39-27 klein genoeg voor Alpen
welk verzet je trapt is heel persoonlijk, vraag is ook hoe groot je bent voor je 66 kg.
In de jaren 80, toen kleine verzetjes nog geen ingang hadden gevonden, reed ik als 28-jarige bergen als telegraph - galibier ( tijd= 2 u 40 min.), joux-plane met 42-24/26 en alp d'huez, joux-plane, la plagne ( 1 u 24) madeleine, enz met 42-24 (tijd was =63 minuten/ongetraind) ( ik woog toen 70 kg voor 186 cm).
DE verschrikkelijke rettenbachferner in Solden - Oostenrijk ( 1993)( 13 kms aan + 11% gemiddeld) reed ik 3/4 van de berg naar boven met 42/26 maar vraag blijft natuurlijk of het de beste methode was ( volgens mij niet maar we wisten indertijd niet beter-kleine verzetjes waren niet of moeilijk te verkrijgen).
'k wil maar zeggen: in principe gaat het wel met wat klimtalent maar een paar tandjes kleiner of op overschot is zeker aangewezen.
In de jaren 80, toen kleine verzetjes nog geen ingang hadden gevonden, reed ik als 28-jarige bergen als telegraph - galibier ( tijd= 2 u 40 min.), joux-plane met 42-24/26 en alp d'huez, joux-plane, la plagne ( 1 u 24) madeleine, enz met 42-24 (tijd was =63 minuten/ongetraind) ( ik woog toen 70 kg voor 186 cm).
DE verschrikkelijke rettenbachferner in Solden - Oostenrijk ( 1993)( 13 kms aan + 11% gemiddeld) reed ik 3/4 van de berg naar boven met 42/26 maar vraag blijft natuurlijk of het de beste methode was ( volgens mij niet maar we wisten indertijd niet beter-kleine verzetjes waren niet of moeilijk te verkrijgen).
'k wil maar zeggen: in principe gaat het wel met wat klimtalent maar een paar tandjes kleiner of op overschot is zeker aangewezen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

@Jonas c: Ik denk dat voor heel veel renners een compact met 48-34 een prima verzet is. Ik overweeg op mijn trainings- woon-werk-, en vakantiefiets ook een compact. Als jij nu het idee hebt dat je de 52 nauwelijks gebruikt, zou dat ook voor jou zomaar een goede keuze kunnen zijn.
[quote="Corniel"]@Jonas c: Ik denk dat voor heel veel renners een compact met 48-34 een prima verzet is. Ik overweeg op mijn trainings- woon-werk-, en vakantiefiets ook een compact. Als jij nu het idee hebt dat je de 52 nauwelijks gebruikt, zou dat ook voor jou zomaar een goede keuze kunnen zijn.[/quote]
Zou ik op het vlakke niet doen.
34 is op het vlakke bijna niet te gebruiken, en met een 48 loopt je ketting erg schuin.
ik zou bladen wisselen
34 is op het vlakke bijna niet te gebruiken, en met een 48 loopt je ketting erg schuin.
ik zou bladen wisselen
-
- Forum-lid
@amclassic fan
Wat je aangeeft klopt. Net daarom vind ikzelf de klim uit Malaucene in verhouding veel makkelijker dan bedoin. De afwisseling tussen steil en vlakker geven recuperatie, wat vanuit bedoin helemaal onmogelijk is. Vandaar dat ik het me kan permitteren om op die steilere stukken wat groter te trappen, een km of drie lukt dat wel. Bovendien vind ik het zicht een stuk mooier daar. Die ene rechte strook is even slikken natuurlijk, zeker met die brede weg.
on topic: met 1.83 en 66 kg, en indien behoorlijk getraind: moet lukken!
Wat je aangeeft klopt. Net daarom vind ikzelf de klim uit Malaucene in verhouding veel makkelijker dan bedoin. De afwisseling tussen steil en vlakker geven recuperatie, wat vanuit bedoin helemaal onmogelijk is. Vandaar dat ik het me kan permitteren om op die steilere stukken wat groter te trappen, een km of drie lukt dat wel. Bovendien vind ik het zicht een stuk mooier daar. Die ene rechte strook is even slikken natuurlijk, zeker met die brede weg.
on topic: met 1.83 en 66 kg, en indien behoorlijk getraind: moet lukken!
Ik denk dat ik gewoon mijn 39-27 ga houden. Ik zal dan gewoon moeten zorgen dat ik goed getraind ben. Alleen jammer dat ik zonder klimtraining meteen de Mont Ventoux zal opmoeten. Maar met wat karakter zal ik wel een fatsoenlijke tijd kunnen neerzetten denk ik.
Bedankt voor de reacties
Ik hoop trouwens veel van jullie te zien in de Hageland Classic in Mol (Millegem) op 11/04/2009.
Bedankt voor de reacties
Ik hoop trouwens veel van jullie te zien in de Hageland Classic in Mol (Millegem) op 11/04/2009.
Prorace racing team
Heel persoonlijk maar ik zou zeker voor een lichter verzet kiezen.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="Amclassic-fan"]Met een heel laag beentempo rijden als je rustig rijdt is niet zwaar of vervelend, maar als je (bijna) volle bak moet rijden om boven te komen en je maakt dan geen omwentelingen is 't pas stoempen.[/quote]
Als ik rustig doe kom ik op m'n stadsfiets ook wel boven (I guess
), maar da's niet de reden waarom mensen er helemaal heen gaan natuurlijk, die komen om af te zien en pijn te lijden 
Als je dan amper fatsoenlijk meer kunt aanzetten is dat niet goed voor de snelheid, het plezier en de knietjes (van 1x houd je er (waarschijnlijk) niks aan over though).
Ik denk dat je een stuk meer plezier hebt als je het juiste verzet bij je hebt, voor de 1 zal dat 39-1x zijn, voor de ander 30x30, maar zo nodig investeren in bijv. een 105 compact is het wel waard imo, helemaal als je het afzet tegen de totale kosten van zo'n vakantie, en ga je nog es dan kun je het zo weer gebruiken.
Als ik rustig doe kom ik op m'n stadsfiets ook wel boven (I guess

