Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Elleboog breuk

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 24 feb 2009 21:25

Heb toen ik een jaar of twaalf (ben nu 40) was mijn elleboog flink gebroken. Tijdens de gymles hardhandig in aanraking gekomen met een mede-leerling waarbij mijn arm uit kom schoot. Doordat ik deze toch probeerde te bewegen is de kom op meerdere plaatsen gebroken. Naar het ziekenhuis en geopereerd. Er zijn twee pennen ingezet. Destijds ging dat nog gepaard met een opname periode van drie weken!

Tijdens de gips periode zijn de pennen uit het bot gegroeid. Dus weer spoedoperatie en opname van een week om deze te verwijderen. Klachten heb ik er gelukkig niet aan over gehouden. Alleen kan ik een leuk kunstje met mijn linkerarm. Die kan ik namelijk verder strekken als normaal en dat is wel een vreemd gezicht. De rem is er zeg maar af. Maar het beperkt me in niets wat ik doe. Ben door deze gebeurtenis destijds wel afgekeurd voor militaire dienst.

Verschil met jou is natuurlijk wel dat ik nog volop in de groei was en dat het herstel van de breuk alleen maar ten goede is gekomen. Maar wat mij betreft is de kans op herstel behoorlijk groot.

In ieder geval sterkte gewenst en hopelijk nog veel fietsplezier!!!

janjr
Forum-lid

janjr 25 feb 2009 20:22

@Enrico-S-works
Op 3 januari 2009 is me net hetzelfde overkomen; elleboogbreuk met nagenoeg dezelfde behandeling.

4 dagen later deed ik mijn eerste spin klas en van dan af heb ik gedurende 6 weken een regime gevolgd van dagelijks spinnen of 1 uur op de trainer. 1x per week deed ik of een 2 uur spin klas of 2 uur op de trainer. Toegegeven, er zijn aangenamere manieren om te fietsen, maar toen ik vorige week het fietsen op de weg hervatte, bleek ik nagenoeg niets van m'n fitness verloren te hebben. De intensiteit van het spinnen kan je zelf bepalen, maar het helpt zeker om wat interval werk in te lassen. Spinnen met het verband en slechts 1 hand om het stuur vast te houden was moeilijk, maar niet onmogelijk. Over het slapen met de gebroken elleboog wijd ik liever niet uit, want dat is, zeker in her begin, een nachtmerrie.
Eens je de elleboog terug mag bewegen komt de mobilitet geleidelijk terug. In het begin lijkt het alsof je echt niets meer kan met die arm (en het doet pijn!!), maar wees geduldig, het betert echt.

Konklusie: het is echt wel balen (vooral omdat wij hier ook in de winter iedere dag buiten kunnen trainen), maar het hoeft je hele seizoen niet te vergallen.

Plaats reactie