Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voeding

sjoerdv
Forum-lid

sjoerdv 11 aug 2010 17:54

Interessante discussies zijn er hier gaande.

Kijkend naar het verdragen van de verschillende soorten suikers (geraffineerd, ongeraffineerd, vruchtensuiker, etc.) vraag ik me af of het niet te maken heeft met de andere koolhydraten die in een product zitten...
"Behalve deze vijf belangrijkste suikers [saccharose, glucose, fructose, maltose, lactose] zijn er ook nog enige honderden andere kleine koolhydraten aanwezig in planten en melk, maar die zijn allemaal minder zoet en niet allemaal even interessant voor de levensmiddelenindustrie."
Bron: http://www.food-info.net/nl/products/su ... mistry.htm

Ik kan me voorstellen dat in geraffineerde suiker en producten met toegevoegde geraffineerde suiker enkel saccharose aanwezig is terwijl in andere suikers en de producten die geen toegevoegde suiker bevatten die andere kleine koolhydraten aanwezig blijven.

Disclaimer: ik ben weet geen bal van voeding, behalve wat ik lekker vind (SUIKER!) en dat ik me behoorlijk beroerd kan voelen van "kunstmatige" suikerproducten (koek, snoep, frisdrank) en dat niet heb bij "natuurlijke" suikerproducten (brood, fruit, honing).

P.S. Kan deze discussie in dit topic meegenomen worden in de Service Course van Fiets?
Liever op de fiets dan op een forum

sjoerdv
Forum-lid

sjoerdv 11 aug 2010 17:56

En om helemaal terug on topic te komen:
Ik eet zoveel mogelijk "gewone" vaste dingen (mijn nieuwste favoriet is vijgen-amandel koek) en sporadisch gelletjes van ZipVit (voor een suikerboost) in combinatie met Born Carbo en dorstlesser in de bidons.
Liever op de fiets dan op een forum

distortion
Forum-lid

Gebruikersavatar distortion 17 aug 2010 22:47

Ik ben een beginnende fietser en wilde graag weten hoeveel snaai ik mee hoor te nemen per afgelegde kilometer. Ik las namelijk een aantal bladzijden terug dat iemand voor 80 km rijden toch een aantal dingen meenam. Dit viel mij op omdat ik 2 weken geleden 80 km heb gereden met max 2 liter water en 2 sultana's. Ik trok dit goed want ik heb dezelfde avond nog gezopen in de kroeg met vrienden, maar misschien in het kader van herstel dat ik toch meer moet kanen.

Heeft iemand tips of een goede vuistregel. Laten we voor het gemak de variabelen van lengte, gewicht en bouw buiten beschouwing laten.
Simpelweg omdat het zo is!

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 17 aug 2010 23:05

Een goeie vuistregel is, dat je lichaam niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kan opnemen. Met die informatie kun je ongeveer uitrekenen wat je mee moet nemen (Bijv. in 100 gram peperkoek zit ongeveer 70 gram koolhydraten, goed voor een goed uur fietsen). De eerste kilometers gebruikt je lichaam de voorraad suikers uit je bloed, spieren en lever. Waarschijnlijk dat je daarom zo'n afstand kon fietsen zonder al te veel te eten.

pierre92
Forum-lid

pierre92 17 aug 2010 23:07

1. De variabelen zou ik niet buiten beschouwing laten.
2. Op een tocht van 80 km hoef je geen eten mee.
3. Tenzij het een wedstrijd is, maar dan volstaat energiedrank wel.
4. Zuipen moet je sowieso nooit doen en zeker niet als sporter
5. Als je wat mee wilt nemen: koolhydraatrijk, een energiebar kan, maar een boterham met
appelstroop ook. Of een banaan, keus te over.

Op wielersportinfo.nl staan heel veel tips, calculators en trucs!

Ook zitvlees.nl is een goede site!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

teutoon
Forum-lid

teutoon 17 aug 2010 23:12

@ Pierre

Op een tocht van 80 km hoef je geen eten mee? Lijkt me vrij onnozel. Hij is een beginnende fietser en als je als het tegenzit 3 uur op je fiets zit lijkt het me dat hij dan best honger kan hebben.

elboutero
Forum-lid

elboutero 17 aug 2010 23:18

@ pierre: als je een beetje intensief fietst lijkt het e best handig wat eetbaars mee te nemen bij 80 km. Hoeveel is dan persoonlijk. Daarnaast is met zuipen met vrienden niks mis, bier is namelijk lekker.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

distortion
Forum-lid

Gebruikersavatar distortion 17 aug 2010 23:22

teutoon schreef:@ Pierre

Op een tocht van 80 km hoef je geen eten mee? Lijkt me vrij onnozel. Hij is een beginnende fietser en als je als het tegenzit 3 uur op je fiets zit lijkt het me dat hij dan best honger kan hebben.

Tja wat is beginner. Ik ben een nieuwkomer in de fietssport, maar het heeft altijd gekriebeld omdat ik makkelijk mijn benen kan trainen.

Ik heb laatst 70 km gereden naar Hilversum en kortenhoef en had toen 66,7 geklokt met 30,9 km/m gemiddeld. De eerste 30 km zat ik op 32,6 km/h gem.

Het gaat me relatief goed af, en wil vooral de focus leggen op afstand.
Simpelweg omdat het zo is!

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 17 aug 2010 23:34

Distortion schreef:
teutoon schreef:@ Pierre

Tja wat is beginner. Ik ben een nieuwkomer in de fietssport, maar het heeft altijd gekriebeld omdat ik makkelijk mijn benen kan trainen.

Ik heb laatst 70 km gereden naar Hilversum en kortenhoef en had toen 66,7 geklokt met 30,9 km/m gemiddeld. De eerste 30 km zat ik op 32,6 km/h gem.

Het gaat me relatief goed af, en wil vooral de focus leggen op afstand.

Dan lijkt het er wel op dat je de eerste 30km je suikervoorraad flink aangesproken hebt... gezien je gemiddelde van het tweede deel ;-)

pierre92
Forum-lid

pierre92 17 aug 2010 23:39

Ach ja voor een beginner misschien. Vergeet niet dat ook een ongetraind sporter wel 1200 kcal aan glycogeen kan opslaan. Stel nu eens dat je op 60% fietst. Dan verbrandt je wel 2000-3000 kcal voordat je hier doorheen bent. Ondertussen ben je 100 km verder.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie