Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Esthetisch Vraagstuk

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 20 apr 2009 20:05

Heb hier nog een oude Gazelle TVM fiets staan, in een verleden bereden door ene S. de Jongh. Op de foto staat deze fiets ongeveer afgebeeld. Heb een iets nieuwer exemplaar met zwarte carbonnen voorvork. Maar qua vormgeving en kleur krijg je toch een goede impressie. Ben hem weer terug aan het opbouwen met wat onderdelen die er nog aan zaten. Maar moet wat kleine dingen vernieuwen, waaronder stuurlint en banden. Mijn vraag is of er toevallig nog iemand weet welke kleur banden/stuurlint deze fiets vroeger had. Of wat uit esthetisch oogpunt verantwoord is.

Bij voorbaat dank
Gazelle Team TVM \'99

jaapie91
Forum-lid

jaapie91 20 apr 2009 21:42

Ik zou zwarte banden en een zwart stuurlintje doen, valt je frame ook meer op.(en ik vind het mooier)
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

gast
Forum-lid

gast 20 apr 2009 22:21

[img=http://www.stevendejongh.nl/photos/photos/25.jpg]

Op zijn website staan tal van foto's van hem.

corniel
Forum-lid HC

corniel 20 apr 2009 22:28

Afbeelding

Wat mij mooi lijkt: zwarte groep, stuur-,en zadelpen. Geel zadel + stuurlint. Banden met donkerrood accent. Maar dat is niet wat S. de J. erop had zitten natuurlijk.

Als ik de foto van jouw frame vergelijk met de foto van S. de J. denk ik overigens niet dat hij op dit frame gezeten heeft. Veel te hoog balhoofd.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2009 22:36

Corniel schreef:....Als ik de foto van jouw frame vergelijk met de foto van S. de J. denk ik overigens niet dat hij op dit frame gezeten heeft. Veel te hoog balhoofd.

Klopt!
Als je ook even de dikte van de schuine buis vergelijkt, zie je meteen dat dit verschillende frames zijn.
Live fast; die young. mijn blog

gast
Forum-lid

gast 20 apr 2009 22:40

C. Zaballa schreef: Op de foto staat deze fiets ongeveer afgebeeld. Heb een iets nieuwer exemplaar met zwarte carbonnen voorvork.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 21 apr 2009 00:07

Je vraagt wat esthetisch verantwoord is ? Het frame in andere kleur verven misschien.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 21 apr 2009 00:30

Zoals gast al zei. Ik heb zelf geen foto van de fiets, dus had even gegoogled naar iets dat er bijna op leek. Maar de fiets heeft inderdaad een dikkere schuine buis. Op die foto heeft die een geel stuurlint, maar heb ook foto's gezien met wit stuurlint.

@ Rikkert: Ik weet overspuiten uit esthetisch oogpunt het beste is. Maar mijn budget en de charme die het frame heeft weerhouden mij daarvan.

@ Corniel: er zaten zwarte banden op met een rode streep in het midden. En ik kan je vertellen dat is niet verantwoord.

Denk dat het wit stuurlintje word met geel/zwarte band.
Gazelle Team TVM \'99

corniel
Forum-lid HC

corniel 21 apr 2009 00:48

@C. Zaballa: je hebt rood en rood natuurlijk. En bedoelde wel zo donkerrood als in het frame. Weet sowieso niet of ze bestaan. En ik zou zeker niet voor een wit stuurlint gaan.

Maar goed: heb je zilverkleurige onderdelen, of zwarte? dat maakt veel uit voor je keuze.

bibske
Forum-lid

bibske 21 apr 2009 01:32

Ik zou of blauw of geel als 2de kleur kiezen, zeker geen rood. Stuurlint en banden dan in die kleur, een neutraal zwart zadel kan altijd wel denk ik.

-divo-
Forum-lid

-divo- 21 apr 2009 02:46

Persoonlijk hou ik niet van geel. (bléh)

- Groen of nog beter, groen/zwart stuurlint
- Groen of groen/zwart zadel
- Zwarte banden met groene streep.

Ik zou het groen lekker uitbuiten tot bijna extreem, dan heb je tenminste een beetje speciale fiets ipv doorsnee.

Je moet alleen wel voor matchende kleuren groen gaan

berrre
Forum-lid

berrre 21 apr 2009 10:06

Over smaken valt naar het schijnt niet te redetwisten. Fel groen zou ik al helemaal nooit kiezen voor een frame. De combinatie met geel stuurlint of zadel doet mij alvast direct naar de paracetamol grijpen.

Een basisregel zegt dat je wit en zwart met elke kleur kan combineren en dat je de hoofdkleuren (rood, geel, blauw) beter niet tegen elkaar zet.

Een hoofdkleur werkt beter met een aangrenzende secundaire kleur op de kleurencirkel (groen, oranje, violet)

Dus:
rood met violet of oranje
blauw met violet of groen
geel met groen of oranje

Uiteraard is dit slechts een klein deel van het verhaal. De toon en intensiteit van de kleuren speelt ook een grote rol. Bijvoorbeeld liever geen pastelkleuren combineren met "zuivere" hoofkleuren etc.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Plaats reactie