Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zitlengte te lang?

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 18 okt 2012 11:58

Hallo,

Ik heb 2,5 jaar geleden voor het eerst een racefiets gekocht. Een Merida 903-27 framemaat 58.
Zelf ben ik 1.85 in lengte. Volgens de standaard regels zou het frame dus moeten 'passen'.

Vanaf het begin heb ik echter problemen met mijn zit positie. Ik kan niet goed met mijn handen op de remgrepen fietsen.
Ik kan er wel bij, maar het is te ver om comfortabel te zijn. Ik fiets dus standaard met mijn handen op het stuur.
Dit is niet ideaal en ik heb het idee dat de controle over fiets hier ook niet beter van wordt.

In overleg met de fietsenmaker heb ik wel een kortere stuurpen laten monteren. Dit bracht iets verbetering, maar niet voldoende.
Kortere stuurpennen zijn er niet volgens de fietsenmaker. Als ik mijn elleboog tegen het zadel zet kom ik wel met mijn middelvinger halverwege de stuurpen. Dit zou dus ook goed moeten zijn.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Zijn er nog zaken die ik kan afstellen om dit te verbeteren of heb ik toch een te groot frame voor mijn lichaamsafmetingen?

Alvast bedankt voor eventuele tips!

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 18 okt 2012 12:28

beste ronald,

als eerste is deze vraag onmogelijk te beantwoorden is zonder jou op je fiets te zien.
Hoe lang is de Huidige korte stuurpen? wel is het goed om te realiseren dat als de fiets te groot is alles aanpassingen noodgrepen zijn
dit zal het stuurgedrag ed van de fiets niet positief beinvloeden. de vraag is of dit voor de gemiddelde fietser erg is.
waar je nog aan kunt denken is een compact stuur (3t ergonova) met minder reach en drop.
ik zou proberen eens een 56 cm frame te proberen van de fietsenmaker of iemand anders.

mvg
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 18 okt 2012 12:56

zadel naar voren zetten
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 okt 2012 13:02

Is dit de fiets waar je het over hebt? Of iig hetzelfde frame? http://www.merida-bikes.com/it_ch/bike/ ... IDE+903-27

Het probleem dat is hier zie is als eerste dat er geen 58 op staat. Maar wel een 59. Nu neem ik even aan dat je deze hebt. Dan lijkt hij me inderdaad wel iets te groot. Een 58.5 bovenbuis is gewoon wat lang voor iemand van 1.85. Maar op zich zou het nog moeten lukken tenzij je dan in bovenlichaam weer heel kort bent, maar het is natuurlijk niet ideaal en niet mooi met een te korte stuurpen. De 56 die hier op staat komt overeen met een 58 bij de meeste merken. De 59 die hierop staat is meer een 61.

Voor een nutteloze vergelijking. Zelf 1.84 (bbl 91) op een rose xeon crs(59) 57.5bovenbuis 12cm stuurpen ( 3T ergonova compact stuur) en die vind ik absoluut niet te lang. Maar ik ben iemand met extreem lange armen en benen die ik dan toch ook weer kwijt moet. Wat merken een 58 noemen verschil nogal. Meestal is de bovenbuislengte bij een 58 zo ongeveer 57cm.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 okt 2012 13:31

Welke maat stuurpen is er gemonteerd? Sommige types gaan niet kleiner dan 90 mm, maar er zijn ook types die tot 60 mm gaan. Dat scheelt toch aanzienlijk. En zoals @cubemeister al aangeeft kun je de bereikbaarheid van de remgrepen ook verbeteren met een compact stuur met een kleine(re) drop en reach. Zoals @velolove aangeeft kan wellicht je zadel nog wat meer naar voren. Als dat niet kan, kun je overwegen een andere zadelpen te monteren die minder of geen setback heeft. Ook dit kan nog een paar centimeter opleveren. Nadeel daarvan is dat het kan betekenen dat je teveel voor je bracket komt te zitten, waardoor je meer naar achteren trapt.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 okt 2012 13:32

Als ik naar de afbeelding kijk, heb je een zadelpen met "setback". Misschien kun je een andere zadelpen monteren, zodat je zadel makkelijker naar voren kan?

