Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wat te drinken en eten?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 23 jul 2014 11:10

Eten is bij korte ritten niet nodig, de gewoonte is wel bijzonder makkelijk als je plots een toertocht van 150+ km rijdt.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 24 jul 2014 07:17

bve schreef:Eten is bij korte ritten niet nodig, de gewoonte is wel bijzonder makkelijk als je plots een toertocht van 150+ km rijdt.
Ik vind dat je dat erg stellig brengt, en vooral ook dat je van kort naar 150+ gaat....

Na anderhalf uur is je lichaam wel toe aan wat extra energie. Als je 2 bidons goede sportdrank heb, dan heb je daar al energie uit en zul je idd niet zoveel hoeven te eten (even uitgaande van een ritje van 2 uur). Drink je alleen water, is het echt wel verstandig om toch wat naar binnen te werken.
En het zal er ook vanaf hangen hoe stevig je gegeten hebt voordat je op de fiets stapt.

Over het algemeen begin ik na ongeveer anderhalf uur wel met iets naar binnen te werken, en daarna zo ongeveer ieder uur. Drink dan ook vooral water en een beetje sportdrank tijdens het fietsen. Maar na een zeer stevig ontbijt kan ik het ook rustig 3 uur volhouden zonder te eten, terwijl als ik uit mijn werk ga fietsen ik soms na een 3 kwartier toch al een snelle jelle sta weg te happen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 jul 2014 20:24

GJEvK schreef: Ik vind dat je dat erg stellig brengt, en vooral ook dat je van kort naar 150+ gaat....
Ja dat dacht ik ook al toen ik het las. Ik vind zelf een rit van 130 km niet echt kort. En dan lust ik ook echt wel wat, vooral als het koud is.
Wat noem jij dan een korte rit?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 25 jul 2014 07:16

Voor mij is een korte rit zo'n 50 tot 60 km, zeg maar 2 uurtjes fietsen. Een middellange rit vind ik 3 tot 4 uur, ergens tussen de 60 en 100 km, en daar boven is voor mij wel categorie lang (of erg lang, in het geval van 150+ :)).
(kort is een avond rit, middellang een avondrit als ik vroeg thuis ben en in het weekend als ik nog meer te doen heb, lang is weekend).

Maar ongeacht de afstand eet ik meestal best veel. Scheelt ook een berg eten na het fietsen. Kan wel 2 uur fietsen zonder te eten maar als ik dan thuis "onverzadigbaar" ben, weet ik niet of dat nou zo goed is... Dan eet ik liever ieder uur iets, en dat ik als ik thuis kom niet direct voor 4 man eet....

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 jul 2014 07:39

Zo verschilt dat bij iedereen, ik eet overdag 4 boterhammen en ga dan uit mn werk 60Km fietsen.
Daarna heb ik ook eigenlijk niet heel veel meer trek dan anders. Tot een Km of 80 eet ik meestal niets, neem dan wel altijd voor de zekerheid een reepje mee.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 25 jul 2014 11:41

Neem ook aan dat het nogal uit maakt of je al jaren fietst of dat je net begonnen bent.
Ook je fiets doel kan daarmee samenhangen, afvallen, competitie rijden, cyclo's trainen, etc.
En ook de omstandigheden van een ieder aan soort werk, prive omstandigheden, etc.

Alles vraagt andere persoonlijke aanpak en is niet echt een standaard volgens mij?
Buiten dan de maximale opnamen aan suiker e.d. dat is dan wetenschappelijk wel aangetoond volgens mij.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 jul 2014 13:07

Ik eet meestal niets als de rit onder de 90 km is. Als ik veel hellingen rij bij een kortere rit dan pak ik wel een gelletje mee maar meestal blijft dat toch in mijn achterzak zitten.
Bij meer als 90 km is het een compleet ander verhaal, als ik dan niets onderweg (vanaf 2 uur fietsen) heb gegeten dan is het heel snel afgelopen met de kracht in de benen. Bij zo een ritten heb ik vaak ook een terraspauze tussendoor, als er vlaai op de kaart staat dan is dat mijn eten.

