Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dura Ace 10 spd 7900 shifters rammelen

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1780
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 25 mar 2009 13:12

Bij mijn 7900's geen gerammel.......! Misschien kun je de veerspanning van je remhoeven iets strakker zetten?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 mar 2009 23:59

Helaas gebruik lichtgewicht KCNC remmen die deze feature niet hebben. Toch heb ik niet het idee dat dit het is. In tegenstelling tot bij de oudere typen komt de kop zelf niet in beweging. Het lijkt toch echt ergens intern te zitten. Maar wellicht is het nieuwigheid en gaat het vanzelf over.

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 02 apr 2009 17:12

Ik heb ondertussen ook last van een rammelende rechter shifter :-(

em
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 07 apr 2009 11:04

allezkmiec@Weight Weenies schreef:A dab of silicone under the nameplate of both levers... I suggested the fix, as my old Dura Ace 7700 did the same thing! Worked instantly, and hasn't come back in over a month so far.


Misschien is dit de oplossing..?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 08 apr 2009 22:34

Helaas, dacht eerst ook dat het tonnetje van de remkabel tegen de achterkant van het afdekplaatje aankwam omdat de veerspanning van de remmen wellicht niet hoog genoeg was. Heb een stukje schuimrubber op de achterkant van het plaatje geplakt, maar dit bleek het niet te zijn.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 apr 2009 22:41

Heb nu wel een idee wat het wel is. Lijkt erop dat kleine handel tegen het palletje rammelt dat daadwerkelijk voor de schakelbeweging zorgt. Vooral links. Dit palletje wordt als het ware weg geduwd door het kleine hendeltje. Als ik daar een stukje schuimrubber tussen doe, hoor ik niets meer. Maar ja, zo werkt het niet want het handeltje moet als het ware lang het palletje glijden. Ben benieuwd of de nieuwe ultegra straks hetzelfde principe gebruikt.

chriske
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2009 01:04

chriske 11 mei 2009 01:20

Ik rijdt sinds 6 weken met de 7900 shifters en heb via mail kontakt op genomen met shimano om dat de r-shifter rammelt terwijl een vriend van me er geen last van heeft.
bij shimano vertelde ze me dat de rammel waarschijnlijk van de scharnierpunten van de kleine hendel komt en dat ze voortdurend er aan werken om dat probleem te verbeteren.
Heb nu een mail gestuurd om of de shifter te vervangen of misschien iets aan te doen, ben benieuwd.
Heb op mijn andere fiets de oude tien speed shifters zitten maar deze rammelen lang niet zo als deze nieuwe.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 28 okt 2010 15:27

handjes op de shifter bij een slechte weg? Helpt altijd... nieuwe 7900 remt ook nog eens beter dan voorganger met handjes bovenop.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

meca1
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 mei 2006 00:05

meca1 29 okt 2010 00:15

Is een heel gekend probleem bij shimano 7900/6700 maar de oplossing gaat niet voor direct zijn. Er zit geen spoed achter voor shimano omdat dit de werking niet beinvloedt.
Ik ken zelfs iemand die zijn Di2 shifters rammelen, dus een oplossing is er nog steeds niet

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 okt 2010 02:03

Lekker dan. Zijn ze jaren bezig met de ontwikkeling van die nieuwe shifters, getest door profs tot en met en dan rammelen ze eigenlijk meer dan de voorgaande versie. Zou mijn vader dan toch gelijk hebben ? Die zegt altijd niet alle vooruitgang is een verbetering......

Nou ja, ze werken verder wel prima gelukkig.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 30 okt 2010 21:37

Het is niet echt een probleem van de shifters, maar van de combinatie fiets + berijder + shifters + remmen + kabelgeleiding van je frame. Bij een lage kabelspanning (dit kan komen door zowel de remmen als de manier waarop de kabels lopen!) is het risico natuurlijk groter, omdat er dan minder kracht is dat de shifters vast houdt. Het totaalgewicht bepaalt mede de resonantie van de fiets, en het kan zijn dat hierdoor bij bepaalde snelheden en wegen de shifters gaan rammelen. Oplossing is meestal gewoon een stukje rubber of iets dergelijks tussen de rammelende delen steken. Of het gewoon accepteren.

Plaats reactie