Speling balhoofd komt steeds terug
-
- Forum-lid HC
Nee, je hebt heel veel slechte expanders op de markt die niet goed vast zitten in de vorkbuis en die bij trillingen en stoten los komen.
Hierdoor ontstaat er steeds weer speling. FSA maakt zeer goede expanders waarschijnlijk na montage van deze expander is het probleem opgelost.
De boel uit elkaar halen alles goed ontvetten en Taxc montage pasta toepassen kan je ook nog proberen, zowel op de expander als de stuurpen, beide zijn zonder schroefdraad en enige vorm van slippen is dus groot.
Hierdoor ontstaat er steeds weer speling. FSA maakt zeer goede expanders waarschijnlijk na montage van deze expander is het probleem opgelost.
De boel uit elkaar halen alles goed ontvetten en Taxc montage pasta toepassen kan je ook nog proberen, zowel op de expander als de stuurpen, beide zijn zonder schroefdraad en enige vorm van slippen is dus groot.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
campa=super schreef:Indien een geïntegreerd balhoofd: weet je zeker dat de zaak goed gevlakt / gefreesd is? ( geldt eigenlijk ook voor traditioneel ).
Dit had een fietsmaatje ook en na vijf keer terug naar de FM en twee keer nieuwe lagers was het resultaat nul.
FM bleek de spullen om het balhoofd te fresen niet te hebben.
Toen naar een echte FM en het klusje was in een half uur klaar.
Problemen nooit meer terug gezien, inmiddels vijf jaar terug.
ik heb 2 jaar rondgereden met een balhoofd dat na 500 km los kwam. Van alles geprobeerd.
Die expander kan het normaal nooit zijn. éénmaal de stuurpen vastgedraaid dient die voor niets meer.
Uiteindelijk fiets terug bij FM binnengedaan met de vraag heel het ding open te gooien en te vervangen. Op mijn vraag wat hij nu gedaan had antwoordde hij : "lagers vervangen + uitgefreesd".
Sindsdien geen speling meer
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben het met apexrider eens: als je stuurpen vast zit kun je de expander wel thuislaten (scheelt weer een paar gram). De ruimte komt van een omhoog schuivende stuurpen of het ringetje onder aan de vorkbuis wat naar beneden gaat. Als dat het niet is moet er wat mis zijn met het balhoofdstel, mogelijk mis je het ringetje dat er voor zorgt dat het bovenste lager spelingsvrij om de vorkbuis zit.
-
- Forum-lid HC
Het kan ook zijn dat het conusvormige ding op je lager te diep is van binnen en dus je lager niet goed aandrukt (begrijp je wat ik bedoel?) Dus misschien moet je nog een paar extra vulringetjes ertussen doen.
Ik had voor mn wedstrijdfiets een lagere conus besteld, maar na elke rit had ik speling op mn balhoofd. Oude terug gemonteerd en nergens problemen mee.
Ik had voor mn wedstrijdfiets een lagere conus besteld, maar na elke rit had ik speling op mn balhoofd. Oude terug gemonteerd en nergens problemen mee.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
vw schreef:Ik ben het met apexrider eens: als je stuurpen vast zit kun je de expander wel thuislaten (scheelt weer een paar gram).
In de praktijk wil dat toch vaak niet. Op z'n minst in de helft van de gevallen komt er na verloop van tijd speling op het balhoofd omdat de stuurpen iets omhoog komt.
-
- Forum-lid
Vandaag weer gereden, maar de speling kwam al heel vlot weer terug. Als ik alle reacties hier zo lees kan het alleen nog liggen aan de expander (FSA), maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Vermoedelijk zal het dan liggen aan de compressiering op het bovenste lager. Deze ring krijg ik niet goed in het lager. Tijdens het rijden zal er hierdoor dan vermoedelijk speling ontstaan. Heb alleen geen passende buis liggen om dit er beter in te tikken. Edit: buis is ook helemaal niet nodig. Vind de ring die standaard meegeleverd wordt met een Ritchey Pro balhoofdstel maar een waardeloos ding. Had nog een oude ring liggen die er wel gewoon goed in te drukken is en goed aansluit + andere topcover. Zondag maar even proberen of dit het euvel dan oplost.
LeviLe®i©pheimer schreef:Als ik alle reacties hier zo lees kan het alleen nog liggen aan de expander (FSA), maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Het zou zomaar wel aan de expander kunnen liggen... Ik heb zelf erg slechte ervaringen met de FSA. Constant loslopen, halverwege een training de boel weer vastzetten en thuis weer speling.
Toch maar even bij mijn FM te rade gegaan en die heeft me een expander meegegeven die er een stuk substantieler uitzag, ongeveer 4x zo lang... Gemonteerd, afgesteld en nooit meer iets aan hoeven doen (ruim 2 jaar geleden).
-
- Forum-lid
Die FSA expander voor carbon vorkbuizen is een heel goede en daar zal het ook niet aan liggen. Heel zeker dat het de juiste types lagers zijn.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
Absoluut! Campy. Exact dezelfde, zelfs het merk. Als het na het weekend niet goed is zal ik de expander toch ook maar even checken.Ijzeren Briek schreef:Die FSA expander voor carbon vorkbuizen is een heel goede en daar zal het ook niet aan liggen. Heel zeker dat het de juiste types lagers zijn.
-
- Forum-lid
Andere (goed passende;)) compressiering + top cover mocht ook niet baten. Blijft nu enkel nog de door velen aangedragen expander als oplossing over. Deze ga ik nu eerst maar eens demonteren en opnieuw monteren met carbon montagepasta. Wordt vervolgd dus...
-
- Forum-lid
Nou, inmiddels ben ik erachter dat het wel aan de expander moet liggen. Nu ik deze opnieuw met carbon montagepasta heb gemonteerd en daarna de topcap iets strakker aandraai dan normaal, trek ik de expander zo door de vork heen weer omhoog. De expander kan echt niet strakker in de vork worden geklemd. Dit moet het dan wel haast zijn. Edit: nu zit ie wel hartstikke vast. Eens zien of het probleem nu dan wel verholpen is.