Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Reisverzekering fietsen in bergen

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 01 mei 2025 09:06

Het begrip verzekeren is me duidelijk. Als ik de topicstarter was zou ik als ik excentrieke vakantieplannen had, schriftelijk uitsluitsel vragen bij verzekeraar. En evt op zoek gaan naar alternatieve dekking.

Mijn punt was meer dat als je doet wat 99% van de mensen doet op vakantie dat t dan wel losloopt, zeker als je de risico’s zelf wat beperkt. Maar wij NL-ers verzekeren graag alles en dat is n goede business.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 mei 2025 10:14

Als dat je voornaamste punt is (zo had ik dat niet begrepen), dan ben ik het volledig met je eens. Zelf probeer ik me (dus) alleen maar te verzekeren voor datgene dat me anders in serieuze financiële problemen zou brengen mocht het mis gaan, en dan alleen maar als er een kleine kans is dat het ook daadwerkelijk mis kan gaan. Voor mij is dat dus bij lange (berg) hikes, downhillen en off-piste skiën het geval. Ik dacht dat ik bij NKBV dus goed zat, en was nogal onaangenaam verrast dat voor downhillen deze verzekering een uitzondering maakt (en dat het voor andere activiteiten op de fiets in de bergen nog maar de vraag is of je gedekt bent, zoals ook bij navraag bleek).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 mei 2025 11:05

Het probleem zit hem vaak niet in de medische kosten, maar in de kosten om je van een berg te halen.

Het gebeurt nogal eens dat ze je heel graag (niet te goede trouw) met een helikopter komen halen en dan een rekening van 25k sturen.

Mijn oom heeft in 2001 in Griekenland tijdens een georganiseerde wandeling door een clif een beroerte gehad, (een gewone toeristen wandeling niks geks) die zijn ze met een hele komen halen. Opzich was dat gezien de ernst de juiste beslissing, Echter werd er wel een rekening van toen al ruim 40K gestuurd die de verzekering eerst niet wilde betalen. Na een rechtszaak is die factuur wel door de verzekeringsmaatschappij betaald.

Kijk verzekeren voor je fiets, dan zeg ik doe dat lekker niet. Ten eerste is er vrijwel geen reisverzekering die dat vergoed boven de 3K. Hooguit een dure fietsverzekering van honderden euro's. Maar verzeker je wel voor de persoonlijk medische kosten.

Ps.
Een doorlopende reisverzekering is vaak niet veel duurder dan apart afsluiten, neem meteen werelddekking dat kost vaak niets of maar een enkele euro extra. Zul je zien dat je het vergeet als je een keer buiten europa gaat.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 01 mei 2025 12:25

53x11 schreef: 01 mei 2025 10:14 Als dat je voornaamste punt is (zo had ik dat niet begrepen), dan ben ik het volledig met je eens. Zelf probeer ik me (dus) alleen maar te verzekeren voor datgene dat me anders in serieuze financiële problemen zou brengen mocht het mis gaan, en dan alleen maar als er een kleine kans is dat het ook daadwerkelijk mis kan gaan. Voor mij is dat dus bij lange (berg) hikes, downhillen en off-piste skiën het geval. Ik dacht dat ik bij NKBV dus goed zat, en was nogal onaangenaam verrast dat voor downhillen deze verzekering een uitzondering maakt (en dat het voor andere activiteiten op de fiets in de bergen nog maar de vraag is of je gedekt bent, zoals ook bij navraag bleek).
Eens, kijken er niet heel verschillend tegen aan. En hetgeen je stelt over verzekeren is zeker aan te bevelen, zeker op de lange termijn.

DDX
Forum-lid HC

DDX 02 mei 2025 13:54

Hmms nooit over nagedacht en met mijn gravelbike heb ik ook wel eens smalle paadjes genomen een berg op waar geen auto kan komen mocht er iets mis gaan.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 02 mei 2025 16:26

Paar jaar geleden met de wintersport een vluchtje met de heli mogen maken (eigen verzoek, transport met de pistebully bleek na 5 meter al te pijnlijk).
Eenmaal in het ziekenhuis bedacht ik me dat ik de wintersportdekking was vergeten aan te klikken. Om er iets later achter te komen dat ik 'm het jaar ervoor was vergeten uit te zetten :) dus dat kwam goed.
Rekening van de heli alleen: €4600
Was toch pijnlijk geweest om zelf te moeten betalen

DDX
Forum-lid HC

DDX 02 mei 2025 16:45

Even gedoken in de voorwaarden van de ing reisverzekering :

https://assets.ing.com/m/2df6321abf20e7 ... IDR-01.pdf
Waarvoor ben je verzekerd met de module Bijzondere sporten?
De (basis)module Hulpverlening en eventuele andere modules die je verzekerd hebt, bieden geen dekking voor schade die is
veroorzaakt door bijzondere sporten. Heb je de module Bijzondere sporten verzekerd, dan bieden deze modules hiervoor wél
dekking. Onder bijzondere sporten verstaan we watersporten (rafting, canyoning en kitesurfen), luchtsporten (parachutespringen,
parasailen, deltavliegen, hanggliding, ultralight vliegen, bungeejumpen), off-piste skiën (onder begeleiding) en varianten van deze
sporten met een soortgelijk risico.
Niets verder te vinden over fietsen, mtb oid.
Tenzij ze het onder kopje 'soortgelijke risico' gooien.

Maar van de algemene pagina :
https://www.ing.nl/particulier/verzeker ... 0verzekerd.
De meeste sporten zijn gewoon meeverzekerd met je ING Reisverzekering, zowel onder als boven water. Gaat er iets mis tijdens het surfen, snorkelen en duiken? Of ga je onderuit tijdens het mountainbiken, wielrennen of wandelen? Dan ben je dus goed verzekerd.
Oftwel prima dat door ts ik er even over ging nadenken, maar niets aan de hand.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 mei 2025 16:50

Vicenza schreef: 02 mei 2025 16:26 Paar jaar geleden met de wintersport een vluchtje met de heli mogen maken (eigen verzoek, transport met de pistebully bleek na 5 meter al te pijnlijk).
Eenmaal in het ziekenhuis bedacht ik me dat ik de wintersportdekking was vergeten aan te klikken. Om er iets later achter te komen dat ik 'm het jaar ervoor was vergeten uit te zetten :) dus dat kwam goed.
Rekening van de heli alleen: €4600
Was toch pijnlijk geweest om zelf te moeten betalen
Dat valt me echt mee. Ik hoor in Frankrijk over bedragen van meer dan het 10-voudige als de heli er aan te pas moet komen. Maar als ik dan vraag om duidelijker te zijn, dan komt er geen reactie meer. Ik ben best blij met een bedrag dat iemand werkelijk gezien heeft. Bedankt.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 02 mei 2025 20:09

Dit waren de kosten voor een vluchtje van 20 minuten (Garmin stond nog aan). Exclusief de medische zorg die door de arts aan boord werd geleverd. Als ik het me goed herinner was er ongeveer €2000 van het bedrag voor het feit dat ze klaar stonden. Dit was in Oostenrijk 2019 overigens.
De inzet van een heli moet je in een berggebied wel anders zien dan in Nederland, in Oostenrijk 23 heli's, tegenover 5 in Nederland. Het is immers gewoon véél sneller om je over een berg te transporteren, dan er omheen, als het ziekenhuis net aan de andere kant ligt.

Sulla
Forum-lid

Sulla 16 mei 2025 10:19

kxlight schreef: 30 apr 2025 16:14 wel het risico nemen dat je afgevoerd moet worden met een helicopter, maar niet de financiele gevolgen.

De financiele gevolgen zijn blijkbaar meer waard dan de fysieke zaken...
Je neemt ook een risico als thuis je in de auto stapt.....maar ook daar ben je verzekerd om naast de potentiële fysieke schade te voorkomen dat je de behandeling (of die van een ander) niet kan betalen en je je rest van je leven in financiële ellende zit (waar dus ook je kinderen het dupe van zijn).

Plaats reactie