Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
-divo-
- Forum-lid
-divo-
28 aug 2009 15:22
ponsteen schreef:Nou ja, het maakt niet zoveel uit welk zadel met gat je neemt, maar dat de doorbloeding bij dat soort zadels beter is dan dezelfde zadels zonder gat, dat is duidelijk gebleken uit testen. Comfort is bijna niet te testen, maar doorbloeding nu juist wel.
Ik denk eerder dat jij in de marketingtruuk trapt. Bekijk de testen en waarmee zijn de zadels dan vergeleken? Volgens mij zijn die andere modellen niet bekend. Men heeft voor deze 'testen' een zogenaamd 'gemiddeld gewoon zadel' genomen. En vervolgens smijt men met cijfers. Ik durf te wedden dat er ook zadels zijn zonder open gat die ook voldoende de druk wegnemen. Een gat is echt niet zalig makend en is veel te kort door de bocht. Een zadel met bijv een verdieping ipv een gat heeft volgens mij praktisch dezelfde werking.
Een gat maakt nog niet een goed zadel. Het ene persoon is gebaat bij het aleen zitten op de zitbotten maar andere mensen misschien meer bij een wat meer verdeelde druk over een groter zitvlak gebied.
van de smp site:
The smp4bike saddles pioneer a new way of thinking about bike saddles.
The prestigious American science magazine Journal of Sexual Medicine published the results of a study comparing a range of competition saddles. The survey proved that the particular ergonomic shape of the SMP saddles limits the compression of the pelvis to the minimum, consequently protecting blood perfusion on soft tissues and at the same time increasing blood flow in the inner leg vessels.
Er staat in deze tekst nergens hoe goed/slecht de andere zadels presteerden. Er word alleen nadruk gelegd op smp niet meer en minder.
-
sanderb9
- Forum-lid
sanderb9
28 aug 2009 20:29
[quote="-Divo-"] Een zadel met bijv een verdieping ipv een gat heeft volgens mij praktisch dezelfde werking.
[/quote]
Hier zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Het mooiste hiervan is natuurlijk dat de boel wel wat ontzien wordt maar nog wel iets meehelpt 'dragen' zeg maar.
Hieraan zat ik veel te denken toen ik nog niet zo lekker zat op dat SMP zadel.
Het verhoogt idd wel erg veel de druk langs je liezen.
Ikzelf ben daar nu aan gewend maar het zal vast ook iets negatiefs in zich hebben.
-
john1968
- Forum-lid
john1968
30 aug 2009 23:19
ponsteen wrote:
Bij mijn trainingsmaatje waren de problemen opgelost met een Selle Italia Signo met gat. Het zadel is overigens vrij breed (140cm)
Ik vind 1m en 40 cm meer dan vrij breed. zeg maar gigantisch voor op een fiets
-
ponsteen
- Forum-lid
ponsteen
31 aug 2009 10:42
@john Blij dat iemand mijn posts goed leest!
-
pietr
- Forum-lid
pietr
31 aug 2009 11:31
Ik heb nu een Specialized Avatar met gleuf: absoluut geen problemen met te weinig doorbloeding i.t.t. mijn oude Fizik zadel. Voor wat betreft het comfort vind ik het (nog) niet je-van-het, zal wel een kwestie van wenne zijn, hoop ik.
Een zadel met verdieping dat goed uit tests komt is van SQ Lab, ik weet niet of die in Nederland verkocht worden. Even Googlen dus.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
-
iban1
- Forum-lid
iban1
31 aug 2009 11:40
ik heb met zo'n Avatar gereden (met welk zadel eigenlijk niet!) en vond het helemaal niets. Ik rijd nu alweer 2 jaar rond op een SQ LAB 611. Dit is voor mij het beste zadel wat ik ooit gehad heb! Helemaal pijnvrij zul je nooit rijden maar dit is voor mij de beste optie. BTW ik heb hem gekocht in Amersfoort. Bikeshop dacht ik.
f.k.a. IBAN
-
pietr
- Forum-lid
pietr
31 aug 2009 11:59
@IBAN: waarom was de Avatar 'helemaal niets'? Toch last van gevoelloze edele delen of te veel druk op je zitbotjes?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
-
zapperdeflap
- Forum-lid
zapperdeflap
31 aug 2009 13:01
[quote="Sander B"]Hier nog een SMP-gebruiker.
Sinds dit zadel Nooit meer een dood zaakje.
In het begin wel heel erg wennen aan de nieuwe drukpunten.
Je zit werkelijk op twee smalle scherpe en harde stroken.
Maar even doorbijten en het is een fantastisch zadel.
[/quote]
+1
Rij nu 3/4 jaar op de SMP Glider en bevalt me uitstekend,
onlangs er een SMP Composite bij gekocht.
Grt. Zapp
-
iban1
- Forum-lid
iban1
31 aug 2009 13:56
[quote="Pietr"]@IBAN: waarom was de Avatar 'helemaal niets'? Toch last van gevoelloze edele delen of te veel druk op je zitbotjes?[/quote]
Gevoelloze delen idd. Bij de Avatar nog erger dan bij de Toupe!
f.k.a. IBAN
-
wheinis
- Forum-lid
wheinis
04 sep 2009 01:00
http://www.ismzadel.nl/index1.html
Op dit zadel fiets ik. Had ook last van slapende delen! Nu echt nooit meer last van gehad... kost wat, maar dan heb je ook wat.
Kijk niet naar het uiterlijk van het zadel.
Op z\'n best!
-
iban1
- Forum-lid
iban1
04 sep 2009 12:19
heb ik ook ooit nog eens overwogen................ Waar kun je ze eigenlijk kopen die ISM zadels?
f.k.a. IBAN