Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Esthetisch Vraagstuk

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 apr 2009 10:42

Berrre schreef:Over smaken valt naar het schijnt niet te redetwisten. Fel groen zou ik al helemaal nooit kiezen voor een frame. De combinatie met geel stuurlint of zadel doet mij alvast direct naar de paracetamol grijpen.

Een basisregel zegt dat je wit en zwart met elke kleur kan combineren en dat je de hoofdkleuren (rood, geel, blauw) beter niet tegen elkaar zet.

Een hoofdkleur werkt beter met een aangrenzende secundaire kleur op de kleurencirkel (groen, oranje, violet)

Dus:
rood met violet of oranje
blauw met violet of groen
geel met groen of oranje

Uiteraard is dit slechts een klein deel van het verhaal. De toon en intensiteit van de kleuren speelt ook een grote rol. Bijvoorbeeld liever geen pastelkleuren combineren met "zuivere" hoofkleuren etc.

AHA,..

Ik ken ook deze theorie maar bij mij is deze heel anders blijven hangen. Een goede combinatie is een primaire kleur met zijn tegenoverliggend secundaire kleuren uit de kleuren cirkel.
De primaire kleuren zijn: Rood Blauw en Geel
De secundaire kleuren zijn:
Oranje (mengsel van geel en rood)
Groen (mengsel geel en blauw)
Paars (mengsel blauw en rood)

De standaard kleur combi worden dan:
Rood - Groen
Blauw - Oranje
Geel - Paars.

De fiets is groen en rode afmonteer groepen bestaan niet. Dus moet gekozen worden voro zoveel mogelijk rode compenenten. Dus rood stturlint, rode banden, rood zadel. Een zwart groep als afmontage lijkt mij dan het mooist. Een zilveren groep zal te schreeuwerig ogen bij het toch al kleurrijke geheel.
Live fast; die young. mijn blog

em
Forum-lid

em 21 apr 2009 10:55

Ik zou een wit zadel en stuurlint nemen. Geen andere kleuren erbij dus. Veels te druk. Het groen van het frame is voor mij al druk genoeg...

berrre
Forum-lid

berrre 21 apr 2009 11:02

rob74 schreef: AHA,..

Ik ken ook deze theorie maar bij mij is deze heel anders blijven hangen. Een goede combinatie is een primaire kleur met zijn tegenoverliggend secundaire kleuren uit de kleuren cirkel.
De primaire kleuren zijn: Rood Blauw en Geel
De secundaire kleuren zijn:
Oranje (mengsel van geel en rood)
Groen (mengsel geel en blauw)
Paars (mengsel blauw en rood)

De standaard kleur combi worden dan:
Rood - Groen
Blauw - Oranje
Geel - Paars.
Dat zijn de combinaties met het hevigste contrast. Of je dat smaakvol noemt (of "goed" ) is een andere zaak. Sommigen zweren erbij, anderen krijgen er maagstoornissen van.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 21 apr 2009 11:46

Stuur, stuurpen, zadel en zadelpen zijn zwart. Afmontage is zilver. Had ook liever zwart gehad, maar dit zat nou eenmaal zo op de fiets en wil er niet te veel geld aan spenderen. Daarbij heb ik al dit zilverwerk gister tot in de treure opgepoetst. In ieder geval al bedankt voor de reacties. Zal op het eind van deze dag eens een FM gaan bezoeken.
Gazelle Team TVM \'99

rogi
Forum-lid

rogi 21 apr 2009 11:51

Hahaha, ik denk dat de TS inmiddels tureluurs is van, alle genoemde kleuren. Iedereen spreekt elkaar tegen.

Deze fiets stamt uit een tijd dat het peloton een grote bonte lappendeken was (denk ook aan Mapei). Op de foto: TVM tenue met de primaire kleuren rood, blauw en geel, groen frame met witte decals, blauwe velgen, geel stuurlint, zwarte voorvork. Niet echt smaakvol IMHO, maar als je een beetje van die "nostalgie" wil oproepen, combineer er dan vrolijk op los.

Wil je het wat stijlvoller, dan kun je beter kiezen voor banden, zadel en stuurlint in dezelfde kleur, of dat nu geel, wit of zwart is is aan jouw. Groen, rood en blauw lijken mij riskant omdat het vrijwel onmogelijk is om de onderdelen in dezelfde kleuren als die in het frame voorkomen te krijgen en dat gaat vloeken.

En ik zou er zilveren onderdelen opzetten. Is wat klassieker en teveel zwart brengt het kleurrijke geheel al snel in de verdrukking.

rogi
Forum-lid

rogi 21 apr 2009 11:53

Oh, ik zie dat je de pennen al in het zwart hebt. :)

Dan zou ik dus geen zwarte banden, stuurlint en zadel doen, dat wordt teveel. Hopelijk heb je er wat aan.

adufresne
Forum-lid

adufresne 22 apr 2009 16:33

Laat in ieder geval even het resultaat zien als je uit deze 'bonte' verzameling van reacties iets hebt kunnen maken, want onze nieuwsgierigheid is natuurlijk nu wel aangewakkerd.

dario
Forum-lid

dario 22 apr 2009 16:52

Uit de foto blijkt alvast dat een geel stuurlint het niet is; blauw zal het vermoedelijk niet beter doen. Blijven over: rood of zwart. Gezien het bonte kader zou ik (ook voor de banden) zwart kiezen; de banden eventueel met een rood lijntje in. Ja, dat lijkt me wel wat eigenlijk!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 23 apr 2009 00:10

Waar blijft GroeneSpicht eigenlijk met zijn reactie. Moet qua kleurstelling een project naar zijn hart zijn

GroeneSpicht ......... kom er maar in :D
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 23 apr 2009 01:50

Watikjebrom schreef:Waar blijft GroeneSpicht eigenlijk met zijn reactie. Moet qua kleurstelling een project naar zijn hart zijn

GroeneSpicht ......... kom er maar in :D

met z'n RockRacing kledingsetje.....

;)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 23 apr 2009 13:33

Zal mijn best doen er binnenkort eens een foto van te maken.
Gazelle Team TVM \'99

Plaats reactie