Hand gespaakte wielen komen wel weer in heb ik het idee.
Zeker als wielbouwers dezelfde losse velgen kan krijgen, wheeltec kan bv gewoon Reynolds 46 en 66 leveren.
je kan dan naven en spaken in de kleur kiezen die je wilt.
Met de komst van notubes velgen is het nu mogelijk om voor het zelfde geld als een c24 da 9000 of racing zero een 100gram lichter setje te spaken of nog lichter als je zelf bv 60-65 kilo bent
Dat kan best interessant zijn. Ook daarvoor kon je al lekkere setjes laten spaken daar niet van.
Een kinlin 270 met een novatec naafje. ik weet het niet maar volgens mij heb je die rond de 300 a 400 euro helemaal naar smaak opgebouwd en gewoon onder de 1500 gram.
Is dit bij je in de buurt?
http://www.hilset.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
vooral bekend in de MTB scene. Top kwaliteit!
Ook wel informatief verschillende naafjes:
http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f" onclick="window.open(this.href);return false;
handgespaakte wielen belgië
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
de zwarten schreef:Waarom zou een goede wielenbouwer dan niet alle spaken onder dezelfde spanning krijgen?stef schreef:De machine zorgt er dus voor dat het wiel overal onder dezelfde spaakspanning staat en laat dit nu net het probleem zijn bij volledig handgemaakte wielen.
Je spreekt jezelf ook tegen, want je zegt dat dit een probleem is bij handgespaakte wielen, maar je geeft wel aan dat je iemand kende die het wel perfect kon. Wel, er zijn er nog! Als zelfs ik een wiel kan spaken dat perfect recht blijft voor de laatste 3 jaar, dan zijn er wel nog die het kunnen. Het is alleen jammer dat er in Vlaanderen
1. weinigen zijn die het nog goed kunnen;
2. diegenen die het nog goed kunnen niet commercieel genoeg gericht zijn.
In Nederland is dat dan toch even anders...
(en ja, huidige fabriekswielen, zeker als ze van Campa of Fulcrum komen zijn uitstekend buiten dat ene maandagmorgen geval, maar ze zijn niet beter voor dezelfde prijs als handgebouwd).
Ik kan u deels volgen in uw uitleg maar uw laatste opmerking vindt ik dooddoener, dan stopt een discussie natuurlijk...
Voor mij doet iedereen wat hij het beste acht, ik wil alleen duiden dat je bij 100% handgemaakt altijd het risico loopt dat het wiel ' niet goed' gemaakt is met spaakbreuken tot gevolg. Als je niet kan rekenen op de kwaliteit van uw wielen dan is het plezier van het fietsen snel verdwenen.
Over de stelling dat je handgemaakte wielen niet moet natrekken heb ik ook mijn twijfels. Als je 65 kg weegt zal dat idd niet snel moeten maar als je met 85 kg de vlaamse kasseien moet trotseren heb ik zo mijn twijfels of uw wiel nog 'recht' gaat zijn...
BTW, vroeger was alles handgemaakt, de fietsen waren van staal, de velgen en spaken van gecromeerd ijzer en iedere renner reed op tubes. Ikzelf heb jaren zo gereden. Ik moet u waarschijnlijk ook niet uitleggen dat met de komst frames en onderdelen uit carbon/Alu de wielen het véél harder te verduren krijgen...
Stef
Wel, ik kan je zeggen, ik bouw mijn wielen zelf en woog in het begin zelfs 95 kg. Ik heb zowel mijn wielen voor de mtb als voor de racefiets gebouwd en ik ben zeker geen voorzichtig "chauffeur", toch heb ik nog nooit een spaak moeten naspannen aan geen enkel wiel. Ik heb wel gebruik gemaakt van degelijk materiaal, voorzien op mijn gewicht en volgens de regels van de kunst gespaakt met een mooi egaal spaakspanningsdiagram tot gevolg.stef schreef:
Over de stelling dat je handgemaakte wielen niet moet natrekken heb ik ook mijn twijfels. Als je 65 kg weegt zal dat idd niet snel moeten maar als je met 85 kg de vlaamse kasseien moet trotseren heb ik zo mijn twijfels of uw wiel nog 'recht' gaat zijn...
Ik ben trouwens een Belg en in de discussie over hand -of fabrieksgemaakte wielen stel ik het volgende vast. De meeste fietsvrienden die ik heb rijden met fabriekswielen. (ca. 70%), Nu is wielen bouwen en repareren zo een beetje een hobby geworden en wordt ik vraag gevraagd of ik een wiel kan repareren. En daar ligt voor mij nu net het voordeel van handgemaakte wielen, bij fabriekswielen is het vaak niet mogelijk om (aan een redelijke prijs) aan vervangstukken te geraken, terwijl ik nagenoeg elk handgebouwd wiel kan herstellen mits deze opgebouwd zijn zonder exotische onderdelen of patronen.