Met:
Afbeelding

Zonder:
Afbeelding


Ever was me net te snel af zie ik :)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 okt 2012 13:47

robbebopper schreef:Ever was me net te snel af zie ik :)
Ja maar jij hebt plaatjes! :D

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 18 okt 2012 14:13

Bedankt voor de snelle en goede reacties!

De link naar de Merida site klopt inderdaad. Dat is hem.
- Het zal inderdaad de 59 zijn als ik hem zo na meet.
- Mijn stuurpen is 90 MM
- Zadel zit al maximaal naar voren

De meest veelbelovende tip lijkt me het compact stuur.
Ik heb wat gegoogled want ik wist niet dat het bestond....
Ik merk dat ik mijn handen standaard bovenop de bocht in het stuur heb. Dit is comfortabel voor mij.
Ook merk ik dat onderin de beugel rijden wel naar tevredenheid gaat.

- Win ik met het compatct stuur zoveel dat de rijklengte naar de remgrepen ongeveer even ver wordt als naar 'onder in de beugel'?
- Kan de stuurpen nog korter?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 okt 2012 14:29

je hebt wel degelijk kortere stuurpennen dan 90 mm (tot wel 60mm). Dat is esthetisch niet het beste, en ook het stuurgedrag wordt wat anders, maar het kan wel. Dus als je fietsenmaker je vertelt dat 90 het kortste is, dan bedoelt hij: "dat is het kortste dat ik in huis heb en jou kan verkopen". Trouwens: het effect op het stuurgedrag is exact hetzelfde of je nu de stuurpen korter kiest of een compact stuur kiest (uitgaande van sturen met de handen op de shifters).

Hier een goedkope optie voor een korter stuurpen: http://www.bike-components.de/products/ ... 1-8--.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier een wat duurdere: http://www.bike-components.de/products/ ... --OS-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een compact stuur kun je ongeveer 30 mm aan reach verliezen (sterk afhankelijk van wat je nu hebt, en wat je nieuw uitzoekt), en met de stuurpen kan je dus ongeveer hetzelfde doen. Met een compact stuur verandert ook je drop. Dus de positie onderin de beugels zal minder diep zijn, en iets dichterbij. Met een kortere stuurpen houd je dezelfde drop, en maak je de boel alleen korter.

En verder: een stuurpen veranderen is veel goedkoper en makkelijker dan een stuur veranderen... dus als je een nieuwe positie wil proberen met een korter reach, dan zou ik altijd met een kortere stuurpen a 30 euro beginnen. Bevalt de positie, dan kun je altijd een stuur a 120 euro aanschaffen en je oude stuurpen terugzetten (puur voor de looks).

_ronald_
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2012 11:51

_ronald_ 18 okt 2012 14:39

mda1 schreef:je hebt wel degelijk kortere stuurpennen dan 90 mm (tot wel 60mm). Dat is esthetisch niet het beste, en ook het stuurgedrag wordt wat anders, maar het kan wel. Dus als je fietsenmaker je vertelt dat 90 het kortste is, dan bedoelt hij: "dat is het kortste dat ik in huis heb en jou kan verkopen". Trouwens: het effect op het stuurgedrag is exact hetzelfde of je nu de stuurpen korter kiest of een compact stuur kiest (uitgaande van sturen met de handen op de shifters).

Hier een goedkope optie voor een korter stuurpen: http://www.bike-components.de/products/ ... 1-8--.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier een wat duurdere: http://www.bike-components.de/products/ ... --OS-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een compact stuur kun je ongeveer 30 mm aan reach verliezen (sterk afhankelijk van wat je nu hebt, en wat je nieuw uitzoekt), en met de stuurpen kan je dus ongeveer hetzelfde doen. Met een compact stuur verandert ook je drop. Dus de positie onderin de beugels zal minder diep zijn, en iets dichterbij. Met een kortere stuurpen houd je dezelfde drop, en maak je de boel alleen korter.

