Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk klimverzet moet ik kiezen

gringo
Forum-lid

gringo 11 mei 2013 13:56

R-Know schreef:@ Gringo: Het waren van mij eigenlijk twee vragen. De vraag die nu nog staat: is de steek van de voorbladen anders bij compact dan bij normaal? Is dat de reden dat er een crankstel gewisseld moet worden?
Ja dat is de reden.

Ik zou je aanraden vooral gewoon met je fiets te gaan fietsen zoals hij nu is. Als je het leuk blijft vinden is nl de kans erg groot dat je binnen een jaar een andere fiets wilt, en dat is de tweede reden waarom ik jou adviseer vooral zo te gaan fietsen, ervan uitgaande dat alles wel gewoon netjes werkt.

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 11 mei 2013 16:00

legrimpeur schreef: @ 'papsnoetn01': Je gewaardeerde aanvulling is uiteraard correct. Ik heb mijn antwoord (gezien de vraagstelling van TS) niet al te gecompliceerd willen maken en daarom zoveel mogelijk in algemene zin geantwoord, zodat de essentie voor TS duidelijk is.. 'Steek' staat in mijn opmerking ook niet voor niets tussen quotes, maar eigenlijk had ik inderdaad moeten schrijven 'BCD = wat jij (TS) de steek noemt ;) .
@'le grimpeur':Mijn aanvulling leek me nuttig voor zowel TS als R-Know omdat beiden aangaven met Campa te rijden. Waar het de BCD betreft: ik "bezondig" me er zelf ook wel eens aan steek te zeggen terwijl dat dan BCD moet zijn. Onder gelijkgestemden is meestal meteen duidelijk wat er wordt bedoeld, maar om zelfverklaarde leken als TS niet gelijk op het verkeerde been te zetten leek me een kleine uiteenzetting wel gepast. Gezien de aard en inhoud van je bijdragen in dit en andere topics was het me wel duidelijk dat mijn post voor jou weinig nieuws bevatte ;)

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 12 mei 2013 17:13

gringo schreef:Voor TS. Ga gewoon beginnen met wat je nu hebt. Neem de fiets gerust mee naar de Vogezen. Je zult daar waarschijnlijk op de meeste bergen goed uit de voeten kunnen. De Planche d... Die zou ik even rechts laten liggen, of accepteren dat je daar met een hele lage trapfrequentie naar boven zult gaan, en wat je dus veel kracht gaat kosten.

Voor onervaren fietsers, is een nog kleiner verzet niet altijd een oplossing. `Voor een nuttig gebruik van een kleiner verzet is een hogere trapfrequentie nodig, en dat kost jaren van training. Maw, als je kleiner gaat schakelen zul jij nu waarschijnlijk met een zelfde frequentie blijven trappen en zal het verschil tussen 26 en 28 niet zo groot zijn.
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Aangezien TS @jeanteck "pas een jaar" weer aan het fietsen is, vooral aangeeft nog absoluut géén klimervaring heeft én zijn streefgewicht nog altijd 100kg zwaar is, is 39X26 imho by far ontoereikend. Wat heeft TS er aan als hij eenmaal daar aangekomen is, zijn "fietsvakantie" wordt vergalt omdat hij merendeels niet de bergen, mee of op kan. Terplekke veranderingen aanbrengen is dan echt geen optie. En zoals jij aangeeft: accepteren om niet anders dan mogelijk met een lagere trapfrquentie omhoog zult gaan, zal volgens mij moeten zijn: accepteren dat je gewoon niet omhoog kunt gaan. Om teleurstelling te voorkomen, mijn advies: een compact of triple laten monteren...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 12 mei 2013 18:49

+ 1

Er is echt een reden waarom Iwan Basso een jaar of wat geleden de Giro etappe die door de colli Tortonesi ging met 34-26 'deed'. Dat jaar won hij overigens de Giro.

29-26 is alleen geschikt voor goed getrainde touristen die dan ook nog 's geen grammetje te veel hebben. Ik ben net terug uit Italie en m'n maatje die 39-26 kon steken moest eraf op een van de hellingen bij Serralunga di Crea. Gelukkig zaten we bijna boven dus was 't niet al te ver lopen :D
Ik weet niet hoe stijl de beklimmingen zijn die de topic starter wil gaan doen maar als 't enigzins mogelijk is om zijn fiets met een tripple blad uit te rusten zou ìk dat lekker doen. Een wielervakantie moet nl. ook leuk zijn.

gringo
Forum-lid

gringo 12 mei 2013 20:11

flores schreef:
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Aangezien TS @jeanteck "pas een jaar" weer aan het fietsen is, vooral aangeeft nog absoluut géén klimervaring heeft én zijn streefgewicht nog altijd 100kg zwaar is, is 39X26 imho by far ontoereikend. Wat heeft TS er aan als hij eenmaal daar aangekomen is, zijn "fietsvakantie" wordt vergalt omdat hij merendeels niet de bergen, mee of op kan. Terplekke veranderingen aanbrengen is dan echt geen optie. En zoals jij aangeeft: accepteren om niet anders dan mogelijk met een lagere trapfrquentie omhoog zult gaan, zal volgens mij moeten zijn: accepteren dat je gewoon niet omhoog kunt gaan. Om teleurstelling te voorkomen, mijn advies: een compact of triple laten monteren...
JeanTeck schreef:Hallo,

Ik ben sinds dit jaar weer begonnen met fietsen. Ik heb hiervoor een leuke 2ehands fiets gekocht. Een Cannondale met Campagnolo record 8 Speed (voor 53-39 en achter 13-26) Hier in Nederland kan ik daar prima mee uit de voeten maar nu ga ik deze zomer naar de vogezen en ik wil mijn racefiets mee nemen. Ik wil daar enkele klimmen gaan doen ( Planche des Belles Filles, Ballon d'Alsace) en heb het idee dat ik met dit verzet het niet ga halen tot boven.

