Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets april

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 15 apr 2016 08:35

En hoeveel merken we daar in de praktijk van?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8950
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 apr 2016 09:48

Rodrick schreef:
53x11 schreef:@Rodrick: dus je toont aan dat het aantal marketingschapen oververtegenwoordigd is in je onderzoekspopulatie. Ik hoop dat je het met me eens bent dat dit resultaat weinig tot niets zegt over het praktisch nut van schijven op de racer.
Nee, om het in fauna-termen te zeggen: we tonen eerder aan dat het aantal dinosauriërs onder de fietsers beperkt is tot 6 procent van de mannen ;-)
Ten eerste: hulde dat de hoofdredacteur zich mengt in de discussie!

Maarreh, (ondanks de knipoog), je doet nu weer net alsof jullie enquete aantoont dat schijfremmen "beter" zijn. Terwijl je enquete slechts aantoont dat een merendeel van de respondenten positief staan tegenover schijfremmen. Omdat ze ze mooi vinden? Omdat ze denken dat je er beter mee kan remmen? Om "baat het niet dan schaadt het niet"? Heel veel mensen "staan positief" tegenover homeopathische "geneesmiddelen", dat betekent nog niet dat ze ook daadwerkelijk genezen.

Ik zou het wel interessant vinden als fiets remtesten uit zou voeren met schijven en velgremmen, onder verschillende omstandigheden (nat vs droog, carbon vs alu velgen, etc). En nodig dan ook eens wat uitgesproken criticasters uit om hun mening te geven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5962
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 apr 2016 10:43

Ze hebben in de vorige test wel noodstops gemaakt met velgremmen en schijfremmen. Stoppen met 28 kmh met alleen het voorwiel. Alleen staan de resultaten niet in Fiets. Niet wat de rem afstand was en ook niet wat de verschillen waren tussen de diverse systemen. Waarom toch niet dat er even bij publiceren? Zo weinig moeite en zo'n grote bron aan informatie.

Zouden we dat niet mogen weten?
Zou daaruit blijken dat schijven helemaal niet zo veel beter remmen?

Ik was eigenlijk het meest geintersseerd in de resultaten van dat testje. Dat zou namelijk echt iets zeggen over de remmen. Maar dat ontbrak dus. Grote gemiste kans. Maar misschien is @Rodrick zo aardig om dat alsnog met ons te delen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38122
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2016 14:07

Erik schreef:En hoeveel merken we daar in de praktijk van?
Niks; zie resultaten op de Dogma afgelopen jaren.........
Less is bore

senior
Forum-lid
Berichten: 2232
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 15 apr 2016 15:10

Als er zo'n 35 jaar geleden al schijfremmen waren geweest had ik ze subiet gemonteerd. Met zo'n 70 km/uur in een afdaling in de regen op een kruising afkomen en merken dat je remmen pas beginnen te werken ná de kruising was ook toen al niet zo'n heel fijn gevoel. Gelukkig zijn zowel blokken als velgen wel wat beter geworden in die periode (nee Kees, ik geloof niet dat jij al 40 jaar met een setje blokken doet zonder dat je dat er vanaf ziet :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 15 apr 2016 17:35

Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 apr 2016 18:05

Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.
o'7o

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 15 apr 2016 19:58

Nou moet ik zeggen,vanmorgen een rit(je) gemaakt met mijn nieuwe crosser in de stromende regen en heb nu wel de voordelen van schijfremmen gemerkt,wat een verschil met mijn velgremmen op mijn racefiets.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 15 apr 2016 20:28

Als het regent gaat het toch vooral om de grip van je banden? Ik kan me niet voorstellen dat ik in de regen met schijfremmen ineens wel voluit door een vieze bocht durf, ik zal hoogstens later remmen, maar nog steeds rustiger door de bocht gaan dan in droge omstandigheden.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 15 apr 2016 21:01

Voor mij is het heel simpel, ik heb geen interesse in schijfremmen op een racefiets. Voor mij was Fiets april dus grotendeels een worsteling om doorheen te komen. Alleen al het geven van aandacht aan die onnodige, lelijke, zware en blijkbaar dus ook gevaarlijke dingen werd door mij gelezen als promotie van de schijf. Wellicht heb ik de nuance gemist. Volgende maand beter.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 apr 2016 06:03

Rodrick schreef:Even over de schijfremmen en of mensen er op zitten te wachten: we hebben net een onderzoek gedaan onder fietsers over hun fietsbeleving. Bijna 1500 reacties hebben we daarop gehad. Misschien hebben jullie ook meegedaan. Daar komen we in een van de volgende nummers op terug, want we zijn de uitkomsten nog goed aan het bekijken. Een kleine preview wil ik wel geven. Een van de vragen ging over schijfremmen. Ik wil jullie in dit topic de conclusies niet onthouden:

Wat is jullie mening over de intrede van schijfremmen

(Zeer) positief:
44 % vrouw
60 % man
56 % totaal

Neutraal:
52 % vrouw
34 % man
38% totaal

(Zeer) negatief:
4 % vrouw
6 % man
6 % totaal

Basis N=1.376 respondenten.

Het heeft er veel van weg dat die 6 procent negatief hier op het forum oververtegenwoordigd is. Maak je geen zorgen, het is een gecertificeerd onderzoek waar ik uit citeer, dat volgens de regels van de statistiek is gedaan. We hebben geen 1300 mensen omgekocht om voor schijfremmen te stemmen ;-)

Leuk om die informatie te zien trouwens. Hoeveel er wordt gefietst, welke merken het belangrijkst zijn. We hebben niet gevraagd of je een loser bent als je in een regenboogtrui fietst als je die niet hebt verdiend. Dat doen we een volgende keer.
Grinta heeft een vergelijkbare poll uitgezet. Iets betere vraagstelling (specifieker geformuleerd) en het resultaat is het tegenovergeselde van de poll van Fiets.

Afbeelding

Zijn die belgen nu zo slim of zijn wij zo dom?
o'7o

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 19 apr 2016 08:41

Dat is een totaal andere vraag. Deze gaat over schijven in een wedstrijd, niet een algemene vraag over de acceptatie gesteld aan wielertoeristen. (Valt me overigens op dat in dit topic de anti-schijf fundamentalist wel heel graag gelijk wil krijgen, zelf ben ik neutraal en rij naar tevredenheid met velgremmen).

Plaats reactie