Vaak ben je te bang, dat frame breek je echt niet.
Het probleem is dat je aan een zadel niet echt lekker kan trekken. Want dan til je de fiets van de grond. Ook heb je een minimale hefboom van zo'n 15cm zadel om die pen aan het draaien te krijgen. Als de pen echt vast zit lukt dat niet. Een pen die vast zit wil je eerst kunnen draaien om zo de aluminium corrosie te breken. Domweg alleen blijven trekken zal weinig geven.
Als je bedenkt hoe veel kracht er door een carbon frame gaat bij een volle sprint. Wanner je het frame met je handen uit elkaar kan trekken dan ben je een knappe jongen. Normaal gesproken zit er ook zomaar 90kg op zo'n 30cm aan hefboom op die pen in dat frame met drempels. En ook dat gaat gewoon goed.
Je pakt m gewoon bij de balhoofdbuis. En dicht bij het bottom-bracket. Je houdt de zadelpen volledig rechtop in de bankschroeft en je draait en tilt jstukje bij beetje e een weg omhoog. In beide plekken zijn de frames zo ongeveer het sterkst. En op die torsiekracht van het balhoofd is het frame gewoon berekend. Denk maar aan de sprint. De zadelbuis zelf moet je het bangst voor zijn. Die zijn niet al te dik vaak.
Maar dat frame ga je echt niet breken. Je gaat ook niet wrikken door de pen proberen te buigen. Je moet zorgen dat je het frame kan draaien. Als je een beetje normaal doet lukt dat gewoon. Probeer het frame niet dichtbij dunne chainstays of het midden van de bovenbuis. Je hebt dan eigenlijk ook relatief weinig kracht nodig. De zadelpen wordt het draaipunt. Maar eigenlijk zet je op de grootste delen van het frame juist vrij weinig kracht. En je arm is zomaar een cm of 60 ipv 15 bij een zadel.
Is er met een redelijke kracht dan echt geen beweging in te krijgen. Dan zet je hem gewoon weer weg en laat je de olie langer inwerken. Geduld is belangrijk. Niet te veel willen forceren.
Ook belangrijk carbon verwarmen zal niks helpen. En bij stalen frames helpt het vaak ook niet. Aluminium zet nu eenmaal meer uit dan het staal en werkt zich dus eerder vaster en niet losser. Totdat je zo'n stalen frame gloeiend stookt, maar dat verprutst de temper van het staal en dat moet je dus ook nooit doen.
Alles beter dan een zaag, want de meesten eindigen met dan zaagsnedes in hun carbon frame en een super kort afgezaagd stuk pen waarmee helemaal niets meer te beginnen is.
Ik heb met exact deze methode toch echt twee keer een vaste zadelpen weten te verwijderen. In stalen frames dat wel, maar die zitten significant vaster. En dat staal kan buigen en is juist een stuk minder sterk. De butted frames zijn ook maar 0.5mm dik in het midden. Beide frames kwamen er ongeschonden vanaf.
Zadelpen vast in carbon frame
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!