Als je dan amper fatsoenlijk meer kunt aanzetten is dat niet goed voor de snelheid, het plezier en de knietjes (van 1x houd je er (waarschijnlijk) niks aan over though).
Ik denk dat je een stuk meer plezier hebt als je het juiste verzet bij je hebt, voor de 1 zal dat 39-1x zijn, voor de ander 30x30, maar zo nodig investeren in bijv. een 105 compact is het wel waard imo, helemaal als je het afzet tegen de totale kosten van zo'n vakantie, en ga je nog es dan kun je het zo weer gebruiken.
-
- Forum-lid
[quote="ferry1982"]ik ga de mont ventoux doen met 34x29 bij me. Het is misschien voor mietjes maar ik wil gewoon goed fietsend omhoog en niet anders
[/quote]
Er zijn er die je niet voor "vol" aanzien als je met een triple de Mont Ventoux op rijdt. Ik heb er echter genoeg zien afstappen die met een triple misschien wél boven waren gekomen. En dáár gaat het uiteindelijk om! Ik rij met een triple...
Op de pagina "Welk verzet op de Mont Ventoux" op www.dekaleberg.nl lees je heel veel nuttige informatie van een man die alles over verzetten weet.

Er zijn er die je niet voor "vol" aanzien als je met een triple de Mont Ventoux op rijdt. Ik heb er echter genoeg zien afstappen die met een triple misschien wél boven waren gekomen. En dáár gaat het uiteindelijk om! Ik rij met een triple...
Op de pagina "Welk verzet op de Mont Ventoux" op www.dekaleberg.nl lees je heel veel nuttige informatie van een man die alles over verzetten weet.
Cinglé du Ventoux nr. 1177 - webmaster http://www.dekaleberg.nl" onclick="window.open(this.href);return false; --- Lees \'De kale berg - op en over de Mont Ventoux\' - ISBN 978-90-6005-683-7 - Nu 8e druk!
[quote="maruc"][quote="Corniel"]@Jonas c: Ik denk dat voor heel veel renners een compact met 48-34 een prima verzet is. Ik overweeg op mijn trainings- woon-werk-, en vakantiefiets ook een compact. Als jij nu het idee hebt dat je de 52 nauwelijks gebruikt, zou dat ook voor jou zomaar een goede keuze kunnen zijn.[/quote]
ik zou bladen wisselen[/quote]
+1 Neem een compact met 34-48 en koop een extra blad voor de 39 (of 38 of 40) voor in NL/Ardennen. Daar ga je op de Ventoux veel plezier aan beleven, maar ook in NL. Die 48 zul je wat vaker gebruiken dan de 52 nu.
ik zou bladen wisselen[/quote]
+1 Neem een compact met 34-48 en koop een extra blad voor de 39 (of 38 of 40) voor in NL/Ardennen. Daar ga je op de Ventoux veel plezier aan beleven, maar ook in NL. Die 48 zul je wat vaker gebruiken dan de 52 nu.