Pagina 10 van 16

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 10:43
door Nova
scepticus schreef: 22 dec 2017 13:06
Nova schreef: 22 dec 2017 06:54 Dat is net hetzelfde als wat die fietsenmaker me antwoordde toen ik vroeg waarom ik bij een regenbui plots geen trapweerstand meer had en 's avonds, na opdrogen, weer wèl.

De echte reden later ontdekt als dat ie me een slecht, of gewoon totaal niet, afgedicht vrijwiel had aanGESMEERD. ;) (=winkie kaats-terug)

Overigens ook de reden dat ik FIXED ben gegaan.
Een doorslaand freewheel is wat anders dan een niet-gesmeerde ketting ;)
Ja, en die dealer besloot om de juiste verklaring achterwege te laten. Allicht met het vermelde motief.
Als je weet dat je de klant brol verkocht, en de klant komt problemen melden, steek het op te weinig onderhoud, steek het op de klant.
Zo zeggen sorry ik heb u brol verkocht, was allicht minder aantrekkelijk. :D
Niet dat ze allemaal zo zijn, bvb op een moment was ik dat plotse doorschieten beu, en bezocht ik een andere fietsenmaker, toevallig 1 die ik van lang geleden nog heb gekend, en die gaf me dus prompt de verklaring voor dat plots geen weerstand meer, waarbij ik dus leerde over vrijwiel.
Alleen was die andere fietsenmaker op vlak van locatie en openingsuren veel minder praktisch voor me. Hij heeft wel nog 1 iets gedaan voor me: een groter voorblad steken, want de brol-dealer had toen ik er een tweede fiets kocht, ongevraagd en zonder het te zeggen een kleiner voorblad geplaatst.
De Goei en de Slecht in de roadfilm van het fietsleven, SCEPTICUS.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 10:52
door Keezx
Geen reden om beledigend te worden, er zijn hier toch diverse mensen die serieus op de ongebruikelijke problematiek ingaan, een beetje scherts houdt de zaak levend, zonder dat zou ut doodbloeden en heeft u alleen nog Google als friend....
Terzake:
Zolang het aantal T voorblad op geen enkele manier deelbaar is door aantal T achtertandwiel EN het aantal kettingschakels niet deelbaar is door het voortandwiel, noch het achtertandwiel is het okee, dan slijt in ieder geval de ketting gelijkmatig
Dus 47x15 , 47x17, 51x19, ik zet voor, u kopt in.

Kettingblad 1x per maand 72 graden opschuiven en de boel loopt maanden als een naaimachientje , mits regelmatig en goed gesmeerd.

PS, ik kan me echt niet voorstellen dat er geen vrijloop is die niet bestand is tegen de kracht van elk exemplaar der Homo Sapiens, voor afdichten tegen weersivloeden zijn er taaie vetten uit het scheepvaartbereik.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 12:15
door Nova
Keezx schreef: 23 dec 2017 10:52 Geen reden om beledigend te worden, er zijn hier toch diverse mensen die serieus op de ongebruikelijke problematiek ingaan, een beetje scherts houdt de zaak levend, zonder dat zou ut doodbloeden en heeft u alleen nog Google als friend....
Terzake:
Zolang het aantal T voorblad op geen enkele manier deelbaar is door aantal T achtertandwiel EN het aantal kettingschakels niet deelbaar is door het voortandwiel, noch het achtertandwiel is het okee, dan slijt in ieder geval de ketting gelijkmatig
Dus 47x15 , 47x17, 51x19, ik zet voor, u kopt in.

Kettingblad 1x per maand 72 graden opschuiven en de boel loopt maanden als een naaimachientje , mits regelmatig en goed gesmeerd.

PS, ik kan me echt niet voorstellen dat er geen vrijloop is die niet bestand is tegen de kracht van elk exemplaar der Homo Sapiens, voor afdichten tegen weersivloeden zijn er taaie vetten uit het scheepvaartbereik.
1.
Google is mijn vriend noch vyand, net zomin als u en eender welke onbekende hier. Ik ben NEUTRAAL. Om een simpele reden: of u of een onbekende me nou loven of haten, ik heb er belang noch nadeel van.
2.
Ik ben, zoals u al kon lezen in voorgaande posts, aan het pogen tot 47T / 15T en onbekend aantal schakels, dat laatste ook belang omdat ik hoop de huidige noodzaak om schakels te verwijderen tijdens de gespecificeerde levensduur weg te krijgen.
3.
Het gaat niet over krachten van Home Sapiens Sapiens. De "tweerichtings" werking van het vrijwielsysteem had 2 redenen: ten eerste indringing van water, het interne vet daardoor plakkerig wordende, en de veertjes die daardoor niet meer in staat waren de palletjes terug te duwen, ten tweede het afkoelen tot onder het vriespunt, waarbij binnengedrongen en daar bevriezend water de betreffende onderdelen fixeerde.
Met analoog 2 typerende gevolgen: een plotse regenbui, even plots geen trapweerstand meer, fiets opgedroogd op werk, en "s avonds vanzelf terug wel weerstand. En voor reden 2: 's avonds terug rijden naar huis, klare hemel, beginnen afkoelen en vriezen, noch wat vocht in vrijwiel, en plots zelfde fenomeen, tevoet de rest verder naar huis. Het eerste heb ik 4 keer ervaren, het laatste 1 keer.
Reden 1 werd me gegeven door die andere fietsenmaker.
Reden 2 kon ik zelf bedenken, na lang en keihard nadenken over het natuurkundig fenomeen dat bij de Homo Sapiens Sapiens bekend is als "bevriezen".
Punt andere lijn.
Nog vragen?

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 12:23
door Nova
Ah ja, uw doelwit 51/19 valt weg wegens max voor = 48 wegens frame dan in de weg van kettingblad.
Voor de nieuwe fiets reed ik met een verzet van 3.25, wat dus voor de nieuwe niet ging, en ik genoopt en voorgesteld werd tot 3 als 48/16. Uw doel 47/17 is een verzet van 2.75, nog lager, en daar denk ik niet eens over, ik moet nu bij brug af en/of mee wind al apegapen van niksdoende te draaien als een kolibrie.
Blijft over 47/15, aantrekkelijk voor me want terug in de richting van de wortels van mijn Homo Sapiens Sapiens. Misschien even lastig als 3.25 want ik zit nu met een halve cm kortere crankarmen.

Maar die 15T, is problematisch wegens de bolt-on montage. Er is een oplossing, maar ze lijkt me nogal wat haken en ogen te hebben (zie vorige post).

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 13:42
door scottwilko
Nova schreef: 23 dec 2017 12:15 Ik ben NEUTRAAL.
Nog vragen?
En juist dit blijkt elke keer onjuist. Elke poging tot hulp vanuit de mede forum gebruikers wordt weggepraat met eigen ideologie. Welke blijkbaar niet werkt.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 14:00
door Keezx
Nova schreef: 23 dec 2017 12:15
Nog vragen?
Check mijn post history en u ziet: ik vraag eigenlijk zeer zelden wat, ik ben meer een antwoorder.....
Ik weet veel en wat ik niet weet, maak ik me snel eigen.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 16:20
door Nova
scottwilko schreef: 23 dec 2017 13:42
Nova schreef: 23 dec 2017 12:15 Ik ben NEUTRAAL.
Nog vragen?
En juist dit blijkt elke keer onjuist. Elke poging tot hulp vanuit de mede forum gebruikers wordt weggepraat met eigen ideologie. Welke blijkbaar niet werkt.
Waar ziet u hulp?
Bvb in mijn vorige post zei ik dat een als optie voorgesteld aantal tanden voor niet gaat op mijn frame. Ik heb het maximaal mogelijke intussen al een dozijn keer gecommuniceerd, waar ziet u die "poging tot hulp" dan?
Als u naar de bakker gaat, en u vraagt 12 keer naar een brood, en ze geven u een lekstok, wat vindt u daar dan van?

Er is zoiets als "proberen", maar 12 keer op rij een lekstok noem ik niet helpen, op een forum noemt men dat eerder "trollen".
Zie ergens die foto van een ovaal geproduceerd kettingblad en het veinzen alsof dat komt door slijtage, en het aantal keer dat ik vruchteloos herhaalde dat het niet ging over de vorm van het kettingblad maar het patroon van de slijtage van de tanden ervan.
U zit hier net zo die "hulp" te veinzen.
Ik zei het hier en elders al eerder: als u of anderen niet willen en/of kunnen helpen, blijf dan weg uit mijn forumactiviteit.
Doe iets dat u ervaart als nuttiger.
Niemand let u.
Byebye en dank oe wel voor de... woorden en zinnen.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 16:23
door Nova
Keezx schreef: 23 dec 2017 14:00
Nova schreef: 23 dec 2017 12:15
Nog vragen?
Check mijn post history en u ziet: ik vraag eigenlijk zeer zelden wat, ik ben meer een antwoorder.....
Ik weet veel en wat ik niet weet, maak ik me snel eigen.
Proficiat daarboven op uw kennis wolk.
Nu nog lezen wat er daar beneden in het stof wordt gezegd.
Het kan van verklaarde antwoorden feitelijke antwoorden maken.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 23 dec 2017 19:32
door Keezx
Ik vind dat ik wel genoeg voorzetten heb gegeven.
Inkoppen moet u zelf doen, of niet, we leven in een van de meer vrije delen der wereld.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 24 dec 2017 00:06
door scepticus
Nova schreef: 23 dec 2017 10:43 De echte reden later ontdekt als dat ie me een slecht, of gewoon totaal niet, afgedicht vrijwiel had aanGESMEERD. ;) (=winkie kaats-terug)
Als je een serieus freewheel zoekt is er eigenlijk maar 1 optie: White Industries ENO.

https://www.justpedal.nl/nl/freewheel/8 ... wheel.html
Nova schreef: 23 dec 2017 16:20 Waar ziet u hulp?
In het advies om, net als al die andere fietsers die door weer en wind fietsen, gewoon je ketting fatsoenlijk te smeren, dan ben je voor zeker 80% van je problemen af.

En als je betere vragen stelt krijg je natuurlijk ook betere antwoorden ;)

Paar voorbeeldjes ter illustratie, lering en vermaak: (# = Vraag van Nova, & = antwoord van forum)

# Help! Mijn goedkope Shimano / Dicta freewheel trapt door bij regen en vorst. Wat nu?
& Koop een WI ENO freewheel.

# Help! Ik wil een bombproof fixed gear commuter laten bouwen waarop ik veel spul mee kan nemen, wat moet ik dan hebben, en waar haal ik dat?
& Nou, je zou iets kunnen bouwen op basis van bv een Surly Ogre of Straggler. Winkel X en winkel Y (er zijn inderdaad weinig zaken waar ze hier echt verstand van hebben, maar ik had je er best een paar kunnen noemen) zijn gespecialiseerd in obscure nichefietsjes en zouden je prima kunnen helpen.

# Help, ik zoek een 1/8" 110mm kettingblad, waar vind ik die?
& Nou, daar-en-daar!

Handig hè! :)



Oh en nog 1 tip: KIJK naar je fiets. Alles aan een fiets is doodsimpele mechanische techniek, geen electronische 'black box' Door te kijken en te voelen kun je van ieder probleem de oorzaak achterhalen.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 24 dec 2017 06:56
door scepticus
Nova schreef: 23 dec 2017 10:09 olie dat beter smeert dan water, water dat beter smeert dan olie+schuurzandkorrels-mastiek

En hoe smeert water met schuurzandkorrels? ;)

Ik heb de crankset BCD van 110 waarvoor geen 1/8ste bladen bleken vindbaar te zijn,
Ja hoor, die bestaan wel, (Breg Hanssen) en dat heb ik destijds, behulpzaam als ik ben, ook direct gemeld ;)
http://mojofixedgear.com/110mm-bcd-36t---50t.html
Hier nog eentje trouwens, letterlijk binnen 1 minuut googelen gevonden.
https://www.google.com.ec/search?q=1%2F ... e&ie=UTF-8