De beste sportdrank voor mij is gewoon de drank die ik het makkelijkst kan drinken en die ook bij lauwe temperatuur nog enigszins fris smaakt. Ik vind puur water uit een bidon vaak een plastic bijsmaak hebben.

Bij heet weer kan ik binnen 40km 2 bidonnen compleet verslinden.
Afbeelding

Alexander
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2014 12:40

Alexander 03 aug 2014 12:59

'Elk uur iets eten' is het devies dat ik heb meegekregen, en ik heb het 'bij-eten' echt nodig - zonder eten onder weg 'sterf' ik na thuiskomst van de honger (ok - dat doe ik eigenlijk sowieso wel als ik 'even' 1000 calorieën verbrand heb eigenlijk).

Ik ga liefst op pad met mueslireep, banaan, of krentenbol, en eet strikt na een uur fietsen. Snelle Jelle en aanverwanten zijn ook goed voor een instant boost (zgn. 'snelle suikers').
Persoonlijk heb ik echt iets tegen sportdrank enz, omdat dat mijns inziens de meest onnatuurlijke troep is in de categorie dat-komt-mijn-lijf-niet-in (maar ik ben licht orthorectisch, dus...). Ik zou dan liever gaan voor iets natuurlijkere dranken met de nodige suikers et cet, zoals diksap of roosvicee, of puur fruitsap.

Ideaal gezien ga ik relatief kort na een (warme) maaltijd met voldoende eiwit en koolhydraten fietsen, en eet ik bij thuiskomst een kom (of twee) yoghurt met muesli en een stuk fruit (= eiwit & koolhydraten aangevuld).

SnelleSym
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 aug 2014 20:37
Locatie: Alkmaar

SnelleSym 15 aug 2014 15:51

Zoals hierboven al werd aangegeven scheelt het ook flink per persoon wat je nodig hebt/verbruikt. Ikzelf heb niet het idee dat zonder enige kennis van de persoon (of zelfs het parcours) te zeggen is wat je nodig hebt, behalve de al eerder genoemde richtlijnen.

EDIT; Sorry, ik zocht wat via de zoekfunctie en kwam zo dit draadje tegen, maar hij is al wat ouder zie ik nu, excuus.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 15 aug 2014 16:36

Als je geen super-afgetrainde topsporter bent met een vetpercentage <15%, kun je het gemakkelijk 2 uur volhouden zonder eten. Dus normaal eten voordat he gaat fietsen, gewoon kraanwater in je bidon en je bent klaar. Dat je dan na afloop hongerhebt is niet erg, dan eet je toch lets? En als je dan beslist iets mee wilt nemen voor onderweg, stop dan een banaan of een krentenbol in je achterzak. Lekker, gezond en goedkoop.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 15 aug 2014 21:39

Artikelen in het IOC consensus statement stellen dat je bij inspanningen tot 90 min geen voeding nodig hebt en bij inspanningen van 90 min en langer 30-60 gram koolhydraten per uur. Als je dit is ongeveer 1-1,5 sportreep. Een krentebol van 100gram is al 54 gram koolhydraten. Een mueslireep 100 gram is 58 gram. Een reep is natuurlijk kleiner. 100 gram banaan 20 gram koolhydraten.

Voeding is niet per persoon afhankelijk. Ik ben mensen tegengekomen die van het fietsen dik worden. De intensiteit waarop je fietst is wel van belang. Op dit forum en bij veel amateurs ligt deze veel te hoog. Die verbranden nooit vetten.

Drinken is van teveel factoren afhankelijk. Water is voldoende, maar heeft bij grotere hoeveel heden ook een diuretisch effect. Je gaat er van plassen terwijl je het liever vasthoud, een mespuntje zout kan al helpen. In veel sportdranken zit ook al koolhydraten en is peperduur. Bij team sky wordt bijvoorbeeld ananas sap gebruikt. Voor het drinken moet je een persoonlijk plan opstellen. Let erop dat je niet teveel water drinkt! Als je hele grote hoeveelheden drinkt is een isotone sportdrank veel beter.

Theo D.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jul 2014 16:22

Theo D. 16 aug 2014 17:37

en voor mensen op'n koolhydraat arm dieet?

Plaats reactie