Met welke sportvoeding overmatig zweten opvangen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Voor het grootste deel zijn dit fabeltjes die door de makers van sportvoeding de wereld in geholpen worden. Als je gezond eet krijg je alle mineralen in ruime hoeveelheden binnen en heeft je lichaam een aanzienlijke voorraad. De mineralen in je zweet bestaan voor het grootste deel uit natrium, de hoeveelheid kalium is meestal maar 25% van de hoeveelheid natrium. De hoeveelheid magnesium die je verliest is nog veel en veel kleiner.
Natrium verlies je veruit het meeste, maar de meeste mensen krijgen bij hun normale dieet meer natrium binnen dan ze nodig hebben. Als je dagen achter elkaar langdurig aan het zweten zijn kan het nodig zijn om extra natrium in te nemen.
Ons lichaam past zich vrij snel aan aan veranderende omstandigheden. Als je de 1e dagen niet te gek doet geef je het lichaam tijd om te wennen aan de hoge temperaturen. Maar het belangrijkste blijft de fysieke belasting. Als je in Nederland hooguit 2x 2 uurtjes per week fietst in deze tijd van het jaar en je gaat op eens 5x 4 uur rijden (ook nog eens berg op), dan belast je je lichaam erg zwaar. Een magnesium pilletje helpt dan echt niet om kramp te voorkomen.
Natrium verlies je veruit het meeste, maar de meeste mensen krijgen bij hun normale dieet meer natrium binnen dan ze nodig hebben. Als je dagen achter elkaar langdurig aan het zweten zijn kan het nodig zijn om extra natrium in te nemen.
Ons lichaam past zich vrij snel aan aan veranderende omstandigheden. Als je de 1e dagen niet te gek doet geef je het lichaam tijd om te wennen aan de hoge temperaturen. Maar het belangrijkste blijft de fysieke belasting. Als je in Nederland hooguit 2x 2 uurtjes per week fietst in deze tijd van het jaar en je gaat op eens 5x 4 uur rijden (ook nog eens berg op), dan belast je je lichaam erg zwaar. Een magnesium pilletje helpt dan echt niet om kramp te voorkomen.
Toen ik het fietsen anderhalf jaar geleden weer had opgepakt had is steeds last van hoofdpijn, zal wel paniek van het lichaam geweest zijn.
Op aan raden van een kennis eens een bidon met Maxim sportdrank meegenomen ipv water.
Geloof het of niet, Op de standaard rit van ongeveer 40km nergens meer last van.
Nu red ik dit soort ritjes wel met alleen water.
Ik lees ook dat mensen zonder een extra hap 100km doen, dat hoef ik niet te doen.
Zal dus echt van persoon tot persoon schelen, net als de gesteldheid.
Op aan raden van een kennis eens een bidon met Maxim sportdrank meegenomen ipv water.
Geloof het of niet, Op de standaard rit van ongeveer 40km nergens meer last van.
Ik lees ook dat mensen zonder een extra hap 100km doen, dat hoef ik niet te doen.
Hier nog een die -zeker als het warm is- nogal wat vocht verliest op de fiets. En ja...ik weet wat kramp is
Wat bij mij altijd heel veel scheelt is of ik:
1. de dag ervoor goed gedronken heb
2. voordat ik op de fiets stap (de ochtend zelf) goed gedronken heb
Als ik de dag ervoor veel drink en in de auto naar een toertocht 2 grote bidons leeg drink (en ja.....onderweg 'soms' moet stoppen voor een plaspauze) én vanaf het begin van de tocht regelmatig drink, heb ik bijna zelden last. Drink ik daarintegen slecht en neem ik van tevoren een paar bakken koffie, dan slaat de kramp snel toe.
Kortom: vergeet de pilletjes en poedertjes. Gewoon goed eten. Hooguit de dag ervoor wat meer zout, zodat je gestimuleerd wordt om veel te drinken. En zodra je opstaat: tanken!!

Wat bij mij altijd heel veel scheelt is of ik:
1. de dag ervoor goed gedronken heb
2. voordat ik op de fiets stap (de ochtend zelf) goed gedronken heb
Als ik de dag ervoor veel drink en in de auto naar een toertocht 2 grote bidons leeg drink (en ja.....onderweg 'soms' moet stoppen voor een plaspauze) én vanaf het begin van de tocht regelmatig drink, heb ik bijna zelden last. Drink ik daarintegen slecht en neem ik van tevoren een paar bakken koffie, dan slaat de kramp snel toe.
