Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van 19 naar 18 schakelt slecht

danoontje
Forum-lid

danoontje 02 jun 2014 12:42

thanks, zal eens goed kijken naar die spacing dan..gedacht dat dit dezelfde dikte ringen waren voor chorus 11.

En die 2.2 enzo zijn de..? diktes?
Voor 12-25 net zoals de bovenste?
Anima Sana In Corpore Sano.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 jun 2014 13:04

danoontje schreef:thanks, zal eens goed kijken naar die spacing dan..gedacht dat dit dezelfde dikte ringen waren voor chorus 11.

En die 2.2 enzo zijn de..? diktes?
Voor 12-25 net zoals de bovenste?
Yep de 2.3 is makkelijk te herken zitten 4 vlakjes op.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

urdvurk1.1
Forum-lid

Gebruikersavatar urdvurk1.1 02 jun 2014 17:41

...maar bij een 12-25 zitten de 18 en de 19 op één spider. Alleen bij een 11-23 zit er een spacer tussen.

danoontje
Forum-lid

danoontje 02 jun 2014 19:27

klopt, zitten inderdaad op 1 spider, vandaar ook dat ik het raar vind ..

Het waren overigens niet de spacers, kan ook bijna niet fout. Die 2.3 spacer past niet op een andere plek.
Dus als er iemand nog een gouden tip heeft.

Anders ben ik bang dat ik een andere ketting moet monteren die een schakeltje langer is, wie weet helpt dat wel.
Deze is helaas pas 700km oud.

stef
Forum-lid

stef 03 jun 2014 20:20

danoontje schreef:klopt, zitten inderdaad op 1 spider, vandaar ook dat ik het raar vind ..

Het waren overigens niet de spacers, kan ook bijna niet fout. Die 2.3 spacer past niet op een andere plek.
Dus als er iemand nog een gouden tip heeft.

Anders ben ik bang dat ik een andere ketting moet monteren die een schakeltje langer is, wie weet helpt dat wel.
Deze is helaas pas 700km oud.
Ik heb identiek hetzelfde probleem, momenteel cassette, ketting en kabelset vervangen en pad gecontroleerd op 4 punten. Ik heb wel nu gekozen voor Chorus i.p.v de originele Record cassette en ketting. Maar volgens mij maakt dit géén verschil en toch schakelt het inderdaad niet meer perfect. Ik ben er wel van overtuigd dat ik het probleem ga vinden al weet ik nog niet wanneer... Ik rij al meer dan 30 jaar met Campa maar dit heb ik nog niet voor gehad. Het is wel eigenaardig dat de fiets perfect schakelde als alle onderdelen van Record waren. Misschien moet ik dit toch nog eens nazien of er ergens een verschil zit tussen Record en Chorus. Een te korte ketting kun je volgens mij uit sluiten, ik had ook twijfel hieromtrent. Ik heb de ketting vernieuwt en iets langer gelaten maar dit maakt geen verschil...
Stef

danoontje
Forum-lid

danoontje 03 jun 2014 21:46

Ben aan t bedenken om of de derailleur te vervangen. Das echt t enige nog wat ik kan bedenken.
Of de handel op mp te knikkeren en terug over te stappen naar shimano. Veel minder foutgevoelig imho
Hou me svp op de hoogte Stef

urdvurk1.1
Forum-lid

Gebruikersavatar urdvurk1.1 03 jun 2014 23:40

En het is helemaal niet mogelijk de derailleur zo af te stellen dat de 18 en 19 wel goed schakelen, los van wat de andere tandwielen dan doen?

Het enige verschil tussen Chorus en Record is trouwens dat de grootste 3 tandwielen van titanium zijn en dat de ketting holle asjes heeft.

danoontje
Forum-lid

danoontje 04 jun 2014 07:56

Jawel, maar dan loopt de ketting niet netjes over de onderste 5 kransjes.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 jun 2014 08:08

Gehele derailleur kabel vervangen.

Fietsmaatje had precies hetzelfde. Heb je toevallig geen originele kabels?

Zou ik iig eerst eens proberen.

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 04 jun 2014 09:11

Er is helaas maar 1 oplossing voor dit probleem en dat is het vervangen van de shifters. Ik heb dezelfde ervaring opgedaan met campagnolo chorus. Alles vervangen, pad gericht, maar de klachten bleven, totdat ik de shifters verving en toen schakelde de fiets weer zoals het hoorde. Shifters waren 2 jaar oud en ca 6k mee gefietst. Geprobeerd te claimen bij campagnolo (3 jaar garantie), zonder iets aan te doen zo weer retour ontvangen van campagnolo met de opmerking; niets aan de hand. De tolleranties worden zo krap dat 1 "nanometer" slijtage in het tandwieltje van de shifter leidt tot schakelproblemen. Of hij schakelt goed op en slecht af op bepaalde kransjes of anderom. Alleen op het binnenblad is het nog wel te doen. Ik ben voornemens elektrisch te gaan, mechanisch gaat 11 speed bijna niet meer, ook de interne kabelvoering en alle knikken en bochten van de kabelloop speelt m.i. een rol. Bij mijn 8 speed c rekord fiets had ik 14 jaar lang nergens last van en alleen ooit de kabels vervangen, verder niets. Bij mijn 10 speed chorus fiets na 4 jaar deze problemen en ook toen werden de klachten genegeerd door de dealer. Nu bij mijn 11 speed fiets was het na 2 jaar weer raak en heb ik meteen dit voorjaar mijn shifters vervangen (geen zin in gezeur) en de oude op laten sturen, echter zonder resultaat.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jun 2014 09:19

mont aigoual schreef: Ik ben voornemens elektrisch te gaan, mechanisch gaat 11 speed bijna niet meer, ook de interne kabelvoering en alle knikken en bochten van de kabelloop speelt m.i. een rol.t.
Sorry, maar dit is kolder.
Nog ff en we gaan collectief geloven dat elektro beter is dan mechanisch. Denk dat ze daar in Japan en Italie erg blij mee zullen zijn :mrgreen:
Hier thuis draaien er momenteel 3 fietsen op 11 speed (1x SR, 1x R, 1xCH) probleemloos, ik had een Athena 11sp op mijn SuperSix die was probleemloos, meerdere fietsen opgebouwd met Campa 11 voor anderen-->probleemloos.En voor de duidelijkheid; de Record en Chorusgroep zitten op de winter/wedstrijd fietsjes, dus hebben zeker vorig winter enorm te leiden gehad met de regen/pekel/zooi. Naast het reguliere onderhoud alleen 1x/jr kabels vervangen.
Als jij zoveel shifters "verslijt" dan is er iets anders aan de hand IMHO.

Enige aandachtspunt voor 100% schakelplezier is wel het gebruik van de originele Campa 11sp kabels. Ik was daar in het begin ook wat lacherig over, maar dat maakt echt wel een wereld van verschil.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

urdvurk1.1
Forum-lid

Gebruikersavatar urdvurk1.1 04 jun 2014 10:55

danoontje schreef:Jawel, maar dan loopt de ketting niet netjes over de onderste 5 kransjes.
Vreemd. Het is direct al genoemd, maar klinkt inderdaad als een verkeerd zittende of slecht lopende kabel. Zit het derailleurwieltje in elke positie recht onder het corresponderende tandwiel? En voor de volledigheid: is de hoogte goed afgesteld (afb. 11, blz. 25 in het documentje van loos)?

Hier overigens ook al een aantal jaar naar volle tevredenheid Campa 11-speed in gebruik, inderdaad met originele kabels.

Plaats reactie