Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Framemaat 56cm of 58cm bij maat 57cm?

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 15 sep 2009 12:35

Neem dan beter de kader die 1 cm kleiner is. Ik rij al meer dan 30 jaar met de fiets zowel competitie als recreant en heb nooit rekening gehouden met de lengte van de bovenbuis.

Ik kocht een 52 van kader en zette mijn zadel op de aangegeven cms achter mijne bracket. Is nog steeds de belangrijkste maat, wat de winkels ook mogen zeggen. Als dat zadel op de juiste maat achter het bracket staat dan kan mijn pas alles aanpassen en juist zetten.

diogenes
Forum-lid

diogenes 15 sep 2009 12:43

>Als dat zadel op de juiste maat achter het bracket staat dan kan mijn pas alles aanpassen en juist zetten.
Niet waar, want er is een maximum aan de stuurpenlengte die je kan gebruiken en je kan ook niet het stuur hoger zetten dan het frame toelaat.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

freakyolivier
Forum-lid

freakyolivier 15 sep 2009 13:13

Sprintbom schreef:Neem dan beter de kader die 1 cm kleiner is. Ik rij al meer dan 30 jaar met de fiets zowel competitie als recreant en heb nooit rekening gehouden met de lengte van de bovenbuis.

Ik kocht een 52 van kader en zette mijn zadel op de aangegeven cms achter mijne bracket. Is nog steeds de belangrijkste maat, wat de winkels ook mogen zeggen. Als dat zadel op de juiste maat achter het bracket staat dan kan mijn pas alles aanpassen en juist zetten.

Gedeeltelijk geef ik u gelijk!
Vind persoonlijk de zadelstand ook het belangrijkste. Maar bovenbuis en balhoofd zijn ook belangrijk!
Het is tog ook geen zicht om diep te zitten en dan over je zadel te gaan kruipen omdat de bovenbuis te kort is?

foosho
Forum-lid

foosho 15 sep 2009 13:32

Gaan we weer.... zadelterugstand is NIET afhankelijk van de framemaat, het enige dat zal verschillen is dat de zadelpen verder uitsteekt bij een kleiner frame, of als de hoek net ietsje anders is misschien je zadel ietsje verder naar voren/achter schuiven op de rails!

Een 64 frame met 7cm stuurpen zal ook 'iets' andere rijeigenschappen hebben dan een maat 56 met 12cm stuurpen (en dan bedoel ik nog niet eens alleen de stuurpen, maar alle maten; wielbasis, etc). Verder is de o zo belangrijke drop ook totaal anders natuurlijk.

Dus dat je maar wat raak kunt klooien met framematen is niet waar. Een maatje groter/kleiner kom je misschien nog mee weg (liever niet al), maar dan houdt het he le maal op.

Plaats reactie