Zoals je zelf aangeeft 'volgens de regels van de kunst', dan is idd absoluut niets mis met handgespaakte wielen...lugosi schreef:Wel, ik kan je zeggen, ik bouw mijn wielen zelf en woog in het begin zelfs 95 kg. Ik heb zowel mijn wielen voor de mtb als voor de racefiets gebouwd en ik ben zeker geen voorzichtig "chauffeur", toch heb ik nog nooit een spaak moeten naspannen aan geen enkel wiel. Ik heb wel gebruik gemaakt van degelijk materiaal, voorzien op mijn gewicht en volgens de regels van de kunst gespaakt met een mooi egaal spaakspanningsdiagram tot gevolg.stef schreef:
Ik ben trouwens een Belg en in de discussie over hand -of fabrieksgemaakte wielen stel ik het volgende vast. De meeste fietsvrienden die ik heb rijden met fabriekswielen. (ca. 70%), Nu is wielen bouwen en repareren zo een beetje een hobby geworden en wordt ik vraag gevraagd of ik een wiel kan repareren. En daar ligt voor mij nu net het voordeel van handgemaakte wielen, bij fabriekswielen is het vaak niet mogelijk om (aan een redelijke prijs) aan vervangstukken te geraken, terwijl ik nagenoeg elk handgebouwd wiel kan herstellen mits deze opgebouwd zijn zonder exotische onderdelen of patronen.
Stef
Leg toch maar eens uit dan.[/quotemackersv2.0 schreef:stef schreef: Ik moet u waarschijnlijk ook niet uitleggen dat met de komst frames en onderdelen uit carbon/Alu de wielen het véél harder te verduren krijgen...
Raadpleeg gewoon even de eigenschappen van de verschillende ' metalen'...
Stef
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Laat het ons dan maar zien, je bent ons namelijk van een broodje aap verhaal aan 't voorzien. De verticale stijfheid van een frame is helemaal niet (significant) toegenomen en dus krijgen de wielen het ook niet zwaarder te verduren, kwestie van elementaire mechanica.
Ok, ik heb het begrepen...amclassic-fan schreef:Laat het ons dan maar zien, je bent ons namelijk van een broodje aap verhaal aan 't voorzien. De verticale stijfheid van een frame is helemaal niet (significant) toegenomen en dus krijgen de wielen het ook niet zwaarder te verduren, kwestie van elementaire mechanica.
Veel fietsplezier
Stef
- de zwarten
- Forum-lid HC
Wat heb je begrepen en wat is eigenlijk je punt? Je weet het mijns inziens zelf niet zo goed meer.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®Zoals ik al gezegd had, er is niet mis met handgemaakte wielen op voorwaarde dat ze goed gemaakt zijn. In Zuid- west vlaanderen zou ik alvast niet weten waar je ze kunt vast krijgen en dit was toch de vraag dacht ik. Mijn punt was dat ik in dit opzicht beter kiest voor fabriekswielen.de zwarten schreef:Wat heb je begrepen en wat is eigenlijk je punt? Je weet het mijns inziens zelf niet zo goed meer.
Ik heb begrepen dat we van mening verschillen wat betreft de eigenschappen van alu, carbon of staal. Ik heb alvast de evolutie aan de lijve ondervonden, in 1978 kreeg ik mijn eerste stalen 'Gazelle' fiets met buisverstellers en actueel rij ik met een Cervélo R3 . Daartussen heb de evolutie van de verschillende frame en onderdelen materialen meegemaakt, u hoeft me dus echt de verschillen niet uit te leggen. Ik heb geen zin en tijd om daar te blijven over te 'neuten'!
Als u van een andere mening bent is dit voor mij OK maar ik ga daar geen verdere discussie over voeren via het forum. Ik denk dat dit ook trouwens niet het opzet van de vraag was.
Stef
-
Trailcrash
- Forum-lid
Even ontopic, ik laat morgen een setje spaken bij custom weels in Heist op den Berg.
Laat wel even weten wat ik er van vind.
Tot nu toe zeer goed e-mail verkeer en duidelijke prijsafspraken.
Laat wel even weten wat ik er van vind.
Tot nu toe zeer goed e-mail verkeer en duidelijke prijsafspraken.