Wat ik mis in het verhaal is wat de huidige gearing is. Hoeveel tandjes op het kleinste kransje achter en op het grootste blad voor.
In principe zou ik zeggen dat een upgrade naar een andere groupset niet effectief is, eerder aanpassing van de huidige setup qua versellingsratio.
Focus Variado 1.0 upgraden Ultegra 6700 groep
-
Fietser_1971
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
Kleinste kransje achter is 12 tanden en het grootste blad voor is 50 tanden.Fietser_1971 schreef: ↑21 aug 2025 12:15 Wat ik mis in het verhaal is wat de huidige gearing is. Hoeveel tandjes op het kleinste kransje achter en op het grootste blad voor.
In principe zou ik zeggen dat een upgrade naar een andere groupset niet effectief is, eerder aanpassing van de huidige setup qua versellingsratio.
Cassette is een CS-5700 Shimano 105 zag ik net.
Groeten Dennis!
Focus Variado 1.0 (2011)
Focus Variado 1.0 (2011)
-
Fietser_1971
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
Dan zou ik het inderdaad zoeken in het trainen met hoger beentempo te fietsen. Met een cadans van 90 (zeker niet extreem hoog) ga je met deze gearing al sneller dan 45 km/u.
Je stelt dat je bij 30 km/u al het gevoel hebt dat je in het luchtledige trapt, de bijbehorende cadans is dan 57. Dat is echt vrij laag en kost veel kracht.
Een meer gebruikelijke cadans ligt ergens tussen de 80 en 100, afhankelijk van je eigen voorkeur. Dan fiets je meer op souplesse, wat ook beter vol te houden is. Zelf ga ik het best op rond de 85-90 rpm.
Je stelt dat je bij 30 km/u al het gevoel hebt dat je in het luchtledige trapt, de bijbehorende cadans is dan 57. Dat is echt vrij laag en kost veel kracht.
Een meer gebruikelijke cadans ligt ergens tussen de 80 en 100, afhankelijk van je eigen voorkeur. Dan fiets je meer op souplesse, wat ook beter vol te houden is. Zelf ga ik het best op rond de 85-90 rpm.
Bedankt, ik ga sowieso mijn focus meer op een hogere cadans leggen.Fietser_1971 schreef: ↑24 aug 2025 11:53 Dan zou ik het inderdaad zoeken in het trainen met hoger beentempo te fietsen. Met een cadans van 90 (zeker niet extreem hoog) ga je met deze gearing al sneller dan 45 km/u.
Je stelt dat je bij 30 km/u al het gevoel hebt dat je in het luchtledige trapt, de bijbehorende cadans is dan 57. Dat is echt vrij laag en kost veel kracht.
Een meer gebruikelijke cadans ligt ergens tussen de 80 en 100, afhankelijk van je eigen voorkeur. Dan fiets je meer op souplesse, wat ook beter vol te houden is. Zelf ga ik het best op rond de 85-90 rpm.
Al doende leert men
Groeten Dennis!
Focus Variado 1.0 (2011)
Focus Variado 1.0 (2011)
Helemaal eens met de vorige reacties. 50-12 is al een serieus zwaar verzet. Probeer lichter te trappen. Kost ook minder kracht/hou je langer vol. Als je eenmaal gewend bent. Bij de cassette die je nu hebt zou je bij snelheden rond de 30 minimaal 3 x lichter kunnen schakelen. Dan trap je nog niet overdreven licht. Mocht je toch iets willen doen hoef je alleen het crankstel voor te vervangen door een 53-39 of eventueel een 52-36 wat dan ook 11 spd mag zijn. Goedkoopste oplossing als de rest van je onderdelen nog goed is.