Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd

AlanC
Forum-lid

AlanC 04 aug 2013 09:33

Goedemorgen,

Mijn naam is Alan en ben sinds april in het bezit van een E-bike. Ja, een E-bike. Een E-bike met 9-versnelling, derailleur.

De reden waarom ik een bericht op dit forum plaats is niet om over een E-bike te praten maar om meer informatie te weten te komen over de techniek van de 'fiets'. Waarom? Nou, ik heb te maken met een 'vallende' ketting bij het opschakelen, erg vervelend en ik weet niet waar het probleem zit. Mijn gerenommeerde fietsenmaker/winkel ook nog niet. Aan dit bericht is een filmpje gekoppeld die het probleem inzichtelijk maakt. Mochten er nog meer vragen zijn, laat het me weten.

Informatie fiets origineel:
- Cannondale Mavaro uit april 2013
- 1 blad voor
- 9-speed Shimano Deore
Nadat ik problemen kreeg is in eerste instantie de ketting vervangen na 2500km. Deze was niet versleten, maar het zou dan uitgesloten kunnen worden. Na ongeveer 1000km begon het geëtter weer. Vervolgens is de derailleur vervangen (door de winkel waar ik de fiets heb gekocht) door een Shimano derailleur met een kettingspanner lock die je aan en uit kan zetten.

Informatie fiets, aangepaste situatie:
- Nieuwe shimano ketting (weet niet welk type)
- Shimano 10-speed derailleur, volgens mij de XT RD-M786 (met lock functie)
- Nu ca 3600 km gereden met de fiets

Het filmpje is hier te bekijken: http://youtu.be/AfJ-PU-xM1U

Goed om te weten:
- Normaliter schakel ik niet op deze manier (grof, snel, onnodig). Dit heb ik gedaan om de situatie na te bootsen voor het filmpje.
- De nieuwe derailleur is 1 dag voor het maken van het filmpje geplaatst
- Zonder de aandrijving loopt de ketting er ook af!

Wie weet waar het misgaat? En wat ik eraan kan doen?
- Kan een 9 of een 10-speed wel?
- Is de afstelling wel goed (er is al meerdere keren door een goede fietsenmaker naar gekeken)
- Kan het voorblad ook invloed hebben. Dit is als enige onderdeel nog niet vervangen.
- Bestaand kettinggeleiders? Waar kan ik deze halen?
- ...

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alan

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2013 10:39

Derailleurversnellingen zonder voorderailleur geven wel vaker problemen. Ik denk dat je de oplossing in die richting moet zoeken.

Afbeelding
Aan zoiets moet je dan denken (Rohloff kettinggeleider http://www.vakantiefietsshop.nl/rohloff ... ng-cc.html)
Campagnolo Ultra Dork

AlanC
Forum-lid

AlanC 04 aug 2013 19:23

Ernie,

Bedankt voor je bericht. Er bestaan dus gewoon geleiders. Normaliter zit er om mij voorblad een half open kettingkast. Deze heb ik er voor het gemak even vanaf gehaald, de ketting is dan makkelijke op het blad te plaatsen. Ik ga onderzoeken of het onderdeel zal passen icm met de kettingkast.

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Alan

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 04 aug 2013 20:25

je hebt hem toch in april gekocht, dan heb je miz nog gewoon garantie als het een nieuwe is.

het lijkt wel of je ketting te lang is oid, zogauw je naar het kleinste kransje schakelt maakt de ketting een slinger en dan gooit ie hem er voor eraf, dit is ook erg goed te zien in het slowmo stukje.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 04 aug 2013 21:06

Het lijkt erop dat je de kracht erop houd met schakelen? Zeker met een Ebike komt er dan veel kracht op.
Je zie gewoon dat die hele ketting een zwengel krijgt.

Wel mooi gefilmd trouwens

AlanC
Forum-lid

AlanC 04 aug 2013 22:37

japiecarbon schreef:Het lijkt erop dat je de kracht erop houd met schakelen? Zeker met een Ebike komt er dan veel kracht op.
Je zie gewoon dat die hele ketting een zwengel krijgt.

Wel mooi gefilmd trouwens
Ik houd altijd ietsje in bij het schakelen. Voor het filmpje heb ik iets anders gefietst dan normaal, puur om het op camera vast te leggen. Vorige week ging ik naar mijn werk (lees: met andere derailleur), ik reed zo'n 20 km/u, schakelde en reed over een hobbeltje in de weg. Resultaat: ketting eraf.

Normaal gebeurde het, zo dacht ik, bij snel optrekken en doorschakelen in een lage versnelling (groot tandwiel achter). Maar het gebeurt nu te pas en te onpas.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 05 aug 2013 10:04

Met een ketting gelijder moet het over zijn. Dus terug naar de FM en eisen dat hij zorgt dat het opgelost word.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 05 aug 2013 12:10

Precies, voor je garantie aanspraken moet je niet zelf gaan klooien.
Je kan daardoor de garantie zelfs verliezen.

Laat je FM het oplossen en laat hem desnoods contact met Cannondale maken als die er zelf niet uitkomt.
Jij als consument legt de verantwoordelijkheid bij de winkel, daar heb je immers de koopovereenkomst mee.

AlanC
Forum-lid

AlanC 05 aug 2013 14:31

Ik ga zeker zelf niet rommelen, het enige wat ik doe is mijn ketting erop leggen :) De FM voert alle wijzigingen door. Alle reacties, mogelijke oplossingen speel ik door naar mij mijn FM. De FM heeft mijn eerste mail al weken geleden doorgespeeld naar Cannondale. Komt goed!

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 05 aug 2013 15:19

goeie fietsenmaker dan...
accepteren kun je leren!

bambi1969
Forum-lid

bambi1969 05 aug 2013 22:09

Heb er niet veel verstand, maar wel leuk om het probleem zo duidelijk te zien. Maakt het meteen een erg leerzaam topic! Dank!
Cervélo S3 (2014) - Niner air9 (2013)

mda1
Forum-lid

mda1 06 aug 2013 00:49

op het MTB forum wordt veel meer single speed gereden dan hier, en vanwege het gestuiter in het terrein lopen ook daar veel kettingen er af met enkele voorbladen. De kettinggeleider zoals hier voorgesteld is zeker 1 van de standaard oplossingen. Een wat nieuwere oplossing zijn specifiek gemaakte single speed voorbladen zoals die van SRAM (XX1), maar ook van Raceface (http://www.raceface.com/components/ring ... rrow-wide/), Wolf (http://www.wolftoothcycling.com/collections/all) en Absolute black (http://www.absoluteblack.cc/xx1-style-shimano.html).

Ik weet natuurlijk niet wat voor blad je er nu op hebt zitten, maar zo'n specifiek blad zal zeker helpen.

Plaats reactie