Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea orca???

saasers
Forum-lid

saasers 13 jun 2009 20:59

Stokie schreef:Ik denk dat je die voor rond de 1600, 1700 euro kunt kopen(Vos of salden). De 'adviesprijs van een orca is 2400 en van een Opal zal die rond de 2000, 2100 euro liggen,maar dan zou ik toch overwegen de orca 2009 frame te halen Bij vosfietsen en math salden kan je deze al halen voor 1900 euro. Dan heb je natuurlijk een beter frame dan de opal.

Volgens mij staat de opal vooral bekend als klimfiets en is hij daarom 'minder populair' in nederland. Maar bestellen kan natuurlijk altijd...

vosfietsen, is dat ver van de belgische grens?
woon in belgie vandaar.
bij van eyck te aalst staat de opal voor 2000 euro (frame)
en daar raden ze de opal en de vervelo aan omdat deze uit composiet carbon bestaan (geperst in plaats van geweven )
maar ik zo graag zo eens die stijfheidswaarden van die fietsen zien.. weet er toevallig iemand een site waar je dit vind?

mvg

simic
Forum-lid

simic 13 jun 2009 21:28

Van Eyck verkoopt verkoopt Opal en Cervelo dus? Ongeacht of het klopt wat die daar zeggen maar je alles met een korreltje zout nemen, hij wil het liefst dat jij daar een fiets koopt;)

Vos ligt ver van de grens, maar om daar nou een duur frame kopen...(uberhaupt iets, maar dat is weer een andere discussie)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jun 2009 21:56

saasers schreef: en daar raden ze de opal en de vervelo aan omdat deze uit composiet carbon bestaan (geperst in plaats van geweven )
maar ik zo graag zo eens die stijfheidswaarden van die fietsen zien.. weet er toevallig iemand een site waar je dit vind?

mvg

Lang geleden dat ik zo'n mooi onzin verhaal van een FM heb gehoord. De mederwerker die vorige week Mantel een setje EC90 SLX wielen aan 't verkopen was was ook goed bezig, maar de verkoper van Van Eijck is toch wel van een andere klasse. Carbon is altijd een composiet. Het enige wat ik kan verzinnen wat hij met geperst en geweven bedoeld is het verschil van uni directioneel carbon en geweven matten zoals plain en twill. Maar goed dat is enkel een kwestie van uiterlijk, sommige fabrikanten werken het frame wel af met een cosmetische laag (=beetje extra gewicht), andere niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

magro
Forum-lid

magro 13 jun 2009 23:12

Hoi,

Rijd nu ca. een maand op mijn orca (model 2009). Nu ben ik niet zo'n zware fietser, ca. 61 kg, maar ik ervaar het frame als spijkerhard. Orbea claimt dat de stijfheid in elke maat hetzelfde is dus zouden de grotere maten (zelf mt 51) ook behoorlijk stijf moeten zijn. Heb het frame nog op de weegschaal gezet; 945 gram incl. zadelpen, achterpat. Volgens mij kan het frame zich ook hier dus meten met de beste.

Succes iig met je keuze.

saasers
Forum-lid

saasers 13 jun 2009 23:44

Amclassic-fan schreef:
saasers schreef: en daar raden ze de opal en de vervelo aan omdat deze uit composiet carbon bestaan (geperst in plaats van geweven )

mvg

Lang geleden dat ik zo'n mooi onzin verhaal van een FM heb gehoord. De mederwerker die vorige week Mantel een setje EC90 SLX wielen aan 't verkopen was was ook goed bezig, maar de verkoper van Van Eijck is toch wel van een andere klasse. Carbon is altijd een composiet. Het enige wat ik kan verzinnen wat hij met geperst en geweven bedoeld is het verschil van uni directioneel carbon en geweven matten zoals plain en twill. Maar goed dat is enkel een kwestie van uiterlijk, sommige fabrikanten werken het frame wel af met een cosmetische laag (=beetje extra gewicht), andere niet.

ja dat was wat hij bedoelde,
nu eerlijk die mannen kennen er iets van hoor geloof me maar.
en ze hebben liefst dat je daar een fiets koopt, dat is een feit, maar die doen zoveel merken en toch raadde hij orbea (opal, orca) en cervelo (rs, r3) en look 586 aan.
en het is zo dat de wilier ed fietsen uit geweven matten bestaan als toplaag en bij de orbea zijn dat precies brokken carbon, dit is waar die verkoper op duidde.

mvg

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jun 2009 00:47

Ja en? Het maakt alleen een beetje voor 't gewicht uit. Er zijn legio frames die een cosmetische laag hebben, het zegt helemaal niets over hoe goed of slecht een frame is. Het enige punt is dat je 't mooi kunt vinden of juist niet. Scott CR1 is een frame wat ook aan te raden is ivm je gewicht, een licht frame wat stijf is, maar ook met een cosmetische laag. Maar ook bijv een Pinarello Prince van €3500 heeft een cosmetische laag.

