Berrre schreef:Over smaken valt naar het schijnt niet te redetwisten. Fel groen zou ik al helemaal nooit kiezen voor een frame. De combinatie met geel stuurlint of zadel doet mij alvast direct naar de paracetamol grijpen.
Een basisregel zegt dat je wit en zwart met elke kleur kan combineren en dat je de hoofdkleuren (rood, geel, blauw) beter niet tegen elkaar zet.
Een hoofdkleur werkt beter met een aangrenzende secundaire kleur op de kleurencirkel (groen, oranje, violet)
Dus:
rood met violet of oranje
blauw met violet of groen
geel met groen of oranje
Uiteraard is dit slechts een klein deel van het verhaal. De toon en intensiteit van de kleuren speelt ook een grote rol. Bijvoorbeeld liever geen pastelkleuren combineren met "zuivere" hoofkleuren etc.
AHA,..
Ik ken ook deze theorie maar bij mij is deze heel anders blijven hangen. Een goede combinatie is een primaire kleur met zijn tegenoverliggend secundaire kleuren uit de kleuren cirkel.
De primaire kleuren zijn: Rood Blauw en Geel
De secundaire kleuren zijn:
Oranje (mengsel van geel en rood)
Groen (mengsel geel en blauw)
Paars (mengsel blauw en rood)
De standaard kleur combi worden dan:
Rood - Groen
Blauw - Oranje
Geel - Paars.
De fiets is groen en rode afmonteer groepen bestaan niet. Dus moet gekozen worden voro zoveel mogelijk rode compenenten. Dus rood stturlint, rode banden, rood zadel. Een zwart groep als afmontage lijkt mij dan het mooist. Een zilveren groep zal te schreeuwerig ogen bij het toch al kleurrijke geheel.