Waarom zit de ketting rechts???
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Volgens mij heeft het rechthandig zijn er helemaal niets mee te maken, dat zegt namelijk niets over welke been je betere been is. Zie bijv starten met schaatsen of hoogspringen.
Dat wij met de rechterhand de achterrem bedienen is net zo iets, in Groot Brittannië willen ze dat ook nog wel eens andersom doen. Eigenlijk is dat ook wel logischer gezien het feit dat je voorrem veel belangrijker is dan je achterrem en de meeste mensen rechtshandig zijn.
Dat wij met de rechterhand de achterrem bedienen is net zo iets, in Groot Brittannië willen ze dat ook nog wel eens andersom doen. Eigenlijk is dat ook wel logischer gezien het feit dat je voorrem veel belangrijker is dan je achterrem en de meeste mensen rechtshandig zijn.
opafiets schreef:het heeft in ieder geval te maken met dat de mensen heel vroeger links op hun paard stapten vanaf een verhoging of zoiets.
Ik ga toch voor deze redenering, een gewoonte komt meestal vanuit het verleden en een paard bestijg je inderdaad vanaf de linkerzijde.
Ik zal ook eens een duit in het zakje doen:
Waarschijnlijk? is rechtse schroefdraad langer gebruikelijk als het bestaan van de fiets.
Bij de normale trapbeweging trap je een pignon, of freewheel altijd vast!
Waarschijnlijk? is rechtse schroefdraad langer gebruikelijk als het bestaan van de fiets.
Bij de normale trapbeweging trap je een pignon, of freewheel altijd vast!
-
- Forum-lid HC
Rogi schreef:@TiesT: of een Rohloff naaf, dan kun je deze aan de andere kant inbouwen.
Het is wel lastig hoor, om achteruit te trappen!
Amclassic-fan schreef:Dat wij met de rechterhand de achterrem bedienen is net zo iets, in Groot Brittannië willen ze dat ook nog wel eens andersom doen. Eigenlijk is dat ook wel logischer gezien het feit dat je voorrem veel belangrijker is dan je achterrem en de meeste mensen rechtshandig zijn.
Daarom bouw ik al m'n fietsen altijd om, zodat rechts de voorrem is.
Dat is er van jongs af aan ingegroeid en zo een automatisme geworden, dus ook veiliger.
En inderdaad gemotoriseerd tweewielers hebben tegenwoordig ook altijd de voorrem rechts.
M'n brommers, crossers en Ducati's hadden het zo, maar een oude Engelse motorfiets die het juist weer links had (t zijn altijd al vreemde eenden in de bijt he die Engelse).
Amclassic-fan schreef: Dat wij met de rechterhand de achterrem bedienen is net zo iets, in Groot Brittannië willen ze dat ook nog wel eens andersom doen. Eigenlijk is dat ook wel logischer gezien het feit dat je voorrem veel belangrijker is dan je achterrem en de meeste mensen rechtshandig zijn.
Maar met moderne remmen is de knijpkracht van je hand niet meer de beperkende factor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
arjan916 schreef:Amclassic-fan schreef:Dat wij met de rechterhand de achterrem bedienen is net zo iets, in Groot Brittannië willen ze dat ook nog wel eens andersom doen. Eigenlijk is dat ook wel logischer gezien het feit dat je voorrem veel belangrijker is dan je achterrem en de meeste mensen rechtshandig zijn.
Daarom bouw ik al m'n fietsen altijd om, zodat rechts de voorrem is.
Dat is er van jongs af aan ingegroeid en zo een automatisme geworden, dus ook veiliger.
En inderdaad gemotoriseerd tweewielers hebben tegenwoordig ook altijd de voorrem rechts.
M'n brommers, crossers en Ducati's hadden het zo, maar een oude Engelse motorfiets die het juist weer links had (t zijn altijd al vreemde eenden in de bijt he die Engelse).
Vreemd genoeg zit bij mijn fiets de voorrem ook rechts. Mijn stadsfiets wel te verstaan, waar ik niets aan veranderd heb...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Scepticus schreef: Maar met moderne remmen is de knijpkracht van je hand niet meer de beperkende factor.
Nee, maar dan is er ook nog zoiets als de betere coördinatie in je rechterhand.
Niet dat ik denk eerder stil te staan als 't andersom zou zitten.