Kortom: vergeet de pilletjes en poedertjes. Gewoon goed eten. Hooguit de dag ervoor wat meer zout, zodat je gestimuleerd wordt om veel te drinken. En zodra je opstaat: tanken!!
staal.....what else.....??
Ligt er ook aan hooe lang je over die 100 KM doet nauurlijkR-Know schreef:Toen ik het fietsen anderhalf jaar geleden weer had opgepakt had is steeds last van hoofdpijn, zal wel paniek van het lichaam geweest zijn.

Ik denk dat de meeste mensen toch wel wat meenemen op ritten richting de 100 KM en meer, in principe zou je om het uur ongeveer iets moeten eten om een constante ''stroom'' aan energie binnen te krijgen....
Tuupje, daar heb je een punt. Uit en thuis ben ik tegen de 4 uur bezig met 100 km. Dan doe ik graag een keer een reepje oid en een keer een stop voor koffie met een versnapering.
Ben al een oude, laten we zeggen gewichtige man, die door de extra kilo's heel veel meer weg brandt dan de gemiddelde fietser hier op het forum.
Ben al een oude, laten we zeggen gewichtige man, die door de extra kilo's heel veel meer weg brandt dan de gemiddelde fietser hier op het forum.
-
- Forum-lid HC
Ik ben benieuwd wat je overmatig zweten vind. Zelf zweet ik ook behoorlijk. Als het 25 graden of hoger is en ik intensief fiets zit ik rond de liter per uur en na de training drink ik dan ook vaak nog een paar uurtjes rond de halve liter.
Bij de houffa marathon twee jaar geleden was twee keer mijn camelbak leeg van 3l. Ik stoor me er niet aan, maar mijn maat red dat gewoon met 1 camelbak en dan moet ie nog twee keer plassen ook.
Ik neem altijd een zakje poeder mee. Ik meng ongeveer de helft minder poeder door het water dan op de verpakking staat. Ik voeg verder nooit iets toe van zout ed.
Bij de houffa marathon twee jaar geleden was twee keer mijn camelbak leeg van 3l. Ik stoor me er niet aan, maar mijn maat red dat gewoon met 1 camelbak en dan moet ie nog twee keer plassen ook.
Ik neem altijd een zakje poeder mee. Ik meng ongeveer de helft minder poeder door het water dan op de verpakking staat. Ik voeg verder nooit iets toe van zout ed.
- razenderoeland
- Forum-lid
Ik heb niet gemeten hoeveel ik zweet, maar als ik hier thuis op de tacxtrainer zit is het na 10 minuten al een plaatselijke waterval. Dit is natuurlijk geen vergelijk met buiten, maar ook buiten met de huidige temperaturen ben ik behoorlijk bezweet als ik thuis kom na een relatief rustig ritje.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Gelukkig valt dat weer mee. Koffie ontrekt niet meer vocht aan je lichaam, het vocht wordt door caffeïne alleen sneller onttrokken. Maar daarvoor moet je dan weer minstens vijf koppen koffie drinken, anders krijg je niet genoeg caffeïne binnen. Die kop koffie kan je dus rustig nemen.Tuupje schreef:Dat kopje koffie zou ik dan weer laten staan tijdens de rit, koffie onttrekt vocht uit je lichaam;)
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Heb ik vaker gehoord maar ik drink het graag en als vorm van ontspanning, vooral voor bepaalde delen, vind ik het meestal prettig.Tuupje schreef:Dat kopje koffie zou ik dan weer laten staan tijdens de rit, koffie onttrekt vocht uit je lichaam;)
Tsja, dan ga ik er gewoon mee door. Sterker, ik zal nog wel eens een 2e bestellen.Karl66 schreef:Gelukkig valt dat weer mee. Koffie ontrekt niet meer vocht aan je lichaam, het vocht wordt door caffeïne alleen sneller onttrokken. Maar daarvoor moet je dan weer minstens vijf koppen koffie drinken, anders krijg je niet genoeg caffeïne binnen. Die kop koffie kan je dus rustig nemen.Tuupje schreef:Dat kopje koffie zou ik dan weer laten staan tijdens de rit, koffie onttrekt vocht uit je lichaam;)