Nou ik ben ook geen windtunnelexpert (al heb ik er er paar van dichtbij gezien en gebruikt). Mijn volgende vraag is nu, hoe weet je dat een dicht wiel zwaar stuurt? Heb je wel eens met een dicht voorwiel gereden? Dat zou ik erg cool vinden, ik heb het nooit aangedurft, ook niet op de baan. En een dicht achterwiel heeft niet zoveel invloed op het stuurgedrag, maar wel op het effect dat zijwind heeft natuurlijk.
Volgens mij is de belangrijkste reden waarom een dicht voorwiel zwaar zou sturen het gyroscopisch effect. Houd maar eens een voorwiel bij de snelspanner vast aan beide zijden. Laat iemand een ruk geven aan het wielen zodat het snel gaat draaien en probeer dan het wiel uit zijn evenwicht te draaien. Stop nu het wiel en doe hetzelfde met het stilstaande wiel. Dit gaat veel makkelijker. Dit effect wordt groter naarmater de velg zwaarder is en het gewicht zich verder van he draaipunt bevindt. Nu ik er aan denk, de eerste keer dat ik met een echt licht voorwiel reed, moest ik dan ook het meeste wennen aan de wendbaarheid die het voorwiel ineens leek te hebben.
Enige aanleiding die ik heb rondom de aerodynamische verschillen tussen de fulcrum zero en 7850 zijn de iets dikkere spaken van de fulcrums. Dat zou minder aero kunnen zijn, aangezien ze verder vrijwel dezelfde velghoogte en vorm hebben, nippels niet in de velg verwerkt zijn en het aantal spaken in het voorwiel ook hetzelfde is. Maar uiteindelijk kan alleen een windtunneltest dit bewijzen
Oh en SK, volgens mij zit je met beide wielen kwalitatief bij de beste clincherwielen. Gewoon kijken wat je het mooiste vindt!