Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zitlengte te lang?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 okt 2012 15:10

ever schreef:Ik heb zelf korte armen in vergelijking met mijn lichaamslengte (1.65 m) en uiteraard ook kleine handen. Ik heb gekozen voor een fiets framemaat 50, in combinatie met een (Ritchey) stuurpen van 90mm en een Ritchey WCS Logic II stuur van 40 cm breed en een drop/reach van 125/72 mm. Op die manier werd vooral de bereikbaarheid van de remgrepen als ik met mijn handen bovenop de remgrepen rijd beter. Stuur was iets boven de 50 euro, en de stuurpen ook. Dus een stuur hoeft niet zo heel veel duurder te zijn dan een stuurpen. Wel moet je natuurlijk de shifters de- en monteren, maar gelukkig is mijn vriend heel handig in dat soort dingen... ;)
Dat is voor de TS geen oplossing, want het WCS logic II stuur heeft een best wel lange reach in de maat voor deze heer (in 42 cm is het 132mm, in 44 cm zelfs 144mm). Er zullen vast wel goedkope compact sturen bestaan, maar de voorgestelde 3T Ergonova is toch 60 euro in de goedkoopste oplossing, tegen 30 euro voor de stuurpen (is toch weer mooi het dubbele). En als je het stuur verandert, verander je zowel drop als reach, en in zijn geval was de drop naar ik begrijp wel goed.
En naast dat je de shifters moet monteren en demonteren, moet je ook de kabelloop weer goed doen en stuurlint wikkelen (hergebruiken of nieuw). Allemaal niet echt moeilijk, maar wel in vergelijking met 6 schroefjes los en weer vast maken ;-)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 okt 2012 15:45

mda1 schreef:Dat is voor de TS geen oplossing, want het WCS logic II stuur heeft een best wel lange reach in de maat voor deze heer (in 42 cm is het 132mm, in 44 cm zelfs 144mm). Er zullen vast wel goedkope compact sturen bestaan, maar de voorgestelde 3T Ergonova is toch 60 euro in de goedkoopste oplossing, tegen 30 euro voor de stuurpen (is toch weer mooi het dubbele). En als je het stuur verandert, verander je zowel drop als reach, en in zijn geval was de drop naar ik begrijp wel goed.
En naast dat je de shifters moet monteren en demonteren, moet je ook de kabelloop weer goed doen en stuurlint wikkelen (hergebruiken of nieuw). Allemaal niet echt moeilijk, maar wel in vergelijking met 6 schroefjes los en weer vast maken ;-)
Tuurlijk is een stuurpen makkelijker, dat kan zelfs ik... ;) Maar 3T Ergonova is nou ook weer niet de goedkoopste oplossing. Bv de FSA Omega OS shallow is 125/80 mm volgens Chainreaction Cycles en die kost bij Bikecomponents.de 25 euro.
Laatst gewijzigd door ever op 18 okt 2012 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 18 okt 2012 15:47

mda1 schreef:
ever schreef:Ik heb zelf korte armen in vergelijking met mijn lichaamslengte (1.65 m) en uiteraard ook kleine handen. Ik heb gekozen voor een fiets framemaat 50, in combinatie met een (Ritchey) stuurpen van 90mm en een Ritchey WCS Logic II stuur van 40 cm breed en een drop/reach van 125/72 mm. Op die manier werd vooral de bereikbaarheid van de remgrepen als ik met mijn handen bovenop de remgrepen rijd beter. Stuur was iets boven de 50 euro, en de stuurpen ook. Dus een stuur hoeft niet zo heel veel duurder te zijn dan een stuurpen. Wel moet je natuurlijk de shifters de- en monteren, maar gelukkig is mijn vriend heel handig in dat soort dingen... ;)
Dat is voor de TS geen oplossing, want het WCS logic II stuur heeft een best wel lange reach in de maat voor deze heer (in 42 cm is het 132mm, in 44 cm zelfs 144mm). Er zullen vast wel goedkope compact sturen bestaan, maar de voorgestelde 3T Ergonova is toch 60 euro in de goedkoopste oplossing, tegen 30 euro voor de stuurpen (is toch weer mooi het dubbele). En als je het stuur verandert, verander je zowel drop als reach, en in zijn geval was de drop naar ik begrijp wel goed.
En naast dat je de shifters moet monteren en demonteren, moet je ook de kabelloop weer goed doen en stuurlint wikkelen (hergebruiken of nieuw). Allemaal niet echt moeilijk, maar wel in vergelijking met 6 schroefjes los en weer vast maken ;-)
Je bent hier de drop en reach door elkaar aan het halen.
Een 42cm Ritchey WCS Logic II, heeft slechts een reach van 78mm, dat is slechts 1mm meer dan een 3T Ergonova!