En verder: een stuurpen veranderen is veel goedkoper en makkelijker dan een stuur veranderen... dus als je een nieuwe positie wil proberen met een korter reach, dan zou ik altijd met een kortere stuurpen a 30 euro beginnen. Bevalt de positie, dan kun je altijd een stuur a 120 euro aanschaffen en je oude stuurpen terugzetten (puur voor de looks).
Ik denk dat de Fietsenmaker hier naar gekeken heeft:
http://www2.merida-bikes.com/fr_NL/publ ... ure_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Merida heeft blijkbaar zelf geen kortere.
Domme vraag....-> Loop ik nog kans dat een stuurpen niet past op mijn fiets?
Laatst gewijzigd door _ronald_ op 18 okt 2012 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 okt 2012 14:47

Ik heb zelf korte armen in vergelijking met mijn lichaamslengte (1.65 m) en uiteraard ook kleine handen. Ik heb gekozen voor een fiets framemaat 50, in combinatie met een (Ritchey) stuurpen van 90mm en een Ritchey WCS Logic II stuur van 40 cm breed en een drop/reach van 125/72 mm. Op die manier werd vooral de bereikbaarheid van de remgrepen als ik met mijn handen bovenop de remgrepen rijd beter. Stuur was iets boven de 50 euro, en de stuurpen ook. Dus een stuur hoeft niet zo heel veel duurder te zijn dan een stuurpen. Wel moet je natuurlijk de shifters de- en monteren, maar gelukkig is mijn vriend heel handig in dat soort dingen... ;)

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 okt 2012 15:02

_ronald_ schreef:
mda1 schreef:je hebt wel degelijk kortere stuurpennen dan 90 mm (tot wel 60mm). Dat is esthetisch niet het beste, en ook het stuurgedrag wordt wat anders, maar het kan wel. Dus als je fietsenmaker je vertelt dat 90 het kortste is, dan bedoelt hij: "dat is het kortste dat ik in huis heb en jou kan verkopen". Trouwens: het effect op het stuurgedrag is exact hetzelfde of je nu de stuurpen korter kiest of een compact stuur kiest (uitgaande van sturen met de handen op de shifters).

Hier een goedkope optie voor een korter stuurpen: http://www.bike-components.de/products/ ... 1-8--.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier een wat duurdere: http://www.bike-components.de/products/ ... --OS-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een compact stuur kun je ongeveer 30 mm aan reach verliezen (sterk afhankelijk van wat je nu hebt, en wat je nieuw uitzoekt), en met de stuurpen kan je dus ongeveer hetzelfde doen. Met een compact stuur verandert ook je drop. Dus de positie onderin de beugels zal minder diep zijn, en iets dichterbij. Met een kortere stuurpen houd je dezelfde drop, en maak je de boel alleen korter.

En verder: een stuurpen veranderen is veel goedkoper en makkelijker dan een stuur veranderen... dus als je een nieuwe positie wil proberen met een korter reach, dan zou ik altijd met een kortere stuurpen a 30 euro beginnen. Bevalt de positie, dan kun je altijd een stuur a 120 euro aanschaffen en je oude stuurpen terugzetten (puur voor de looks).
Ik denk dat de Fietsenmaker hier naar gekeken heeft:
http://www2.merida-bikes.com/fr_NL/publ ... ure_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Merida heeft blijkbaar zelf geen kortere.
Domme vraag....-> Loop ik nog kans dat een stuurpen niet past op mijn fiets?
op je fiets niet, alleen de diameter van het stuur is van belang: de meest gangbare tegenwoordig is 31.8 mm of OS, de oudere traditionele diameter is 26.0 mm. De links die ik je heb gegeven zijn voor 31.8. Maar hetzelfde spul bestaat ook voor 26.0 (wel wat minder keuze).

Plaats reactie