Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

campa rem ontspant niet meer

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 09 mar 2009 23:28

Tja, de feiten zijn wat ze zijn. De Daytona's (slechts één jaar Daytona geweest, daarna inderdaad Centaur) hielden het 7 jaar vol, de Veloce's nog geen 2.
Wel is het moeilijk om groepen over de jaren heen te vergelijken. Centaur heeft een tijdje Microshift gehad zoals zijn grote broers, dan is het quickshift geworden, cassette heeft nog een aantal kroontjes op een spider gehad en nu zijn het ook allemaal losse en is de cassette ook zoveel goedkoper geworden. Niet altijd eenvoudig te vergelijken.

Dus eigenlijk vergelijk ik remmen van 9 jaar terug met remmen van 2 jaar terug en misschien zijn de huidige centaurs ook niet meer zo onverwoestbaar.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

arjenkv
Forum-lid

arjenkv 10 mar 2009 00:05

Ik rij ook al 6 jaar met mirage remmen van 2002 hoor ((fiets gekocht in 2003), nooit problemen mee, alleen de remblokken zijn duur. Ik verslijt voor en achter in circa 2 jaar (bijna geen criteriums, wel elke zomer 2 week alpen). Ik haal het zand er wel eens tussen uit en soms een drupje olie erop, maar ik heb ze nog nooit van mijn fiets afgehaald. In de winter gebruik ik mijn racer niet zoveel, dat scheelt wel. De verschillen tussen veloce en centaur zijn vaak nogal minimaal, maar het hangt inderdaad sterk van het bouwjaar af. Als je de technische documentatie doorspit op de campa site zie je het wel. Centaur is inderdaad aardig gedowngrade in de loop der jaren. Centaur 09 cassette is de veloce 08 cassette. De crank heeft niet meer dezelfde gefreesde kettingbladen als de record groep. De naven waren ooit record naven met een plastic kapje, maar bestaan niet meer. 06 centaur shifters zijn 04 record shifters min wat titanium.
Bij de huidige groepen zou ik wel voor centaur remmen gaan vanwege de cartridge remblokken, die zijn goedkoper dan de veloce blokken.
De cassette is nu wel een stuk goedkoper dan vorig jaar en het aantal groepen dat campagnolo produceerde was ook te groot, dus deze stappen zijn op zich wel logisch. Alleen heeft campa door de overstap op 11 speed dit jaar niet echt een groep die goed kan concurreren met ultegra volgens mij.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 10 mar 2009 13:50

Waar ik wel zeker van ben is dat het niet zozeer water en vuil is die onderdelen sloopt maar bovenal strooizout. Daar zijn de meeste onderdelen als de dood voor.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie