scepticus schreef: ↑24 dec 2017 06:56
Nova schreef: ↑23 dec 2017 10:09
olie dat beter smeert dan water, water dat beter smeert dan olie+schuurzandkorrels-mastiek
En hoe smeert water met schuurzandkorrels?
Water is een oplosmiddel voor veel substanties inclusief deze uw zandkorrels bevatten.
Dat is waarom water een reinigend effect heeft: het vuil desintegreert en spoelt weg. Bvb een schone baan na een dikke regenbui.
Dit is geen raketwetenschap, zou eigenlijk niet gezegd hoeven te worden, maar u vraagt en ik ben hulpvaardig.
Ik zei u toen ook dat ik 7075T6 aluminium wilde, en gaf u als verklaring de mechanische specificaties voor beide aluminiumsoorten, waaruit bleek dat 7075 bijna twee keer betere parameters heeft dan 6061.
https://www.300-blackoutupper.com/blogs ... difference
Ook hier heb ik die 7075T6 vermeld:
viewtopic.php?f=12&t=85396&p=1246260
Welke zin heeft het om naar een materiaal te gaan dat het beoogde voordeel terug weggeeft op een ander wijze?
Nog een bijkomende parameter is het aantal tanden (48, straks misschien 47).
U had uw 1 minuut beter hier besteed.
Of nog beter: bereid zijn te onthouden wat er gezegd is.
scepticus schreef: ↑24 dec 2017 06:56
Uhm, de verschillen in aanhaalmoment die je hier ziet zijn juist voornamelijk vanwege het verschil in diameter van het boutje, dus je kunt uit die link niet opmaken wat de invloed van de maat van de inbus voor de kop van de bout is.
Uitsparingen voor gereedschap staan in verhouding tot de grootte van de bout. Uit het 1 volgt dus het ander. Bvb middels een uitsparing voor een M5 bout kun je geen M50 bout vastdraaien zoals hoort. Waarschijnlijk niet eens in beweging krijgen...
De situatie hier is eenzelfde boutdiameter M5 (uiteraard - het moet dezelfde diameter en draad zijn van waarop wordt gemonteerd) maar een verzonken kop met een kleinere uitsparing voor het gereedschap, van maat 5 naar maat 3, je zou dus met kleiner gereedschapscontactoppervlak eenzelfde aanspankracht moeten kunnen realiseren, wat uiteraard niet kan.
Je kunt dat dus wel uit de verschillen in die tabel opmaken - ze staan immers in verhouding - zijn direct gerelateerd in dezelfde richting.
scepticus schreef: ↑24 dec 2017 06:56
Nova schreef: ↑23 dec 2017 10:09
De huidige stand van zaken is een gepland (bij versleten huidige aandrijvingscomponenten) wijzigen van de tandaantallen, om de huidige slijtageconcentratie binnen de schakels van de ketting, te verbeteren.
Nu is het 48T 16T 108 schakels.
Een hiervoor betere setup zou zijn 47T 15T ? schakels.
De ? weet ik niet,
Kom op Nova, als je net zo goed kunt rekenen als kettingen smeren moet dit toch lukken. Komt 'ie: de afstand tussen 2 pinnetjes van de ketting is 1/2 inch ofwel 12,7mm.
Als je een kettigblad of kransje monteert dat 1 tandje kleiner is, moet je excenter
1/4 van 12,7mm naar voren, ofwel afgerond 3,2mm.
Ga je van 48/16 naar 47/15 dan moet je excenter dus 6,4mm naar voren.
Dat past natuurlijk niet, dus kort je je ketting in van 108 naar 106 schakels (25,4mm korter), waarop je excenter weer
1/2 van die 25,4mm ofwel 12,7mm naar achteren moet.
6,4mm naar voren en 12,7mm naar achteren dus.
Ofwel: als je van 48/16 en 108 schakels naar 47/15 en 106 schakels gaat zal de initiele positie van je EBB 6,4mm verder naar achteren zijn.
Waarschijnlijk is het probleem van het moeten inkorten van de ketting na enige slijtage daarmee dus ook verholpen.
Met waarschijnlijkheden pas ik op, ik moet zeker weten.
Herinner je dat de dealer me voor de levering van de fiets nooit had gezegd dat de ketting ging moeten ingekort worden korte tijd na montage?
Het volgende is het letterlijke antwoord dat ik 3 dagen geleden kreeg:
"Helaas heb ik niet het antwoord op hoe de crank komt te staan en hoeveel schakels er in de ketting zullen zitten met een 47-15t verhouding, dus daar kom je het beste in de praktijk achter..."
Daarnaast begrijpt u toch de situatie?
De dealer is niet gespecialiseerd in singlespeed, en kan dus geen "professioneel account" krijgen bij betreffende leveranciers, dan betaalt hij dezelfde prijs als ik, en heeft dan 0 marche (dit is ook letterlijk citaat).
Ook de reden waarom ik zelf die Gusset tank kettingen bestelde.
Als ik dus in de toekomst zelf (anders kosten me ze 40% meer) de 47 en 15 tandwielen bestel, dan dien ik dat op een zekere basis doen, niet op uw "waarschijnlijk".
Maar u mag me altijd een nieuwjaarscadeau sturen, een paars lintje hoeft niet.