Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk klimverzet moet ik kiezen

debier
Forum-lid

debier 15 mei 2013 21:55

Op cadance kan je toch gewoon trainen? ik heb het me in een maandje aangeleerd, rijd nu meestal 95+ (hoge hr. maar heb bijna geen verzuring)
heb nog nooit in de volgezen gefiests maar als je 115 kilo de bergop moet sjouwen dan is zelfs bij klimmen van +5% klims het wel fijn als je ff je verzuring kan voorkomen door hoog cadance te gaan fietsen.

Maargoed fietsen is voor plezier, en je moet gewoon doen wat goed bij je past/voelt.
redbull pro sl 4400
Fiets weer in Calpe

JeanTeck
Forum-lid

JeanTeck 16 mei 2013 08:43

Ik neem idd de fiets gewoon mee en zal in 1 week tijd 1 a 2 keer een tochtje doen. Ik heb een op papier (kijken naar een bergachtige tocht doet geen pijn) leuke rit gemaakt waarbij ik 10km rustig naar de voet van de planche (gem.8,5%) rij. deze op ga en weer af en dan gelijk de Ballon de Servance op (gem.7%), afdalen naar de ballon d'alsace en dan deze oprijden (gem.7%). Dit is in totaal 60km. Voor dat ik deze rit ga doen ga ik nog een klein rondje doen met een lager en minder stijl bergje om te ervaren of de rit van 60 km niet iets te heftig is.

Ik lees al dat ik de stijle planche beter kan laten schieten, en hier heb ik zelf ook al aan zitten denken. Verder is het idd hobby maar wil eigenlijk wel fietsend boven komen en niet de laatste 4 km moeten lopen. Ben niet voor niets gaan fietsen :).

Ik zal met mijn fietsenmaker gaan kijken naar een goede en betaalbare optie. Voor 2 ritjes in de vogezen ga ik niet meer uitgeven aan een verzet dan ik aan de hele fiets heb uitgegeven toen ik hem kocht .

Maar ik ben wel weer een stuk weizer geworden door alle reacties. Bedankt hiervoor

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mei 2013 08:54

debier schreef:Op cadance kan je toch gewoon trainen? ik heb het me in een maandje aangeleerd, rijd nu meestal 95+ (hoge hr. maar heb bijna geen verzuring)
heb nog nooit in de volgezen gefiests maar als je 115 kilo de bergop moet sjouwen dan is zelfs bij klimmen van +5% klims het wel fijn als je ff je verzuring kan voorkomen door hoog cadance te gaan fietsen.

Maargoed fietsen is voor plezier, en je moet gewoon doen wat goed bij je past/voelt.
Je verzuurt juist sneller als je met een (te) hoge trapfrequentie gaat klimmen. Het optimum ligt voor een toerfietser ver onder de 95 omwentelingen op een steile bult.

En je krijgt er niets van om het steilste stuk van de klim met 50 omwentelingen omhoog te harken, nauw ja behalve extra kracht na die tijd ;). Ik zou ook niet mijn fiets compleet gaan verbouwen voor 1x een klein steil stukje. Pas als er op het steile stuk gepresteerd moet worden zou ik over denken om een compact te monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 16 mei 2013 10:19

JeanTeck schreef:...Voor dat ik deze rit ga doen ga ik nog een klein rondje doen met een lager en minder steil bergje om te ervaren of de rit van 60 km niet iets te heftig is.

Ik lees al dat ik de steile planche beter kan laten schieten...

Maar ik ben wel weer een stuk wijzer geworden door alle reacties. Bedankt hiervoor
En dan hoop ik je met bovenstaande rode lettertjes nog weer een stukje wijzer te maken... ;)
60 x Ventoux

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 16 mei 2013 10:29

Welk klim verzet? Met een baanfiets de Galibier opfietsen met 47/17 is te doen 8-) :lol:

Check -> https://vimeo.com/59996430

(ik ben de Montserrat op geklommen met mijn baanfiets met 48/17. Iets minder lang, wel hellingen van 12%)

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 16 mei 2013 11:23

Ik ben zeker ook geen lichtgewicht, maar met een compact 34-28 combi of wifli cassette van Sram kom ik tot nu toe in de Alpen van Frankrijk, Zwitserland en Italie prima boven met een een cadans van 70 tot 80. Voor mij is een cadans van rond de 80 het fijnst. Een cadans van 95+ lijkt me wat veel en erg vermoeiend. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

gringo
Forum-lid

gringo 16 mei 2013 12:15

debier schreef:Op cadance kan je toch gewoon trainen? ik heb het me in een maandje aangeleerd, rijd nu meestal 95+ (hoge hr. maar heb bijna geen verzuring)
Ik ben wel benieuwd welke BERGEN jij met een cadans van 95 op gefietst hebt.

Ik fiets op het vlakke vaak met een cadans van 105+ maar in de bergen fiets ik het liefst met een cadans van 70-80. En het heeft me jaren training gekost om in de bergen de cadans wat omhoog te krijgen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 mei 2013 12:21

Het kostte mij ook één heel seizoen van 10.000 km om de cadans op het vlakke omhoog te krijgen zonder dat de HR enorm de hoogte in schoot.

Overigens schijnt het woord "cadans" nogal moeilijk te spellen te zijn. "Kandans", "Candans", "Cadence", "Kadans" zijn slechts enkele voorbeelden die ik regelmatig voorbij zie komen...

wibbel2
Forum-lid

wibbel2 16 mei 2013 19:08

Ik denk dat je weinig plezier aan je vakantie zult beleven als het je niet lukt om een beetje normaal boven te komen. Ik ben ook geen lichtgewicht, en rijd met een triple. Waarom probeer niet een stuk in Limburg te fietsen met je huidige groep. Het is niet vergelijkbaar met de Vogezen omdat de klims veel korter zijn. Maar als je in Limburg na 500m al vaststaat, dan weet je dat het in Frankrijk niet veel beter zal zijn. Je kunt altijd nog een fiets huren of je vertanding voor aanpassen.

Gewoon gaan, is denk ik een recept voor teleurstelling.
I find your lack of faith disturbing

niels1979
Forum-lid

niels1979 16 mei 2013 21:44

Iemand ervaring met de Hardknott pass in Lake District in de UK?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardknott_Pass" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoja met welk verzet heb je deze bedwongen?

Mijn vraag is of ik dat ga redden met mijn 34*26

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 mei 2013 09:16

http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=7382" onclick="window.open(this.href);return false;
2 km 15% gemiddeld, 1e km nog iets steiler dan de 2e km.

Ook met 34x26 zal het stoempen zijn, wil je dat niet dan heb je waarschijnlijk op z'n minst een 32 nodig. Het hoogte verschil is 300 meter, dus als je een idee van je maximale VAM hebt kun je zo uitrekenen hoe lang je erover gaat doen. Omdat de helling zo steil is en niet zo lang haal je normaliter ook je maximale VAM wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 17 mei 2013 09:42

Pas op!
Bovenstaande link is geïnfecteerd volgens Avast.
Afbeelding

Plaats reactie