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 18 okt 2012 15:53

Dank dank voor alle hulp. Ik heb de 'gok' maar even genomen en de aanbevolen stuurpen besteld: http://www.bike2build.nl/product/SM0826 ... -31-8mm-6d" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik laat zeker nog even weten of dit het gewenste effect heeft.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 18 okt 2012 16:00

Dit zal een wereld van verschil maken, want 3cm dichter komen te zitten, is niet niks. succes!

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 18 okt 2012 16:33

kiekeboeboe schreef:Dit zal een wereld van verschil maken, want 3cm dichter komen te zitten, is niet niks. succes!
Ik heb nog even gemeten. Ik had zelfs 100MM. Het is dus 4CM! Voor mijn gevoel zijn mijn handen dan ongeveer verplaatst van op het stuur naar de remgrepen met dezelfde zit.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 okt 2012 18:30

4 cm is inderdaad wel veel in 1 keer. Misschien was een tussenstap met 80mm wel goed geweest. Maar goed: Nu eerst de bestelde pen proberen, en als dit te kort is is er geen man overboord... Ik hoor graag de bevindingen.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 18 okt 2012 20:51

gelukkig ben je het niet van plan, maar de adviezen over verder naar voren gaan zitten en zero setback zadelpennen zijn werkelijk de grootst mogelijke onzin.
de afstand die je achter het bracket zit is een vast gegeven en heeft te maken met de verhouding bovenbeen/onderbeen. hierin veranderingen aanbrengen is werkelijk funest voor de fietsbeweging en zeker voor je knieen.
een kortere stuurpen had ik dacht ik ook genoemd. zou ook zeker eens kijken of je een maatje kleiner frame kan proberen. is misschien niet de goedkoopste oplossing en hoeft ook niet morgen. maar kan wel het plezier in het fietsen verhogen
en daar doen we het voor dacht ik.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 okt 2012 21:14

cubemeister schreef:gelukkig ben je het niet van plan, maar de adviezen over verder naar voren gaan zitten en zero setback zadelpennen zijn werkelijk de grootst mogelijke onzin.
de afstand die je achter het bracket zit is een vast gegeven en heeft te maken met de verhouding bovenbeen/onderbeen. hierin veranderingen aanbrengen is werkelijk funest voor de fietsbeweging en zeker voor je knieen.
een kortere stuurpen had ik dacht ik ook genoemd. zou ook zeker eens kijken of je een maatje kleiner frame kan proberen. is misschien niet de goedkoopste oplossing en hoeft ook niet morgen. maar kan wel het plezier in het fietsen verhogen
en daar doen we het voor dacht ik.
Gelukkig heb jij alle waarheid in pacht. Wel eens gedacht hoe je op een tijdritfiets zit? Of nog 'erger' hoe triathleten op de fiets zitten? Dan was je namelijk wel tot de conclusie gekomen dat die set-back absoluut niet heilig is.

Dat dit frame te groot is voor de TS is wel duidelijk. De FM die dit verkocht heeft moet zich diep schamen. Een nieuw frame is zonder twijfel de beste oplossing, maar helaas ook de duurste.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 18 okt 2012 22:04

Jammer dat TS al 2,5 jaar niet lekker op zijn/haar nieuwe fiets zit en de FM niet verder komt dan claimen dat 100mm de kortste stuurpen is..

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 19 okt 2012 08:10

mda1 schreef:4 cm is inderdaad wel veel in 1 keer. Misschien was een tussenstap met 80mm wel goed geweest. Maar goed: Nu eerst de bestelde pen proberen, en als dit te kort is is er geen man overboord... Ik hoor graag de bevindingen.
Mijn zadel stond maximaal naar voren. Daar kan ik dan dus weer mee spelen:).
Ik krijg hem vandaag binnen. Zaterdag monteren. Zondag een proefritje.

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 21 okt 2012 13:52

Vandaag de stuurpen gemonteerd en gefiets.
Was een stuk beter. Ik denk dat ik mijn stuur nog ietsje omhoog draai zodat het nog wat beter is.
Ik heb ook mijn zadel ietsjes meer naar achten gezat zodat die wat meer in zijn 'normale' positie staan.
Als me al ga ik nog wat tunen, maar is het een stuk beter.

Ik had wel het gevoel dat ik de wind veel meer voelde op mijn stuur. Is dat een logisch gevolg?

Plaats reactie