Ik zou 1e eens gaat bekijken wat je qua geometrie nodig hebt. Grote kans dat er dan al een heel aantal opties afvallen. Een slecht passend frame kopen voor €2000 is idioot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stokie
Forum-lid

stokie 14 jun 2009 01:21

Dat denk ik ook.. Ga eerst precies na wat goed voor je is en wat niet.. Een goed (passend) frame is minstens zo belangrijk als een mooi frame. Als jij met een prijs van 2000 euro in het hoofd rondloopt, kan je echt vele kanten uit en zou ik de markt nog wat verder verkennen.

In ieder geval is het wel de moeite waard om eens een kijkje te nemen bij salden en vos, aangezien je er echt veel geld kunt besparen. Salden zit voor jouw het dichtst bij, namelijk in Limbricht, nabij sittard (nederlands limburg). Vos zit in Noord-Holland, wel een eind weg.

saasers
Forum-lid

saasers 14 jun 2009 01:25

Stokie schreef:Dat denk ik ook.. Ga eerst precies na wat goed voor je is en wat niet.. Een goed (passend) frame is minstens zo belangrijk als een mooi frame. Als jij met een prijs van 2000 euro in het hoofd rondloopt, kan je echt vele kanten uit en zou ik de markt nog wat verder verkennen.

In ieder geval is het wel de moeite waard om eens een kijkje te nemen bij salden en vos, aangezien je er echt veel geld kunt besparen. Salden zit voor jouw het dichtst bij, namelijk in Limbricht, nabij sittard (nederlands limburg). Vos zit in Noord-Holland, wel een eind weg.

volgende week laat ik me opmeten met de cyclefit toestellen.
PROBLEEMPJE ik weet begot niet hoe zo een geometrie tabellen in elkaar zitten, komt daar dan op welke framemaat ik nodig heb en welke balhoofdlengte en welke bovenbuislengte en toestanden?
best gewoon de resultaten op het forum posten denk ik zo want voor mij is het allemaal chinees hoor...

mvg

simic
Forum-lid

simic 14 jun 2009 01:25

En probeer bij Salden door de week op dinsdag en donderdag te gaan, de rest van de dagen is het er gewoon té druk.

saasers
Forum-lid

saasers 14 jun 2009 01:30

simic schreef:En probeer bij Salden door de week op dinsdag en donderdag te gaan, de rest van de dagen is het er gewoon té druk.

okeej, zal ik doen,

maar eerst laten opmeten en dan aan jullie vragen wat het beste zou zijn en dan pas eens salden een bezoekje brengen,
verkopen ze enkel de modellen in hun webshop?
of doen ze ook nog andere fietsen die niet in de webshop staan want bv:
-specialized staat niet in de webshop
-de nieuwe opal is niet vermeld op de webshop
-van time hebbenn ze ook weinig in het assortiment staan..

nog een andere vraag:
wat is er zo speciaal aan speedplay pedalen? ik lees daar zoveel over maar begrijpt systeem niet

en tenslotte, hoe moet je de testen van fiets magazine interpreteren in verband met stijfheid? ik heb wat merken opgezocht in men magazines en dan geven ze verschillende waarden (bracket, torsie ed) maar wat wil dit nu eig zeggen?

mvg

simic
Forum-lid

simic 14 jun 2009 02:11

Het kan af en toe zijn dat ze fietsen in de zaak hebben die niet in hun webshop staan, en andersom ook, maar over het algemeen wat in hun webshop staat, hebben ze ook in hun winkel.

Specialized verkopen ze daar niet. De opal zie ik niet staan, maar je kunt vragen of ze die kunnen leveren.

Time hebben ze (of hadden ze) 3 verschillende frames.

Speedplay pedalen zijn licht, zitten lekker en zijn vrij goed af te stellen.

saasers
Forum-lid

saasers 14 jun 2009 10:50

simic schreef:Het kan af en toe zijn dat ze fietsen in de zaak hebben die niet in hun webshop staan, en andersom ook, maar over het algemeen wat in hun webshop staat, hebben ze ook in hun winkel.

Specialized verkopen ze daar niet. De opal zie ik niet staan, maar je kunt vragen of ze die kunnen leveren.

Time hebben ze (of hadden ze) 3 verschillende frames.

Speedplay pedalen zijn licht, zitten lekker en zijn vrij goed af te stellen.

thanx simic,

die speedplays zie je echt veel de dag van vandaag

Plaats reactie