Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wat te drinken en eten?

mariboto
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2014 14:38

mariboto 08 jul 2014 15:37

Graag zou ik willen weten wat je het beste kunt drinken en/of eten tijdens en voor je training?
Ik fiets meestal 50-70 km en probeer dit minimaal 2x in de week te doen, op dit moment gebruikte ik altijd dextro in de bidon en een simpel fruitreepje tijdens de langere ritten, maar vroeg me af of het zinvol is om ook vooral eiwitten in te nemen?
Vraag dit omdat ik gelezen had dat het belangrijk was om voor de training al extra eiwitten te nemen i.v.m. voortijdig herstel spieren.

Heeft iemand tips en of adviezen?

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 08 jul 2014 16:41

voor 50-70 km gewoon water in je bidon. Eten is op zo'n afstand niet echt nodig, maar een simpele fruitreep of banaan kan ook. Laat je vooral niet wijsmaken dat je dure drankjes en voedingssupplementen nodig hebt.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5503
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 jul 2014 16:45

QQleQ schreef:voor 50-70 km gewoon water in je bidon. Eten is op zo'n afstand niet echt nodig, maar een simpele fruitreep of banaan kan ook. Laat je vooral niet wijsmaken dat je dure drankjes en voedingssupplementen nodig hebt.
+ 1.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

kenicky
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 sep 2012 12:24

kenicky 09 jul 2014 18:30

QQleQ schreef:voor 50-70 km gewoon water in je bidon. Eten is op zo'n afstand niet echt nodig, maar een simpele fruitreep of banaan kan ook. Laat je vooral niet wijsmaken dat je dure drankjes en voedingssupplementen nodig hebt.
-1

bij deze afstand heb ik altijd 2 bidons bij me. 1 met sportdrank en 1 met water. boven de 70-80 moet ik echt gaan eten, anders heb ik aan het eind echt een "honger" gevoel.

Ik denk dat je beter dat TS beter op zijn eigen ervaring kan afgaan. Je komt er vanzelf achter wat je wel en niet nodig hebt.
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 09 jul 2014 19:20

Gewoon water in de bidon(nen) en vooraf normaal eten. Niks mis met een hongerig gevoel na afloop. Een hongerklop daarentegen is wel lekker om te vermijden. Ik neem voor de zekerheid vaak een mueslireep mee die ik eventueel eet als ik besluit nog wat verder te trainen of wanneer de omstandigheden wat zwaarder zijn.

Het lichaam hoort op een X-moment ook te wennen aan vetverbranding als je met een lage koolhydraat voorraad rijdt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 jul 2014 20:19

Lekker een flinke schep maltodextrine en 1 schep sportdrank dan kom je ruim 2 uurtjes mee door afhankelijk van de intensiteit waar je mee fiets en wanneer je voor het laatst gegeten heb.
Één keer een flinke hongerklop mee maken hoort erbij en leer je alleen maar van.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

henk1964
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2013 10:33

henk1964 09 jul 2014 21:23

Ik (1m72, 63kg, vetpercentage <10%) rij 3 x per week 60 km en doe daar zo'n 2 uur over. Gemiddelde ligt meestal tussen de 30 en 31 km per uur. Als ik in die 2 uur niets eet, dan kan ik "maar" anderhalf uur mijn tempo vasthouden. Als ik daarentegen halverwege een gelletje neem, dan heb ik geen terugval. Ook bij langere ritten doe ik: om het uur een gelletje erin gooien. Misschien heeft de een er eerder last van dan de ander, maar bij mij gaat het vlammetje binnen de 2 uur zwakker branden als ik er niet tijdig een gelletje ingooi.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 10 jul 2014 12:32

Het is natuurlijk geen enkel bezwaar om onderweg wat te eten als je trek hebt. Maar ik begrijp niet dat je voor een trainingsrit van 60 km een duur sportvoedingsproduct gebruikt, terwijl een banaan, krentenbol, mueslireep o.i.d. net zo goed voldoet. Zo'n gelletje is toch meer een noodoplossing om tijdens een buitengewone prestatie de bergtop of de finish te halen.
Ik ben ook verbaasd wat mensen zoal in hun bidon mikken om standaard fiets-ommetjes te volbrengen. Tijdens flink lange ritten, bij erg warm weer, veel hoogtemeters of een waanzinnig hard tempo is het zeker slim om over samenstelling van drinken en eten na te denken. Maar dat is in bovenstaande voorbeelden niet aan de orde.

bobkat19
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2013 13:12

bobkat19 10 jul 2014 16:22

henk1964 schreef:Ik (1m72, 63kg, vetpercentage <10%) rij 3 x per week 60 km en doe daar zo'n 2 uur over. Gemiddelde ligt meestal tussen de 30 en 31 km per uur. Als ik in die 2 uur niets eet, dan kan ik "maar" anderhalf uur mijn tempo vasthouden. Als ik daarentegen halverwege een gelletje neem, dan heb ik geen terugval. Ook bij langere ritten doe ik: om het uur een gelletje erin gooien. Misschien heeft de een er eerder last van dan de ander, maar bij mij gaat het vlammetje binnen de 2 uur zwakker branden als ik er niet tijdig een gelletje ingooi.
Dat is een dure grap om zoveel gelletjes te gebruiken. Ikzelf gebruik gels alleen aan het einde van ritten van vijf of zes uur. Je moet ook niet vergeten dat dat spul hypergeconcentreerd is en je maag hier misschien niet zo goed tegen kan.

Voor afstanden van 60 km neem ik meestal alleen water mee en soms een reepje. Als ik weet dat het tempo hoog ligt een bidon met sportdrank.

In mijn ogen moet je niet alleen je conditie trainen, maar ook je lichaam leren effectief met eten en drinken om te laten gaan. Als je altijd maar gelletjes gebruikt verdwijnt het boostende effect op termijn ook lijkt me.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 11 jul 2014 11:19

Hallo allemaal,
Ik ben voor het eerst op dit forum. Ik train wielrenners en help hen met hun voeding als high performance nutritionist. Het is een interessant onderwerp waar jullie over spreken. Het is echter niet makkelijk.

Om op de vraag van mariboto terug te komen, eiwitten behoren zeker tot de mogelijkheden. Je herstel wordt er zeker door verbeterd! Door de duur van je rit kun je deze het beste tijdens of na je training kunnen innemen. Echter, wanneer je eiwitten gaat innemen zijn dit vaak hersteldranken/ shakes waar ook koolhydraten en vetten inzitten. Daarnaast bevatten de meeste producten teveel eiwitten wat ook zijn invloed heeft op je calorie inname.

Als je eiwitten wilt innemen heb je na het sporten ongeveer 10-20 gram eiwitten nodig. Meer is absoluut niet beter! Je kunt dit het beste doen met natuurlijke producten. Met een pakje chocomelk kom je al een heel eind. Een gemiddelde avond maaltijd bevat ook meer dan genoeg eiwitten. Net als vetarme yoghurt, vla en noten. De meeste commerciële producten zijn veel te duur!

De afstand zegt natuurlijk niets over de tijd dat je fietst. 30 gemiddeld wat heel veel wielrenners nog steeds doen is prehistorisch. Je moet trainen in de zones die voor jouw geschikt zijn. Als je te hard rijdt verbrand je met name de suikers die je van te voren of na de training eet. Daarnaast train je de balangrijkste fysiologische processen niet. Bij deze groep komt het ook heel vaak voor dat ze door het sporten zelfs zwaarder worden. Ze eten en drinken meer suikers dan ze gebruiken!

Drinken is van vele factoren afhankelijk, je kunt heel makkelijk en goedkoop zelf drank maken door een heel klein beetje siroop met water te mengen. Of je mengt een beetje limoensap of citroensap met water. Je kunt hier een spits mespuntje zout aan toevoegen.

Bij ritten tot anderhalf uur heb je geen voeding nodig, daarna zou je iets kunnen eten. Sportvoeding kost een fortuin je kunt dit met tal van producten oplossen. Let erop dat je niet meer binnenkrijgt dan je gebruikt.

Henk1964. 60km in twee uur, 30 gemiddeld. Uit jouw vraag kan ik al opmaken dat dit waarschijnlijk veel te hard is voor een duurtraining. Na anderhalf uur gaat je suikervoorraad uitgeput raken. Jij verliest dan je tempo omdat je over moet schakelen op je vetverbranding. Je komt dan in je werkelijke duurzone terecht. Jij haalt dus waarschijnlijk niet alles uit je trainingen. Op twee uur tijd zou je nog zonder voeding moeten kunnen. Als je iets wilt eten zou ik niet die dure sportvoeding nemen. Een muesli reep, banaan, blikje cola zijn goekopere oplosingen. Daarnaast zitten in de meeste isotone sportdranken ook genoeg suikers voor een tocht van 2 uur. Pak dan het goedkoopste huismerk.Het beste dat je kunt doen is eens een inspanningstest laten doen of met een trainer gaan werken.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 11 jul 2014 11:40

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat sportvoeding niet echt nodig is tijdens (korte) trainingsritten. Wel is het raadzaam om het gebruik van sportvoeding te oefenen voordat je het gaat gebruiken in een langere rit/toertocht/cyclo/westrijd.

loekoe
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 apr 2009 17:47

loekoe 23 jul 2014 00:43

QQleQ schreef:voor 50-70 km gewoon water in je bidon. Eten is op zo'n afstand niet echt nodig, maar een simpele fruitreep of banaan kan ook. Laat je vooral niet wijsmaken dat je dure drankjes en voedingssupplementen nodig hebt.
Niet helemaal mee eens. Zal wel per persoon verschillen, maar ikzelf eet ook op deze afstanden een musli-reepje of iets dergelijks. Van mijn trainer moest altijd een boterhammetje in vier stukjes snijden, en dan ieder kwartiertje een een stuk. Eten is altijd belangrijk, je verbrand een hele hoop calorieën in een rit.

Maar ach, laat me door mij niet te veel wijsmaken. Alan Smeets lijkt er verstand van te hebben. Dank voor je uitgebreide reactie!

Plaats reactie