derailleur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2008 11:58

Diogenes schreef:http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=39

Het is in ieder geval een goede noodoplossing. Met een takje krijg jij die pat niet verbogen. Je moet er met een hefboom flinke kracht op uitoefenen. Ik heb dat vorig weekend moeten doen om een pat t erichten, zodat een vriend van mij er 120 km terug naar huis kon fietsen en ik heb HEEL veel kracht moeten uitoefenen om dat ding te verbuigen. Dat gebeurt niet zo maar.

Diogenes

Niet mee eens Diogenes. Het is niet het takje wat dan de boosdoener is, maar de kracht die de fietser er op zet. Een klein takje kan de derailleur al laten blokkeren en de kracht van een aanzettende fietser is dan genoeg om de boel te slopen. Ik heb op die manier al een SRAM x9 achterderrailleur op de atb gesloopt en het padje van mijn Empella CX.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

lior63
Forum-lid

lior63 05 aug 2008 12:25

+1
Tak of een steentje waardoor je ketting blokkert, jij trapt flink door en zet dus kracht. Die kracht breng je over op de onderkant van de deraileur. De kooi van de deraileur is dan de arm * het moment (de kracht die jij uitoefent) en dat geweld zet je dus op het achterpadje.
Dat is best veel.
Ik heb op die manier de achterpad van mijn stalen Koga gesloopt, het frame was 3 weken oud.

Nee Diogenes, Als je in een ton leeft, (zoals jou Griekse naamgenoot van weleer) dan heb je hier geen last van, maar echt, dit gebeurt vaker dan je denkt.
En de schade is dan vaak niet alleen het padje, maar ook de deraileur, met eenbeetj pech ook de ketting en het achterwiel.

diogenes
Forum-lid

diogenes 05 aug 2008 12:27

Op die manier heb je gelijk, maar ik bedoel dat een takje dat tegen de derailleur opslaat van af de zijkant nooit iets kan verbuigen. Natuurlijk, als je de boel blokkeeert, dan trek je alles aan poeier. Maar dat gebeurt ook met een nieuwe pat en het gaat hier er om of een gerichte pat zwakker is dan een nieuw model.

Goed lezen:er wordt namelijk beweerd:
>Ook een tak(je) tegen je deraileur veroorzaakt meer druk op de pad dan je zou verwachten.

Dus niet *IN* de derailleur, maar er staat *TEGEN* de derailleur.

Pas had iemand van mijn fietsgroep dat met een carbon Trek: iets kwam in de ketting en het hele frame moest vervangen worden.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2008 12:37

Diogenes schreef:Op die manier heb je gelijk, maar ik bedoel dat een takje dat tegen de derailleur opslaat van af de zijkant nooit iets kan verbuigen. Natuurlijk, als je de boel blokkeeert, dan trek je alles aan poeier. Maar dat gebeurt ook met een nieuwe pat en het gaat hier er om of een gerichte pat zwakker is dan een nieuw model.

+1

Maar een gericht pad, zeker van alu, is echt zwakker hoor. 1x buigen gaat meestal nog wel, 2x keer is het KRAK. Ik heb inmiddels voor mijn CX een padje op reserve en voor de nieuwe ATB ga ik er een bestellen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

diogenes
Forum-lid

diogenes 05 aug 2008 12:43

Ik zou zelf ook de gerichte pat vervangen, maar als tussenoplossing vind ik het niet verkeerd. Dan heb je de tijd om een nieuwe te bestellen als je deze niet op voorraad hebt. Ik heb een Colnago met verwisselbare pat en heb direct een reserve pat gekocht. Dat was een behoorlijk duur onderdeel.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

skimons
Forum-lid

skimons 05 aug 2008 13:48

Campa racer schreef: Handige manier om hem recht te buigen: schroef de derailleur eraf, laat het pat gewoon aan de fiets en draai er iets met een zelfde schroefdraad in van minimaal 10-15cm lang (bv een erg lange bout of zo'n stuk metaal met schroefdraad wat je wel bij de Gamma kunt vinden (hoe dat heet, geen idee..)), gebruik dit als handvat en buig het pat zo dat dit stuk metaal horizontaal staat en tevens in lijn met de achternaaf.

In een bankschroef kun je nooit goed zien wanneer het pat wel goed recht is. Het lijkt me sterk dat je het frame gaat beschadigen als je aan het buigen gaat, omdat die dingen juist vaak gemaakt zijn van erg zacht metaal, zodat bij een valpartij het pat buigt en niet het frame. Als hij heel erg krom is, zou het je eerste stuk buigen in een bankschroef kunnen doen en vervolgens de 'fijnafstelling' met het pat in het frame, mocht je toch bang zijn voor je frame.

een wiel heeft aan de as dezelfde schroefdraad als de derailleur. met een (oud) voorwiel kun je prima richten, voordeel is dat je precies kan zien of je pat goed staat, aangezien het wiel precies parallel (in beide vlakken!!) met je achterwiel zou moeten staan. een alu pat zou ik vervangen, staal durf ik nog wel mee te rijden (afhankelijk van hoever het verbogen is geweest).

Plaats reactie