Welke mogelijkheden zijn er voor mij? En vooral welk verzet moet ik aan denken in de vogezen en wat gaat het mij kosten om dit aan te passen?

Alvast bedankt voor de reacties
TS gaat deze zomer naar de Vogezen en wil zijn racefiets meenemen om daar enkele klimmen te doen.
Ik lees hier niet uit dat het een FIETS vakantie is, maar dat de fiets een onderdeel is van de vakantie. TS zal dus niet elke dag 150km gaan fietsen,maar wil daar gewoon een aantal ritjes maken (zo lees ik het). En in dat geval zeg ik gewoon gaan met die fiets, er is daar genoeg leuks te fietsen.

Maar de meesten hier stellen alleen maar voor om flink te investeren in die fiets, en ik denk dat dat zonde is.

Verder kan ik net zoals jullie niet vanaf een internet pagina lezen wat TS echt kan op de fiets. Maar in het algemeen moet je met een 39x26 heel ver kunnen komen, en ik vind dat je dat dan gewoon moet gaan proberen.

Daarbij, het zijn de Vogezen en TS gaat niet de Mortirolo, Zoncolan of Kronplatz beklimmen.

Derjan01
Forum-lid

Derjan01 12 mei 2013 22:11

39*26 zal denk ik nog wel net gaan in de Vogezen, in de Alpen zul je het er wel erg zwaar mee krijgen (ben zelf ongeveer zelfde afmetingen dus spreek uit ervaring).

Vraag is een beetje hoe erg je het zou vinden om misschien één of twee keer te moeten lopen versus de investeringen die je aan een fiets zou moeten maken (kun je misschien nog beter deze omruilen voor een meer allround fiets)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2013 09:13

In de Vogezen zijn een aantal steile klimmen, maar die zijn prima te ontwijken als je enkel een paar keer een klim op wilt rijden in een vakantie. De Col de la Schlucht en bijv de Grand Ballon via de zuidkant van de Merkstein zijn beide goed lopende klimmen.

Met 39-26 gecombineerd met 100 kg zou ik bijv de Petit Ballon en de Platzerwasel wel mijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

R-Know
Forum-lid

R-Know 13 mei 2013 20:06

Heren die onbekent zijn met 'een wat ruimer formaat': Ik zit in de 115kg+ klasse en het kopje van Bloemendaal is voor mij (bijna) niet te doen met 39-26. Als ik met de trippel ben lukt het wel maar het is wel pittig.
Dit ter indicatie.

Na een paar keer ben je wat meer gewent, maar zwaar is het wel.
Ik ook, weet ik.

debier
Forum-lid

debier 15 mei 2013 12:50

Wat een zware verzetten.

Wat de wielersport afgelopen jaren geleerd heeft is om zo klein mogelijk te rijden
cadance van +-95.
Zie froome, wiggins, gesink koffiemolens. zelfs contador rijd ook met een 34-32 de truck is om over te houden op lange klims.
ik rijd met 34-28 compact maar zit er aan te denken om er een 32 op te gooien bij zware stukken +15% is het toch wel fijn het gevoel te hebben om toch nog 1x terug te kunnen schakelen.
redbull pro sl 4400
Fiets weer in Calpe

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 15 mei 2013 18:16

Campa's linker shifters waren altijd al geschikt voor een triple crankstel, vijf clicks voor drie bladen dus. Lijkt mij verreweg de beste keus. Mijn advies: een Stronglight Impact Triple met een 46/36/26t verzet. De schakelratio voor voorderailleur is voor alle merken gelijk, ..nog wel..... Een cannondale heeft zeker geen ITA-schroefdraad, maar BSA. Trapas voor JIS drive: 115mm lengte (Shimano, Stronglight of Token). Nog meer vragen: zoek me op op: http://www.dekaleberg.nl/welkverzet" onclick="window.open(this.href);return false; . Neem een lichtste verzet dat je niet nodig denkt te hebben. De achterderailleur hoef je dan niet te veranderen. Naven zeker niet. Campa 8v is helaas hoofdstuk apart. :(

elefantino
Forum-lid

elefantino 15 mei 2013 19:54

debier schreef:Wat een zware verzetten.

Wat de wielersport afgelopen jaren geleerd heeft is om zo klein mogelijk te rijden
cadance van +-95.
Bergop is dat veel te hoog voor (bijna alle) wielertoeristen. De meeste efficiente cadans ligt hoger naarmate je meer vermogen levert, en voor ons dus lager dan voor Wiggins, Gesink of Froome.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mei 2013 21:03

En 't aantal stukken in Frankrijk dat +15% zijn voor meer dan 100 meter kan je ook praktisch op je handen tellen. Franse leggen een lusje extra in de weg als het te steil dreigt te worden, het zijn geen Italianen of Spanjaarden die nog wel eens de weg gewoon recht tegen de berg op leggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie