carbon voorvork inkorten?
-
peedsbikes
- Forum-lid
Dat ziet er toch niet uit zo een vlaggemast bovenuit je voorbouw.
Je doet bij een carbon vork zo een speciale plug erin. Deze heeft een alu ring die er voor zorgt dat de voorbouw de buis van de vork niet fijn geknepen wordt. En deze plug wordt vast aan de binnenkant van de pijp gemonteerd en dat zorgt er ook weer voor dat er tegendruk is.
Je doet bij een carbon vork zo een speciale plug erin. Deze heeft een alu ring die er voor zorgt dat de voorbouw de buis van de vork niet fijn geknepen wordt. En deze plug wordt vast aan de binnenkant van de pijp gemonteerd en dat zorgt er ook weer voor dat er tegendruk is.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Met een pijpensnijder kan je echt wel een carbon vork inkorten. Je moet enkel zorgen dat je in kleine stapjes aandraait; de kracht die je hierbij op de vorkbuis zet is echt niet groter dan het aandraaimoment van je stuurpen. Als je echt veilig wil spelen, laat je de expander zitten, daar waar je de pijpensnijder klemt. De snee is erg clean en moet minimaal bijgevijld worden. Een zaag met geleider (bv. Park Tools) werkt ook prima natuurlijk.
Diogenes schreef:Het wordt door meerdere fabirkanten voorgeschreven om een 10MM spacer boven de stuurpen te plaatsen. Dat heeft te maken met het feit dat je dan over het hele oppervlak van de vork kan klemmen, terwijl je anders een paar mm minder hebt om te klemmen , omdat je de vork een paar mm af moet zagen onder de bovenrand van de stuurpen.
Anders gezegd: de vork wordt minder belast als je een spacer boven je stuurpen laat zitten. Dat hoeft dus maar een hele lage spacer te zijn.
Kijk maar eens naar foto's van fietsen van profs. Daar zie je het ook vaak. Ik zou het zeker doen. Ik zal kijken of ik het ergens kan vinden.
Diogenes
Bij Isaac was laatst een terug roep actie omtrent de carbon voorvorken ,daar word ook aangeraden om 1 spacer boven de stuurpen te houden,voor de ondersteuning van de carbon wand van je vork .
-
peedsbikes
- Forum-lid
Carbon is echt veel sterker dan men denkt.
Een Apache hangt ook aan carbon wieken. En komt ook niet naar beneden zonder dat men dat wil. Ja ok soms wel maar dat heeft andere oorzaken.
Een beetje hippe zeiler heeft een mast van carbon........
Probeer eens het stukkie pijp dat men overhoudt flink te belasten............
Een Apache hangt ook aan carbon wieken. En komt ook niet naar beneden zonder dat men dat wil. Ja ok soms wel maar dat heeft andere oorzaken.
Een beetje hippe zeiler heeft een mast van carbon........
Probeer eens het stukkie pijp dat men overhoudt flink te belasten............
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
http://www.pezatrading.nl/upload/document/371.pdf
Het ging hier ook om de verkeerde expanders.
Het ging hier ook om de verkeerde expanders.
Carbon is sterk, maar kan NIET tegen indrukken! Je speelt met je leven als je je vork verkeerd monteert. Iedereen heeft een ijzerzaag, dus waarom zou je die nu niet gebruiken, maar per se een pijpensnijder daarvoor nemen als dat door fabrikanten afgeraden wordt?
De beste expander die ik ken, wordt bij de Colnago vorken geleverd: die vullen de vork op over het gehele gedeelte waar de stuurpen klemt. De meeste andere expanders zijn veel minder hoog.
Diogenes
De beste expander die ik ken, wordt bij de Colnago vorken geleverd: die vullen de vork op over het gehele gedeelte waar de stuurpen klemt. De meeste andere expanders zijn veel minder hoog.
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido