Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beenstukken of bibtight?

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 10 aug 2025 16:46

wasbeer2006 schreef: 10 aug 2025 14:28 Heel persoonlijk. Ik heb geen lange broeken altijd beenstukken, onder het vriespunt fiets ik niet maar van 0 tot 15 graden beenstukken.
Maar ik heb wel net zo hard tot een graad of 12 mijn verwarmde zooltjes in mijn schoenen
Bij temperaturen van 5 graden en meer komt het iets minder nauw uiteraard. Ik rij alle jaargetijden door, ook onder het vriespunt.
En dan wil ik niet anders dan lange winterbroek, lang ondershirt, lange jersey, gabba, verwarmde zooltjes, overschoenen.
Dogma F

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 10 aug 2025 17:55

koeroeur schreef: 09 aug 2025 17:12 Goh.
Waterdicht kijk ik zelf niet echt naar. Als het lang regent, wordt je toch nat. Dat heb ik aanvaard.
En as’t rint dan rint in we? ;)
Adversity is the Catalyst of Change

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 10 aug 2025 21:42

Ah... At gnoeg rint, ziej toch zjeikenat.

Blijft een zaligen: 't is e ruut uut tuus en at rint trint drin.
Zelfs mijn dochters (die westvlams verstaan maar het niet praten) keken eerst alsof ze het in Keulen hoorden donderen.

in AN: Er is een venster uit het huis en als het regent, regent het binnen.

On topic:

-5 tot 10 graden: winterboek, in verschillende diktes
10 tot 13-14: zomerbroek met beenstukken
14+: zomerbroek

Hoe langer en hoe meer ik fiets, hoe meer ik dat met deftig materiaal wil doen. Dus heb ik veel kledij.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 10 aug 2025 21:48

Onder de 5° (ongeacht hoe ver eronder) rijd ik steeds met beenstukken (ik heb er van verschillende diktes, waterdicht, winddicht en gewoon) en met een gevoerde bib van Futurum (die met Merino), voor mij is dat ruim warm genoeg.

Ik verkies beenstukken boven een lange broek omdat beenstukken minder druk geven op de knieën
Afbeelding

1094
Forum-lid

1094 10 aug 2025 21:52

Ik rij nog maar zelden met beenstukken. Vaak lange broek onder de 10 graden en daarboven nano flex kniestukken.

walters
Forum-lid

walters 10 aug 2025 22:02

Gebruik in de overgangsperiode vaak een 3/4 broek, is fijner dan een korte broek met kniestukken. Verder bij temperaturen < 10 graden lange broek. Op een MTB zul je het minder snel koud hebben dan op een racefiets.

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 23:03

TL@ schreef: 10 aug 2025 21:48 Onder de 5° (ongeacht hoe ver eronder) rijd ik steeds met beenstukken (ik heb er van verschillende diktes, waterdicht, winddicht en gewoon) en met een gevoerde bib van Futurum (die met Merino), voor mij is dat ruim warm genoeg.

Ik verkies beenstukken boven een lange broek omdat beenstukken minder druk geven op de knieën
Had wel idd gelezen dat het iets stugger kan zijn een bibtight en deze zijn beide slim fit. Had net ff gekeken is ookal gauw 170 euro die van futurumshop. De AGU prime is met verzendkosten 58 euro (was 150) en de switch 60 via bol (normaal rond 150 tot 200). Ga het eerst passen en voor die prijs waarom ook niet.

En als ik eerlijk ben vermijd ik producten die hun verkopen en in het algemeen zoveel mogelijk als ik maar kan bij futurumshop. Na mijn 2de ervaring bij hun, vroeg om informatie over de small PPEEQQ zonnebril maatvoering icm Oakley Sutro als voorbeeld. Maar kreeg een mailtje terug dat ze niet de maatvoering wouden vertellen / vergelijken tegenover de Sutro. Omdat de afmetingen nergens bij de specifieke model stond vermeld. Dus heb ik ze vriendelijke bedankt "voor de: stel je vraag, maar krijgt geen informatie" antwoord.

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 23:08

koeroeur schreef: 10 aug 2025 21:42 Ah... At gnoeg rint, ziej toch zjeikenat.

Blijft een zaligen: 't is e ruut uut tuus en at rint trint drin.
Zelfs mijn dochters (die westvlams verstaan maar het niet praten) keken eerst alsof ze het in Keulen hoorden donderen.

in AN: Er is een venster uit het huis en als het regent, regent het binnen.

On topic:

-5 tot 10 graden: winterboek, in verschillende diktes
10 tot 13-14: zomerbroek met beenstukken
14+: zomerbroek

Hoe langer en hoe meer ik fiets, hoe meer ik dat met deftig materiaal wil doen. Dus heb ik veel kledij.
Goed om te weten kwa temperatuur! Ookal verschilt het misschien voor mij, zoals iemand al eerder aangaf. Moet sowieso nog wel wat dingen aanschaffen mondjesmaat. Dus alle aanbiedingen zijn mooi meegenomen en hoef niet perse de nieuwste modellen te hebben.

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 23:15

walters schreef: 10 aug 2025 22:02 Gebruik in de overgangsperiode vaak een 3/4 broek, is fijner dan een korte broek met kniestukken. Verder bij temperaturen < 10 graden lange broek. Op een MTB zul je het minder snel koud hebben dan op een racefiets.
Zie mijzelf niet zo snel z'n 3/4 broek gebruiken. Maar misschien wel interessant in de nabije toekomst. Afhankelijk hoe ik de kou weer sta. Bedankt voor de tip

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 11 aug 2025 11:27

1094 schreef: 10 aug 2025 21:52 Ik rij nog maar zelden met beenstukken. Vaak lange broek onder de 10 graden en daarboven nano flex kniestukken.
Idem, ik heb wel beenstukken, slechts één keer gebruikt en daarna eigenlijk nooit meer. Liever een lange broek en heel soms kniestukken.
Lange broek heb ik wel het liefst zonder zeem. Dan trek ik hem aan over een oude bibshort die ik zo in de winter afdraag.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 11 aug 2025 12:51

Hier bij voorkeur beenstukken. Voordeel is dat ik mijn normale fietsbroeken kan gebruiken, die ik het hele jaar door gebruik. Soms kniestukken, maar niet vaak. Lange broeken heb ik niet meer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 12 aug 2025 17:40

Heb ze beide ontvangen en gepast ondertussen.

De Prime zit prima, niet zooo strak als ik verwacht had maar wel gewoon goed. Enige minpunt is hoe de pasvorm met de dunne fleece voering valt (wist niet dat er fleece in zat). Op mijn rug praktisch halverwege en voorzijde tot net over mijn navel ongeveer. Zal wel super warm zitten met een onderlaag + shirt en eventueel een windjack. Misschien een beetje te warm.

De Switch zit strak, vanwege de lycra compressie stof. Was de eerste keer wel een beetje worstelen om der in te komen. Bij de 3de keer ging het wat makkelijk. Alleen krijg een beetje cameltoe effect tussen mijn benen, waarschijnlijk omdat de stof nog stug is. Voelt wel goed aan voor de rest, alleen wennen aan de compressie en voornamelijk in m'n knieholte.

Had in een topic gelezen dat over compressie te betwisten valt of het nou echt nodig is of niet perse. Persoonlijke voorkeur meer dan. Ze zijn allebei goed, dus lastige keuze. Of moet eentje bewaren als kerst cadeautje voor mezelf en dan zeg ik wel dat het goedkoper was. Scheelt weer om 1 te bedenken 🤣🤣. Weet ook natuurlijk nog niet hoe fanatiek ik straks zal gaan rijden.

Plaats reactie