Om een ruw idee (de bouten kunnen wat anders gedimensioneerd zijn) te krijgen:
https://www.holo-krome.com/uploads/7/2/ ... achart.pdf
Flat Head Cap Screws
M3 x 0.5 1.85 Nm aanspankracht.
M5 x 0.8 6.9 Nm aanspankracht.
Uhm, de verschillen in aanhaalmoment die je hier ziet zijn juist voornamelijk vanwege het verschil in diameter van het boutje, dus je kunt uit die link niet opmaken wat de invloed van de maat van de inbus voor de kop van de bout is.

Nova schreef: 23 dec 2017 10:09 De huidige stand van zaken is een gepland (bij versleten huidige aandrijvingscomponenten) wijzigen van de tandaantallen, om de huidige slijtageconcentratie binnen de schakels van de ketting, te verbeteren.
Nu is het 48T 16T 108 schakels.
Een hiervoor betere setup zou zijn 47T 15T ? schakels.
De ? weet ik niet,
Kom op Nova, als je net zo goed kunt rekenen als kettingen smeren moet dit toch lukken. Komt 'ie: de afstand tussen 2 pinnetjes van de ketting is 1/2 inch ofwel 12,7mm.

Als je een kettigblad of kransje monteert dat 1 tandje kleiner is, moet je excenter 1/4 van 12,7mm naar voren, ofwel afgerond 3,2mm.

Ga je van 48/16 naar 47/15 dan moet je excenter dus 6,4mm naar voren.

Dat past natuurlijk niet, dus kort je je ketting in van 108 naar 106 schakels (25,4mm korter), waarop je excenter weer 1/2 van die 25,4mm ofwel 12,7mm naar achteren moet.

6,4mm naar voren en 12,7mm naar achteren dus.

Ofwel: als je van 48/16 en 108 schakels naar 47/15 en 106 schakels gaat zal de initiele positie van je EBB 6,4mm verder naar achteren zijn.

Waarschijnlijk is het probleem van het moeten inkorten van de ketting na enige slijtage daarmee dus ook verholpen.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 24 dec 2017 09:40
door Nova
scepticus schreef: 24 dec 2017 06:56
Nova schreef: 23 dec 2017 10:09 olie dat beter smeert dan water, water dat beter smeert dan olie+schuurzandkorrels-mastiek

