Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Efficiente manier om de fiets te vinden die ik zoek

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2025 20:11

En als je een kortere stuurpen monteert op je huidige fiets, zal hij niet veel verschillen van de Roubaix.

Dan weet je ook of het op de langere termijn een oplossing is en kan je van daaruit puzzelen welk frame je hetzelfde kunt afstellen. De Roubaix is extreem weinig fiets voor je geld. Dat kan in principe een stuk beter.
Campagnolo Ultra Dork

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 aug 2025 20:13

Pilsudski schreef: 25 aug 2025 15:22 Ik rijd sinds 2018 met een mat zwarte specialized allez elite van 1300€ en ben daar best tevreden over maar heb de laatste tijd regelmatig kosten eraan en ben op uitkijk naar een vervanger. De enige klacht die ik heb is dat ik met deze regelmatig rugklachten heb, pijn in de onderrug zelfs al na 1u fietsen
In mijn ervaring is zoiets een zoektocht en dat is niet altijd een efficiënt proces. Moet je hoger gaan zitten of lager of dieper of of minder diep of een langer frame of juist korter. Hier kom je alleen maar uit met veel uitproberen.
hun fietsen.

Pilsudski
Forum-lid

Pilsudski 26 aug 2025 08:55

bakboord1 schreef: 25 aug 2025 17:58 Endurance is geen begrip en ieder merk mag iedere fiets endurance noemen.
De ene endurance fiets kan dus een race bak zijn en de andere fiets heeft een endurance geometrie maar heet niet zo.
Dat maakt het lastig zoeken.

Mijn shortlist was:
Cube agree
Canyon
Trek emonda (die heb ik gekocht)
Merida scultura
Scott addict
Cannondale

Maar er zal nog meer zijn. Geometrygeeks helpt je wel verder.

Jouw klachten doen zich voor bij naar het lijkt grotere krachtsinspanningen zoals tegenwind.
Het lijkt er op dat je bij die inspanningen meer kracht uit je rug haalt dan normaal.
Een combinatie van je trapfrequentie omhoog en core stabiliteit vergroten komt dan ook in me op.
Als ik ongetraind 1.000 hoogtemeters fiets dan heb ik ook steevast last van mijn onderrug.

Ps. Een kleurtje maakt je fiets een stukje mooier. ;)
Voor de context: Ik ben nu 34 en heb sinds mijn 20 last in de onderrug. Blokkages en discartrose. In dat opzicht doe ik al een paar jaar dagelijks aan corestability oefeningen en ook 1 a 2 u per week roeiergometer. Heb minder last aan mijn rug enkel nog bij fietsen of als ik onkruid ga wieden ofzo. Maar lange fietstochten en dus tegenwind enzo krijg ik wel nog last. Bergop daarentegen heb ik nooit last. Ik heb 2 jaar terug ook een extra bikefitting gedaan met alles erop en eraan waarbij zadel hoger gezet werd etc maar eigenlijk weinig verschil gemerkt in de zin dat de klachten nog steeds de kop op steken.

Ik weet dus niet of ik met een ander model wat dat betreft beter af zal zijn maar ik wil zeker niet slechter af zijn.

Pilsudski
Forum-lid

Pilsudski 26 aug 2025 09:00

Crimby schreef: 25 aug 2025 19:24 Niemand die een fatsoenlijke bikefit aanbeveelt wanneer er rugklachten zijn?

Ik zou even een paar honderd euro investeren in een goede bikefit en van daar uit een fiets kiezen. Zelf een tweezijdige bikefit gedaan waarbij vooraf de ideale geo opgemeten werd en getest werd. Dan kijk je samen naar passende maten. De fietsenmaker of verkoper stelt de fiets af op basis van het rapport en na een paar 100 km of iets kom je terug voor verdere finetuning. Ideaal.
Kan zoiets bij een willekeurige fietsenspeciaalzaak? Ik wil me gerust nog eens laten fitten als me dat jaren genot oplevert maar ik verwacht geen mirakels.

Ideaal is als de zaak zelf ook bedreven is in bikefitten gezien je dan gewoon kan aangeven dat een fiets je niet ligt ofzo maar dat lijkt zeker niet bij alle merken mogelijk.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2025 09:15

Pilsudski schreef: 26 aug 2025 09:00
Crimby schreef: 25 aug 2025 19:24 Niemand die een fatsoenlijke bikefit aanbeveelt wanneer er rugklachten zijn?

Ik zou even een paar honderd euro investeren in een goede bikefit en van daar uit een fiets kiezen. Zelf een tweezijdige bikefit gedaan waarbij vooraf de ideale geo opgemeten werd en getest werd. Dan kijk je samen naar passende maten. De fietsenmaker of verkoper stelt de fiets af op basis van het rapport en na een paar 100 km of iets kom je terug voor verdere finetuning. Ideaal.
Kan zoiets bij een willekeurige fietsenspeciaalzaak? Ik wil me gerust nog eens laten fitten als me dat jaren genot oplevert maar ik verwacht geen mirakels.

