Ik weet niet of ik op het goede forum zit maar ik kan een poging wagen:
Ik zit een beetje in dubio. Mijn Gazelle Extreme heeft een beetje liefde nodig. Nu ben ik zelf bezig geweest met het erop zetten van een nieuwe achter-derailleur, nieuwe casette, nieuwe ketting en een nieuwe gripshifter alleen ik krijg de boel maar niet goed afgesteld. Dit kan liggen aan; verkeerde achter-derailleur, te korte kooi?, ketting verkeerd afgemeten, misschien een gripshifter die niet past bij m'n derailleur, versleten voorblad, kapotte voor-derailleur.
Hoe dan ook, ik weet het eigenlijk niet meer precies en ik kan wel met mijn geringe kennis van alles blijven kopen en erop zetten, maar ik weet niet precies wat ik fout doe. Eerdere jaren was ik altijd prima in staat dit zelf te vervangen en goed af te stellen, maar nu niet.
Mijn geval dubio is eigenlijk dat ik me afvraag wat ik nu moet doen. Ik heb twee opties:
1. Ik zit af en toe te kijken naar een nieuwe fiets (meer B-merk omdat ik anders al snel naar de 1000 euro moet gaan kijken); bijvoorbeeld op www.matrabike.nl
2. Ik moet eens een deskundige naar mijn fiets laten kijken die wat makkelijker kan zeggen, je moet dit, dit en dit vervangen en dan kan 'ie weer door voor zoveel geld.
Ik vind het eigenlijk zonde om m'n Gazelle weg te doen voor een goedkoper B-merk met Shimano onderdelen als deze voor misschien nog iets minder geld weer op te knappen is.
Ik heb mijn Gazelle al een keer eerder gebruikt voor grote afstanden (naar Parijs, bijvoorbeeld) en hij heeft het altijd erg goed gedaan. Ik vraag me af of een goedkoper ander merk ook dezelfde stevigheid biedt als het gaat om het flik bepakken van zo'n fiets.
Wat dat betreft voel ik me misschien iets veiliger bij m'n Gazelle.
Poging 2 heb ik onderlaatst geprobeerd maar ik ben door 2 fietsenmakers in Utrecht direct de deur gewezen. Mijn vraag aan hen was; 'ik krijg 'm niet goed afgesteld. Kun je eens kijken wat eraan mankeert en mij vertellen wat het kost om hem te maken?' Beide keren wezen ze me direct de deur omdat ik m'n spullen van internet gehaald had en die fiets niet bij hun vandaan kwam.
Kortom, ookal zou ik mijn fiets graag op willen laten knappen; ik heb geen idee waar...
Heeft hier iemand een tip voor mij over welke optie van de twee het beste is en bij welke fietsenmaker ik dan wel terecht zou kunnen met dit soort vragen en oplossingen? Ik woon in Utrecht.
Alvast dank!
Remco
P.s. Wat er nu onder zit is in ieder geval allemaal Shimano. Zal overigens niet uit de beste productgroep van Shimano komen. Mijn gripshifter is er een van Sram die compatible met Shimano zou moeten zijn.