Dan koop je of de 56 cm of je kijkt uit naar een fiets die je wel gewoon past.
Tarmac SL-8 maatje groter?
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Vooral dat laatste zou ik zeggen ja. 3,5 cm aan spacers zou mij erg tegenstaan. Lijkt erop dat de geo niet bij je past. Zadelpen zonder set-back kan natuurlijk wel, maar past dat bij je? Balen natuurlijk als je je zinnen hebt gezet op een bepaald model, maar ik zou nog even verder kijken naar een passend alternatief.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nouja..... ik denk echt dat je stuur bijna hoger staat dan je zadel. Hooguit 2 a 3cm drop.
Zo is een racert niet ontworpen, dat rijd gewoon niet.
Verder naar voren zitten kan best goed zijn, vaak is dat zelfs beter, maar daar moet je wellicht ook wel even aan wennen.
Zo is een racert niet ontworpen, dat rijd gewoon niet.
Verder naar voren zitten kan best goed zijn, vaak is dat zelfs beter, maar daar moet je wellicht ook wel even aan wennen.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
En als het stuur toch zo hoog moet komen kijk dan eens naar een riser bar. Ik denk zelfs dat Specialized dit ooit "uitgevonden" heeft. Je wint zo 15mm. Dan heb je direct een door de stijlpolitie aanvaarde spacertoren.
Dank voor jullie input.
Mijn huidige fiets (met 25mm spacer incl.topcap) heeft een drop van 81mm.
Een sl-8 maat 54 met 25mm spacer incl. topcap zou een drop van 93mm hebben.
Dit is toch vrij normaal? Ik zie rond mij heen wel hogere spacertorens.
Waar het mij eigenlijk om gaat is, als je precies tussen 2 maten valt, moet je dan voor het grotere
of het kleinere frame gaan?
Mij is altijd verteld dat je beter een kleinere fiets "groter" kan maken als andersom.
Maar een wat hogere stack zou voor mij wat beter aan kunnen voelen.
Is een stuurpen van 90mm en een wat langere wielbasis dan een probleem?
Of ga ik in het geval van een maat 54 de wat grotere drop merken?
Mijn huidige fiets (met 25mm spacer incl.topcap) heeft een drop van 81mm.
Een sl-8 maat 54 met 25mm spacer incl. topcap zou een drop van 93mm hebben.
Dit is toch vrij normaal? Ik zie rond mij heen wel hogere spacertorens.
Waar het mij eigenlijk om gaat is, als je precies tussen 2 maten valt, moet je dan voor het grotere
of het kleinere frame gaan?
Mij is altijd verteld dat je beter een kleinere fiets "groter" kan maken als andersom.
Maar een wat hogere stack zou voor mij wat beter aan kunnen voelen.
Is een stuurpen van 90mm en een wat langere wielbasis dan een probleem?
Of ga ik in het geval van een maat 54 de wat grotere drop merken?
1,2 cm drop moet geen probleem zijn.emonda schreef: ↑26 jun 2025 17:11 Dank voor jullie input.
Mijn huidige fiets (met 25mm spacer incl.topcap) heeft een drop van 81mm.
Een sl-8 maat 54 met 25mm spacer incl. topcap zou een drop van 93mm hebben.
Dit is toch vrij normaal? Ik zie rond mij heen wel hogere spacertorens.
Waar het mij eigenlijk om gaat is, als je precies tussen 2 maten valt, moet je dan voor het grotere
of het kleinere frame gaan?
Mij is altijd verteld dat je beter een kleinere fiets "groter" kan maken als andersom.
Maar een wat hogere stack zou voor mij wat beter aan kunnen voelen.
Is een stuurpen van 90mm en een wat langere wielbasis dan een probleem?
Of ga ik in het geval van een maat 54 de wat grotere drop merken?
Compacte zit cq gestreckte zit oftewel vinniger of luier gevoel.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je raakt mijn gevoelige puntdwangarbeider schreef: ↑26 jun 2025 15:15 En als het stuur toch zo hoog moet komen kijk dan eens naar een riser bar. Ik denk zelfs dat Specialized dit ooit "uitgevonden" heeft. Je wint zo 15mm. Dan heb je direct een door de stijlpolitie aanvaarde spacertoren.
Race sturen....... daar kan echt een extreme verbetering worden gehaald. Het is dat ook ik wel iets gevoelig ben op het oog, maar anders had ik zeker een coefficient stuur gekocht. Ik blijf het racestuur een raar compromis vinden.
Nu wordt dat in onze polder net als het missen van een 18 wel uitvergroot
Maargoed met de nieuwe regels van de UCI tonen die wederom aan totaal geen idee van comfort en ergonomie te hebben dus wel kunnen lang wachten.
Voor de TS, 9cm stuurpen hoeft geen probleem te zijn, maar ik zou zeker ook een stuur met korte reach gaan rijden. Bv een Zipp SL70 (een van mijn fijnste sturen).
Je komt dichter bij een 80mm stuurpen dan een 90 uit.
Met een stuur met korte reach is het wellicht nog op te vangen, maar met volledig geintegreerde cockpit is dat ook al minder voor de hand liggend.
In principe is een 56 ook te groot voor iemand van 1.75m. Ja, het is passend te maken, maar het is de vraag of de kwaliteiten van het frame echt tot hun recht komen. Als het qua maten goed is afgesteld, krijg je geen klachten en je zult echt niet meteen de bocht uitvliegen. Het komt aan op details, maar een dergelijk duur frame koop je juist omdat het op details beter is dan een middenklassertje.
Ik persoonlijk heb een ernstige allergie voor te grote frames, een ander merkt er minder van.
Ik zou in ieder geval gaan proefrijden op een kwalitatief vergelijkbaar frame dat wat korter en hoger is.
Met een stuur met korte reach is het wellicht nog op te vangen, maar met volledig geintegreerde cockpit is dat ook al minder voor de hand liggend.
In principe is een 56 ook te groot voor iemand van 1.75m. Ja, het is passend te maken, maar het is de vraag of de kwaliteiten van het frame echt tot hun recht komen. Als het qua maten goed is afgesteld, krijg je geen klachten en je zult echt niet meteen de bocht uitvliegen. Het komt aan op details, maar een dergelijk duur frame koop je juist omdat het op details beter is dan een middenklassertje.
Ik persoonlijk heb een ernstige allergie voor te grote frames, een ander merkt er minder van.
Ik zou in ieder geval gaan proefrijden op een kwalitatief vergelijkbaar frame dat wat korter en hoger is.
Campagnolo Ultra Dork
Ter info met foto : zelfde geometrie 54cm frame - 110mm stuurpen. Zadelhoogte 71,5cm. 15mm spacer onder de stuurpen.


Laatst gewijzigd door rene op 27 jun 2025 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat kan je niet zo zeggen. Ik snap wel ergens je punt.
Maar heel simpel ik ben 185 en rijd op een 58 dat vond een paar jaar terug vrjwel iedereen hier te groot.
Nu wordt dat minder. Het heeft alles met je verhoudingen te maken.
Ik ben het voor deze case wel met je eens. Het ziet er opties niet uit als je stuur 2cm lager staat dat je zadel. Daarnaast rijd het ook niet top meer. Maar 3,5cm spacers onder een 54 rijd ook niet al te best.
Maar in het voorbeeld hierboven van Rene kan het prima!