En hoe smeert water met schuurzandkorrels? ;)
Water is een oplosmiddel voor veel substanties inclusief deze uw zandkorrels bevatten.
Dat is waarom water een reinigend effect heeft: het vuil desintegreert en spoelt weg. Bvb een schone baan na een dikke regenbui.
Dit is geen raketwetenschap, zou eigenlijk niet gezegd hoeven te worden, maar u vraagt en ik ben hulpvaardig.
scepticus schreef: 24 dec 2017 06:56
Ik heb de crankset BCD van 110 waarvoor geen 1/8ste bladen bleken vindbaar te zijn,
Ja hoor, die bestaan wel, (Breg Hanssen) en dat heb ik destijds, behulpzaam als ik ben, ook direct gemeld ;)
http://mojofixedgear.com/110mm-bcd-36t---50t.html
Hier nog eentje trouwens, letterlijk binnen 1 minuut googelen gevonden.
https://www.google.com.ec/search?q=1%2F ... e&ie=UTF-8
Ik zei u toen ook dat ik 7075T6 aluminium wilde, en gaf u als verklaring de mechanische specificaties voor beide aluminiumsoorten, waaruit bleek dat 7075 bijna twee keer betere parameters heeft dan 6061.
https://www.300-blackoutupper.com/blogs ... difference
Ook hier heb ik die 7075T6 vermeld: viewtopic.php?f=12&t=85396&p=1246260
Welke zin heeft het om naar een materiaal te gaan dat het beoogde voordeel terug weggeeft op een ander wijze?
Nog een bijkomende parameter is het aantal tanden (48, straks misschien 47).
U had uw 1 minuut beter hier besteed.
Of nog beter: bereid zijn te onthouden wat er gezegd is.
scepticus schreef: 24 dec 2017 06:56 Uhm, de verschillen in aanhaalmoment die je hier ziet zijn juist voornamelijk vanwege het verschil in diameter van het boutje, dus je kunt uit die link niet opmaken wat de invloed van de maat van de inbus voor de kop van de bout is.
Uitsparingen voor gereedschap staan in verhouding tot de grootte van de bout. Uit het 1 volgt dus het ander. Bvb middels een uitsparing voor een M5 bout kun je geen M50 bout vastdraaien zoals hoort. Waarschijnlijk niet eens in beweging krijgen...
De situatie hier is eenzelfde boutdiameter M5 (uiteraard - het moet dezelfde diameter en draad zijn van waarop wordt gemonteerd) maar een verzonken kop met een kleinere uitsparing voor het gereedschap, van maat 5 naar maat 3, je zou dus met kleiner gereedschapscontactoppervlak eenzelfde aanspankracht moeten kunnen realiseren, wat uiteraard niet kan.
Je kunt dat dus wel uit de verschillen in die tabel opmaken - ze staan immers in verhouding - zijn direct gerelateerd in dezelfde richting.
scepticus schreef: 24 dec 2017 06:56
Nova schreef: 23 dec 2017 10:09 De huidige stand van zaken is een gepland (bij versleten huidige aandrijvingscomponenten) wijzigen van de tandaantallen, om de huidige slijtageconcentratie binnen de schakels van de ketting, te verbeteren.
Nu is het 48T 16T 108 schakels.
Een hiervoor betere setup zou zijn 47T 15T ? schakels.
De ? weet ik niet,
Kom op Nova, als je net zo goed kunt rekenen als kettingen smeren moet dit toch lukken. Komt 'ie: de afstand tussen 2 pinnetjes van de ketting is 1/2 inch ofwel 12,7mm.

Als je een kettigblad of kransje monteert dat 1 tandje kleiner is, moet je excenter 1/4 van 12,7mm naar voren, ofwel afgerond 3,2mm.

Ga je van 48/16 naar 47/15 dan moet je excenter dus 6,4mm naar voren.

Dat past natuurlijk niet, dus kort je je ketting in van 108 naar 106 schakels (25,4mm korter), waarop je excenter weer 1/2 van die 25,4mm ofwel 12,7mm naar achteren moet.

6,4mm naar voren en 12,7mm naar achteren dus.

Ofwel: als je van 48/16 en 108 schakels naar 47/15 en 106 schakels gaat zal de initiele positie van je EBB 6,4mm verder naar achteren zijn.

Waarschijnlijk is het probleem van het moeten inkorten van de ketting na enige slijtage daarmee dus ook verholpen.
Met waarschijnlijkheden pas ik op, ik moet zeker weten.
Herinner je dat de dealer me voor de levering van de fiets nooit had gezegd dat de ketting ging moeten ingekort worden korte tijd na montage?
Het volgende is het letterlijke antwoord dat ik 3 dagen geleden kreeg:
"Helaas heb ik niet het antwoord op hoe de crank komt te staan en hoeveel schakels er in de ketting zullen zitten met een 47-15t verhouding, dus daar kom je het beste in de praktijk achter..."
Daarnaast begrijpt u toch de situatie?
De dealer is niet gespecialiseerd in singlespeed, en kan dus geen "professioneel account" krijgen bij betreffende leveranciers, dan betaalt hij dezelfde prijs als ik, en heeft dan 0 marche (dit is ook letterlijk citaat).
Ook de reden waarom ik zelf die Gusset tank kettingen bestelde.
Als ik dus in de toekomst zelf (anders kosten me ze 40% meer) de 47 en 15 tandwielen bestel, dan dien ik dat op een zekere basis doen, niet op uw "waarschijnlijk".
Maar u mag me altijd een nieuwjaarscadeau sturen, een paars lintje hoeft niet.