ketting schoonmaken: werkt zo'n kettingreiniger nu echt?
Eens in de twee maanden haal ik ook de ketting eraf om schoon te maken.Leg ik de ketting in en bakje warm water met een flinke scheut omwasmiddel.Ondertussen maak ik de achterderailleur en derailleurwieltjes goed schoon.Dan de ketting goed drogen met een droge doek.Daarna hang ik de ketting aan een spijker om te drogen.
Dag erna de ketting terug erop, en spaarzaam smeren met KMC kettingolie.
Dag erna de ketting terug erop, en spaarzaam smeren met KMC kettingolie.
+1 die gebruik ik ook, in combinatie met zo'n kettingreiniger gelijk aan wat TS laat zien. Niet na elke rit, maar aangezien ik het hele jaar door rijdt haast de enige manier om de ketting goed schoon te krijgen.Naambezet schreef:Dat gele spul van de Wibra doet ook wonderen met kettingen!
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.
Ik onderscheid de grote beurt en de kleine beurt. Grote beurt doe ik niet vaak!
Grote beurt:
Ketting in een oude bidon met schoefdop. Laag lampenolie erop, nachtje laten staan, paar keer flink schudden en vervolgens droog blazen met de compressor. Mooie is dat je de lampenolie eindeloos kunt hergebruiken. Nooit wasbenzine of terpentine gebruiken, dit is veel te agressief !
Kleine beurt:
Meestal gewoon even door een doek halen, dat is meer dan genoeg. Eventueel een klein beetje lampenolie op de doek, maar vaak zelfs dat niet eens.
Grote beurt:
Ketting in een oude bidon met schoefdop. Laag lampenolie erop, nachtje laten staan, paar keer flink schudden en vervolgens droog blazen met de compressor. Mooie is dat je de lampenolie eindeloos kunt hergebruiken. Nooit wasbenzine of terpentine gebruiken, dit is veel te agressief !
Kleine beurt:
Meestal gewoon even door een doek halen, dat is meer dan genoeg. Eventueel een klein beetje lampenolie op de doek, maar vaak zelfs dat niet eens.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Kwam ik hier op het forum en hier http://racefietsblog.nl/de-ketting-van- ... traschoon/ ook al eens tegen. Als ik eens een goedkope versie tegenkom ga dat ook eens proberenlugosi schreef:Ultrasoonreiniger. Vaak goedkoop in aanbieding.
Super nette ketting na enkele cycli met dasty en warm water.
Ik heb de afgebeelde kettingreiniger en het ultrasoonbadje.
Wat zal ik nu eens zeggen om de discussie hier helder te houden
Die kettingreiniger heb ik nu 3 of 4 keer gebruikt en het resultaat is prima. Blanke ketting als resultaat en het zand tussen de schakels verwijderd ie ook. Voordeel is dat je hem er niet hoeft af te halen, al kun je die KMC's rustig hergebruiken.
Op zich heb ik geen hekel aan onderhoud, maar wat keting betreft: Ik vervang em altijd om de 3000-3500 km. Ik denk niet dat extra onderhoud (naast de "kleine beurt") veel zin heeft bij dit vervangingsinterval. Ik gebruik die reiniger dan ook niet meer.
Ik zal tzt mijn ultrasoonbadje weer eens tevoorschijn halen om het te testen met de ketting.
Wat zal ik nu eens zeggen om de discussie hier helder te houden
Die kettingreiniger heb ik nu 3 of 4 keer gebruikt en het resultaat is prima. Blanke ketting als resultaat en het zand tussen de schakels verwijderd ie ook. Voordeel is dat je hem er niet hoeft af te halen, al kun je die KMC's rustig hergebruiken.
Op zich heb ik geen hekel aan onderhoud, maar wat keting betreft: Ik vervang em altijd om de 3000-3500 km. Ik denk niet dat extra onderhoud (naast de "kleine beurt") veel zin heeft bij dit vervangingsinterval. Ik gebruik die reiniger dan ook niet meer.
Ik zal tzt mijn ultrasoonbadje weer eens tevoorschijn halen om het te testen met de ketting.
older Budweiser
Past een cassette ook in dit soort ultrasoon bakjes? Ik kan me voorstellen dat het prima werkt, ik gebruik ze ook op mijn werk alleen dan voor micro-technologie, ook voor het schoonmaken. Ik denk alleen niet dat ze blij zullen zijn als ik er mijn ketting in legmonsieurpinot schreef:Kwam ik hier op het forum en hier http://racefietsblog.nl/de-ketting-van- ... traschoon/ ook al eens tegen. Als ik eens een goedkope versie tegenkom ga dat ook eens proberenlugosi schreef:Ultrasoonreiniger. Vaak goedkoop in aanbieding.
Super nette ketting na enkele cycli met dasty en warm water.
hebben jullie nog tips waar je ze kan krijgen?
Een cassette pas niet in de meeste (goedkope) ultrasoonreinigers. Tenminste niet in 1 keer. Ik steek ze er soms wel eens in. Eerst een paar keer aanzetten dan omdraaien en dan nog een paar keer. Resultaat is altijd behoorlijk goed.
Je vind ze wel eens in de aanbieding bij het Kruidvat, Aldi, Lidl, Makro,... ook Conrad verkoopt ze (die zijn ietsje duurder).
Je vind ze wel eens in de aanbieding bij het Kruidvat, Aldi, Lidl, Makro,... ook Conrad verkoopt ze (die zijn ietsje duurder).