Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano vs Campagnolo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28292
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2014 10:26

Met 100 rpm wel. En met een 12-25 stuit je op het klassieke probleem... Je schakelt constant tussen binnen en buitenblad. Althans, in de range 28-32 km/uur @ 100 rpm waarop ik veel rijd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 dec 2014 12:05

Ik rijd met een 12/25 cassette op het vlakke, de snelheid met 50/19, 50/18 is dan ong. 31/32 km p/u bij een cadans van 90-95 tpm.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28292
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2014 12:42

Klopt. En als je dus rustige duurtrainingen moet op lagere snelheden moet je naar het binnenblad. Dat was mijn hele punt. De stelling dat je bij een compact nooit vooraan hoeft de schakelen op het vlakke is voor veel wielertoeristen gewoon niet houdbaar. Met een 34 zit het schakelpunt zo rond de 28 km/uur gemiddeld. Een vrij typische snelheid voor een niet-bovengemiddelde wielertoerist die een duurtraining afwerkt.

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 15 dec 2014 13:42

Ach wat is een triple dan toch makkelijk. Een 52(of 50)- 39 en 30 voorblad samen met een 12 - 23 of 12 - 25 cassette daar kan je overal de voeten mee uit. En in extreme gevallen kan er, zonder veel sleutelen,nog altijd een cassette op tot 28 of 30 tanden.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28292
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2014 13:48

Triple is vooral heel lelijk.;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 dec 2014 14:06

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9572
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 dec 2014 15:07

havana schreef:Triple is vooral heel lelijk.;)
Zo ken ik je weer 8-)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 15 dec 2014 16:26

Dat probleem had ik ook Havana. Ik heb nu een 39 gemonteerd ipv een 34. Voor hier in Nederland goed te doen, zonder al te veel schakelen met m'n voorderrie. Als ik naar het buitenland ga dan zet ik de 34 er wel weer op.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 15 dec 2014 18:53

Niet helemaal on-topic, maar +1 voor de 39 i.p.v. de 34 voor op 't vlakke.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17759
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 dec 2014 19:22

53x11 schreef:Rule #47
Om nou iedere dubbel als piss beer weg te zetten vind ik ook wat overdreven...
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 dec 2014 19:52

Ipv de 39 kun je beter een 42 installeren voor de betere kettinglijn!

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 15 dec 2014 19:56

De moraal van het verhaal: Campa en Shimano zijn met hun 4 armige cranksets slim bezig aangezien je makkelijk kettingbladen kunt vervangen zonder het probleem van steek 110 en 130.
Sram is nog niet zo ver, dus is het handig om naast een compact ook een dubbel te hebben voor ritjes in de polder.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie