Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd
- opperhoofd
- Forum-lid
Volgens mij zit die kettinggeleider te ver boven het blad. Mijn woon/werk fiets, een soort hybride (specialized crosstrail), was origineel met 3x9. Nu rij ik deze als 1x9. Voor normaal woon/werk verkeer is een lichte bashguard aan de buitenzijde voldoende. Ik heb wel eens een keer een ketting er af gehad als ik van een stoep afstuiter of er op spring. Vergelijkbaar met de actie zoals jij op die hobbel. Ik heb ook eens zo'n simpele geleider gehad. Een metalen plaatje die ik in een gewenste vorm had gebogen en met een constructie ter hoogte van de zitbuis was bevestigd. Ook hiermee heb ik weleens een ketting er af gehad.
De oplossingen zijn al eerder genoemd in dit topic:
- een betere kettinggeleider plaatsen, bv zoals dat rohloff ding.
- een XX1-achtig kettingblad. Op m'n MTB heb ik een Wolftooth blad wat zeer goed werkt.
De oplossingen zijn al eerder genoemd in dit topic:
- een betere kettinggeleider plaatsen, bv zoals dat rohloff ding.
- een XX1-achtig kettingblad. Op m'n MTB heb ik een Wolftooth blad wat zeer goed werkt.
De nieuwe fiets heeft het probleem ook! Of kan ik gewoonweg niet goed schakelen? (let op: voor de video heb ik snel, onnodig en ruw geschakeld om het probleem zichtbaar te maken!
Waarschijnlijk kan ik gewoon niet goed schakelen
http://youtu.be/AqD1cSiU7xg
Stand van derailleur:

Waarschijnlijk kan ik gewoon niet goed schakelen
http://youtu.be/AqD1cSiU7xg
Stand van derailleur:

Hey,
Ik denk dat een ander type achterderailleur de uitkomst gaat bieden. Een type 2.0 achterderailleur zoals SRAM en wellicht ook Shimano ze levert - met meer voorspanning zodat de ketting strakker blijft staan.
http://www.sram.com/sram/mountain/type2
Ik denk dat een ander type achterderailleur de uitkomst gaat bieden. Een type 2.0 achterderailleur zoals SRAM en wellicht ook Shimano ze levert - met meer voorspanning zodat de ketting strakker blijft staan.
http://www.sram.com/sram/mountain/type2
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
Fietsjongen
- Forum-lid
Maar dan moet je iedere keer dat je schakelt er bewust om gaan letten dat de ketting er niet vanaf dondert? Lijkt mij ook niet prettig fietsen.sloeren schreef:Dat hij er bij het kettingblad afloopt is niet verbazingwekkend. Door diens geringe diameter en de lage kettingspanning loopt de ketting er makkelijk af. Je zit gewoon aan de grenzen van het systeem.
Denk dat de ketting inkorten inderdaad al een verschil zou kunnen maken. Hoeveel speling heeft de ketting als hij op het grootste kransje achter ligt?
Wat ik me afvraag is als de complete kettingkast er opzit of het dan ook gebeurt. Je ziet namelijk dat de ketting bij het opschakelen een grote zwieper krijgt. De vraag is even of deze zwieper niet opgevangen wordt als de kettingkast erop zit. Daarnaast lijkt het alsof je bij het opschakelen een tandje overslaat en dat ie daardoor die grote zwieper krijgt.
Mijn vraag is of de ketting er dan ook afvalt als je rustig schakelt en geen tandjes overslaat en als de kettingkast er opzit?
Mijn vraag is of de ketting er dan ook afvalt als je rustig schakelt en geen tandjes overslaat en als de kettingkast er opzit?
De ketting is de afgelopen 4 weken niet meer van het tandwiel afgevallen. Volgens mij heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden: een bashguard van die toegepast wordt bij de mountainbikes van het merk Trek.
Voor mensen met hetzelfde probleem: de artikelnummers zijn als volgt:
- W333003
- W332793
Bij mij is een van de artikelnr niet uitgewisseld, het (kleinere) tandwiel (zie foto).

(Welliswaar in de lichtste versnelling, bij de zwaarste versnelling ligt de ketting dichter bij de bashguard)
Case closed
Voor mensen met hetzelfde probleem: de artikelnummers zijn als volgt:
- W333003
- W332793
Bij mij is een van de artikelnr niet uitgewisseld, het (kleinere) tandwiel (zie foto).
(Welliswaar in de lichtste versnelling, bij de zwaarste versnelling ligt de ketting dichter bij de bashguard)
Case closed
Te weinig veerspanning op de ketting en een geleider zou voorkomen dat de ketting er van af valt.
Mtbfool
Mtbfool