Ideaal is als de zaak zelf ook bedreven is in bikefitten gezien je dan gewoon kan aangeven dat een fiets je niet ligt ofzo maar dat lijkt zeker niet bij alle merken mogelijk.
15 fitters 15 verschillende metingen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Crimby
Forum-lid

Crimby 26 aug 2025 09:58

nijkie schreef: 26 aug 2025 09:15

Er zijn goede en minder goede fitters, zeker waar. Maar random een fiets uit zoeken terwijl je al met rugklachten zit, lijkt me ook niet optimaal. Zeker niet om deze te laten uitzoeken door een vakantiekracht bij de Mantel. Ik weet zeker dat er hier genoeg leden zijn met zeer goede ervaringen bij fitters, waaronder ik (en inmiddels redelijk wat collega's en vrienden).

@Pilsudski Het gevaar is dat als de bikefitter ook de verkoper is, de bikefitter misschien graag ook het merk wil verkopen dat bij hem in de winkel staat. Een onafhankelijke fitter lijkt me dan beter.
Zelf (en mijn omgeving) erg goede ervaringen met Hans Raven (Harderwijk).

wdfl
Forum-lid

wdfl 26 aug 2025 19:46

hier ook een rugklachten sukkelaar.
1 cube agree en een Diverge gehad, beide goede fietsen, maar totaal anders.
Cube max 25mm
op de diverge 42mm (reed met 32 slick en 35 gravel) was een mooie stap voorruit.
Beide met bikefit juist gezet, amper issues.
Laatste fiets op maat gemaakte stalen ros, op basis van bikefit raport van beide fietsen en zaken die ik anders wou.
resultaat = topfietsje zonder klachten

Tegenwind is hier eerder mentale kwestie en VOORAL op je zithouding letten!
Ik durfde wel eens schever gaan zitten dan onder normale omstandigheden,
of in een minder stabiele voorovergebogen houding = kleinere heuphoek, meer vanuit de rug rijden, ...

erop letten kost wel wat energie in't begin, maar je rg gaat je dankbaar zijn, momenteel kan ik met lichte rugpijn vertrekken en met minder pijn aankomen.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Pilsudski
Forum-lid

Pilsudski 28 aug 2025 14:54

Crimby schreef: 26 aug 2025 09:58
nijkie schreef: 26 aug 2025 09:15

Er zijn goede en minder goede fitters, zeker waar. Maar random een fiets uit zoeken terwijl je al met rugklachten zit, lijkt me ook niet optimaal. Zeker niet om deze te laten uitzoeken door een vakantiekracht bij de Mantel. Ik weet zeker dat er hier genoeg leden zijn met zeer goede ervaringen bij fitters, waaronder ik (en inmiddels redelijk wat collega's en vrienden).

@Pilsudski Het gevaar is dat als de bikefitter ook de verkoper is, de bikefitter misschien graag ook het merk wil verkopen dat bij hem in de winkel staat. Een onafhankelijke fitter lijkt me dan beter.
Zelf (en mijn omgeving) erg goede ervaringen met Hans Raven (Harderwijk).
Ik woon helaas in België regio Gent dus is wat ver vrees ik maar bedankt voor tip. Ben even aan het googelen maar voorlopig nog niet echt een onafhankelijke bikefitter gevonden die me vertrouwen in boezemt.

Ik las deze https://www.reddit.com/r/Gent/comments/ ... g_in_gent/ en ik ervaar het ook een beetje zoals het daar staat, gezien mijn eigen matige ervaring met een voorgaande bikefit. Het is een beetje zuur geld als het uiteindelijk geen resultaat levert. En de zaken waar ze positief over spreken zijn ook telkens verbonden aan merken.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 28 aug 2025 15:54

Een bikefit is niet altijd zaligmakend, iedereen is verschillend en er komen afhankelijk van de fitter ook andere inzichten.

Je rijdt nu al geruime tijd met de fiets en met de tips hier gegeven kan je toch al starten.
Waarom pas je je huidige fiets niet in kleine stappen aan.
Een andere , langere of juist kortere stuurpen al dan niet met een andere hoek. Of goedkoper een verstelbare stuurpen en wat verschillende afstellingen proberen. Neem alvast een gepaste inbus sleutel mee op je eerste tocht.
Je zadel wat naar voor, als dat niet helpt naar achter en lager/hoger.

En dan gerichter een nieuwe fiets aanschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bartdr
Forum-lid

bartdr 29 aug 2025 08:27

Position switch kende mijn sportdokter in Nijlen zelfs als echt een goeie plek. Komen ook wel wat profs en toptalenten. Klinkt op zijn minst veelbelovend.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2025 10:44

Maar waarom een bikefit doen als het al weet dat je op de kortere, maar ongeveer even hoge Roubaix geen klachten hebt? Stuurpen evenredig korter monteren en een paar weken zo rijden ter bevestiging en je bent er wellicht al. Heb je nu al je spacers onder je Stuurpen al uit, dan kun je met omgekeerde stuurpen werken.

Blijf je hiermee binnen de marge van wat nog goed oogt, dan is de Tarmac nog een optie, anders zoek je een wat korter frame.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid

bartdr 29 aug 2025 10:48

Omdat je nog altijd kan ontdekken dat je veel comfortabeler kan zitten als eens iemand van 0 begint ipv wat kleine dingen aanpassen. Was bij mij het geval.
Nu goed, ook zeker geen voorstander van 300euro aan een bikefit spenderen als je het low budget wil houden. Dan kan je beter gewoon gaan rijden en dat geld in eten en drinken steken.

Plaats reactie