Ik heb het nog eens even ge-googled en vond de volgende link:
http://www.ed.nl/vraagvandedag/3818575/ ... &sort=desc
Het blijkt te liggen aan de schroefdraad; baron062 had het dus goed wat dit beteft. Door de standaard rechtse schroefdraad is het makkelijker om de ketting rechts te monteren omdat het achterwiel zich dan niet spontaan los kan draaien. Dat verhaal over op en afstappen wordt in dit artikel ontkracht.
Het verhaal over die remmen en motoren is trouwens ook interessant. Bij motoren zit de ketting links en je stapt ook links op. Dit laatste is logisch omdat de zijstandaard ook links zit en de motor dus al een stukje naar links helt. Bij rijles wordt je aangeleerd om je rechtervoet aan de grond te zetten bij het stoplicht, terwijl de meeste fietsers weer hun linkerbeen eerst aan de grond zetten. Een motorrijder zet zijn rechterbeen als eerst op de grond omdat hij zo met zijn linkerbeen kan blijven schakelen.
De voorrem van een motor zit standaard rechts en de koppeling links op het stuur. Geen idee waarom maar als ze het eens andersom monteren, zou ik me wezenloos schrikken bij mijn eerste ritje op de motor. Waar de voorrem op de fiets wordt gemonteerd doet volgens mij niet echt terzake. Je hoeft niet meer kracht te ztten met een van beide remmen en je hebt ook niet meer of minder coordinatie nodig voor een van beide remmen. Als jen gewoon even hard in beide remmen, knijpt zorgt de massapunt vliegende kracht en het ontwerp van de remgreep er automatische voor dat de remkrachtverdeling goed is (80% voor en 20% achter).
Ben trouwens ook wel benieuwd naar dat andere topic waar GastheerG het over heeft. Ik heb "zoek" gebruikt, maar kan het niet vinden. Iemand nog tips?
http://www.ed.nl/vraagvandedag/3818575/ ... &sort=desc
Het blijkt te liggen aan de schroefdraad; baron062 had het dus goed wat dit beteft. Door de standaard rechtse schroefdraad is het makkelijker om de ketting rechts te monteren omdat het achterwiel zich dan niet spontaan los kan draaien. Dat verhaal over op en afstappen wordt in dit artikel ontkracht.
Het verhaal over die remmen en motoren is trouwens ook interessant. Bij motoren zit de ketting links en je stapt ook links op. Dit laatste is logisch omdat de zijstandaard ook links zit en de motor dus al een stukje naar links helt. Bij rijles wordt je aangeleerd om je rechtervoet aan de grond te zetten bij het stoplicht, terwijl de meeste fietsers weer hun linkerbeen eerst aan de grond zetten. Een motorrijder zet zijn rechterbeen als eerst op de grond omdat hij zo met zijn linkerbeen kan blijven schakelen.
De voorrem van een motor zit standaard rechts en de koppeling links op het stuur. Geen idee waarom maar als ze het eens andersom monteren, zou ik me wezenloos schrikken bij mijn eerste ritje op de motor. Waar de voorrem op de fiets wordt gemonteerd doet volgens mij niet echt terzake. Je hoeft niet meer kracht te ztten met een van beide remmen en je hebt ook niet meer of minder coordinatie nodig voor een van beide remmen. Als jen gewoon even hard in beide remmen, knijpt zorgt de massapunt vliegende kracht en het ontwerp van de remgreep er automatische voor dat de remkrachtverdeling goed is (80% voor en 20% achter).
Ben trouwens ook wel benieuwd naar dat andere topic waar GastheerG het over heeft. Ik heb "zoek" gebruikt, maar kan het niet vinden. Iemand nog tips?
Live fast; die young. mijn blog
rob74 schreef: De voorrem van een motor zit standaard rechts en de koppeling links op het stuur. Geen idee waarom maar als ze het eens andersom monteren, zou ik me wezenloos schrikken bij mijn eerste ritje op de motor. Waar de voorrem op de fiets wordt gemonteerd doet volgens mij niet echt terzake. Je hoeft niet meer kracht te ztten met een van beide remmen en je hebt ook niet meer of minder coordinatie nodig voor een van beide remmen. Als jen gewoon even hard in beide remmen, knijpt zorgt de massapunt vliegende kracht en het ontwerp van de remgreep er automatische voor dat de remkrachtverdeling goed is (80% voor en 20% achter).
De koppeling zit links omdat het gas rechts zit, je kan niet gasgeven met je rechterhand en tegelijk ontkoppelen om te schakelen.
Een paard heeft geen ketting, dat verband is vergezocht. Trouwens, een ketting belet niet om links of rechts op je fiets te stappen. De rechtse schoefdraad van de pignon lijkt me veel logischer.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)